Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Przyszłość i elektronizacja sektora bankowego, perspektywy rynku płatności w Polsce oraz bezpieczeństwo obrotu elektronicznego to główne zagadnienia, które zostaną poruszone podczas konferencji Banking Forum 2011, odbywającej się w dniach 11-12 maja w Warszawie. Wydarzenie poprzedziło Spotkanie Liderów Bankowości. Prezesi kluczowych polskich banków i operatorów telekomunikacyjnych dyskutowali m.in. o szansach i zagrożeniach dla polskiej bankowości w kontekście nowego ładu regulacyjnego, jak również o rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Efektem spotkania było, zaprezentowane podczas konferencji prasowej, wspólne stanowisko dotyczące strategii polskiego sektora bankowego wobec regulacji Bazylea III oraz przyszłości płatności bezgotówkowych i działań zmierzających do ich popularyzacji w Polsce. Liderzy w szczególności zwrócili uwagę na problemy związane z dostępnością finansowania dla polskiej gospodarki i klientów indywidualnych.
Nowe wymogi - nowe działania
Według uczestników Spotkania Liderów Bankowości, wprowadzenie nowych wymogów, w ramach Bazylei III, może negatywnie wpłynąć na dostępność finansowania w odniesieniu do działalności hipotecznej. W związku z tym, trudności może odczuć m.in. sektor budowlany, rynek mieszkaniowy i młode małżeństwa. "Net Stable Funding Ratio (NSFR), czyli nowy standard płynnościowy, który pojawi się w ramach Bazylei III, wymagać będzie zwiększonego dopasowania zapadalności aktywów do dostępnych stabilnych źródeł finansowania - mówi Mariusz Grendowicz, Przewodniczący Rady Programowej Banking Forum. - W Polsce może to doprowadzić do znacznego obniżenia gotowości banków do udzielania długoterminowych kredytów zarówno dla osób indywidualnych, jak i przedsiębiorstw". Na szczęście odsunięcie wprowadzenia NSFR do końca dekady daje możliwość podjęcia działań dostosowawczych.
Liderzy Bankowości wskazali na potrzebę dostosowania regulacji NSFR w naszym kraju, z uwzględnieniem specyficznej struktury bilansu polskiego sektora bankowego. "Dodatkowym rozwiązaniem jest niezwłoczne podjęcie działań dostosowawczych. Wśród nich należy uwzględnić rozszerzenie palety dostępnych dla polskich banków stabilnych źródeł finansowania. Najbardziej obiecującym z nich jest upowszechnienie długoterminowych instrumentów zabezpieczonych hipotecznie oraz instrumentów długoterminowego oszczędzania w bankach na cele emerytalne i mieszkaniowe" - mówi Krzysztof Kalicki, prezes Deutsche Bank Polska. Liderzy widzą także szansę w stymulowaniu, za pomocą odpowiednich zachęt podatkowych, długoterminowych form oszczędzania w bankach. Wśród rozwiązań pojawiła się również propozycja odnowienia kas mieszkaniowych.
Banki coraz bardziej elektroniczne
W ocenie uczestników spotkania wykorzystanie internetu w celach transakcyjnych przez młode pokolenie Polaków będzie stale rosło. Już teraz internet staje się również podstawowym medium do pozyskiwania informacji. To z kolei w naturalny sposób narzuca zmiany w modelu obsługi klientów przez banki. Biorąc pod uwagę, że średnioroczny wzrost liczby użytkowników internetu szacowany jest na 20-30 procent, proces zmian zachowań klientów będzie przyspieszał. "Migracja w stronę bankowości internetowej przez nową generację klientów jest nieuchronna. To pociąga za sobą nie tylko konieczność zmiany zakresu usług oferowanych przez oddziały bankowe, ale także i samej organizacji placówek. Radykalnie zmieni się także zakres usług oferowanych przez banki za pośrednictwem internetu, od prostych transakcji po pełnozakresowe doradztwo osobiste"- mówi Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.
Coraz większa dostępność smartphonów wpłynie, z kolei, na przyszłość rynku płatności w Polsce, a bankowość internetowa zostanie stopniowo zastąpiona przez bankowość mobilną. "Należy uznać, że to już ostatnie dni kiedy karty i komórki funkcjonują oddzielnie. Nie ma bowiem przeszkód, ani technologicznych, ani tym bardziej funkcjonalnych, aby nie ujednolicić biznesu płatności elektronicznych z biznesem telefonii komórkowych" - mówi Piotr Czarnecki, prezes Raiffeisen Bank Polska.
Nieuchronność tych zmian dostrzegli Liderzy Bankowości, którzy uznali, że wysiłki banków powinny iść w kierunku dostosowania biznesu do nowych wyzwań, a nie podejmowania prób ograniczania postępu. To duże wyzwanie, ponieważ zmiany oznaczają konieczność zastąpienia ok. 1/3 przychodów pochodzących z biznesu transakcyjnego. "Banki, które nie dotrzymają kroku w tej konkurencji, będą musiały zmienić strukturę przychodów lub ciąć koszty. Lepiej zatem dużo wcześniej przygotować się na zmianę, ponieważ kto będzie miał kartę w komórkach ten wygra" - mówi Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Bank Polski.
Istotnym dla sektora elementem będzie upowszechnienie rozliczeń bezgotówkowych, co przełoży się na atrakcyjność oferty banków. Obniżenie kosztów obsługi gotówkowej ponoszonych przez sektor bankowy, zdaniem jego Liderów, w dłuższym terminie oznaczać będzie niższe koszty dla klientów. Nie odbędzie się to jednak bez zachęt dla klientów, stymulujących ich do korzystania z rozliczeń bezgotówkowych. Sukces w dużej mierze zależeć będzie także od rozwiązań legislacyjnych preferujących gospodarkę elektroniczną.
Konieczność wprowadzenia odpowiednich rozwiązań prawnych to jedno z koniecznych elementów większej elektronizacji obrotu bankowego. Do czynników decydujących o rozwoju tego trendu uczestnicy spotkania zaliczyli również ścisłą współpracę pomiędzy bankami, wzrost bezpieczeństwa elektronicznego, edukację klientów oraz tworzenie wspólnych rozwiązań systemowych odpowiadających wymaganiom technologicznym nowej generacji klientów.
O przyszłości branży bankowej
W części konferencyjnej Banking Forum 2011, organizator wydarzenia MM Conferences S.A. zaplanował ponad 20 dyskusji panelowych, wystąpień i prezentacji. Zostaną w nich poruszone kluczowe dla branży bankowej zagadnienia, mające wpływ na jej kształt w najbliższej przyszłości. O wadze problematyki poruszanej podczas konferencji może świadczyć liczny udział, w Spotkaniu Liderów Bankowości, prezesów banków i firm telekomunikacyjnych:
- Mariusz Grendowicz, Przewodniczący Rady Programowej Banking Forum,
- Małgorzata Kołakowska, Prezes ING Bank Śląski,
- Alicja Kornasiewicz, Członek Rady Nadzorczej Bank Pekao SA,
- Małgorzata O’Shaughnessy, Wiceprezes Visa Europe, Dyrektor Generalna: Polska, Czechy, Słowacja,
- Frederic Amoudru, Prezes Zarządu BNP Paribas Fortis, Country Manager Grupy BNP Paribas w Polsce,
- Janusz Diemko, Prezes First Data Polska,
- Krzysztof Kalicki, Prezes Deutsche Bank Polska,
- Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich,
- Leszek Czarnecki, Przewodniczący Rady Nadzorczej Getin Holding,
- Maciej Bardan, Prezes Kredyt Bank,
- Maciej Meder, Dyrektor Zarządzający zeb/,
- Michał Handzlik, Prezes Debt Trading Partners,
- Miroslav Rakowski, Prezes PTC,
- Piotr Czarnecki, Prezes Raiffeisen Bank Polska,
- Michał Skowronek, Dyrektor Generalny MasterCard Europe w Polsce,
- Sławomir S. Sikora, Prezes Citi Handlowy,
- Włodzimierz Kiciński, Prezes Nordea Bank Polska,
- Wojciech Sobieraj, Prezes Alior Bank,
- Zbigniew Jagiełło, Prezes PKO Bank Polski.
Informacje o MM Conferences S.A.
MM Conferences S.A. to wiodący i niezależny organizator spotkań biznesowych w Polsce. Rokrocznie przygotowujemy kilkadziesiąt projektów szkoleniowo-konferencyjnych. Wiele z nich posiada własną markę i ugruntowaną pozycję na rynku. Spółka, która powstała w 2008 roku, stała się liderem jeśli chodzi o konferencje dedykowane dla branży telekomunikacyjnej i mediów. Gwarantem jakości organizowanych wydarzeń jest zarówno współpraca z czołowymi graczami rynku, jak i zespół doświadczonych managerów, producentów oraz handlowców.
Już teraz zapraszamy do wzięcia udziału w następujących wydarzeniach:
- Warsaw International Media Summit,
- Europower,
- Warsaw International Banking Summit,
- Kongres Samorządów.
KONTAKT:
Katarzyna Dyluś
e-mail: k.dylus@mmcpolska.pl
tel. (22) 379 29 06
Informacje teleadresowe:
MM Conferences S.A.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
Źródło informacji: MM Conferences S.A.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.05.2011, 19:34 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |