Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W środę opublikowane zostało rozporządzenie UE ws. systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, którego celem jest wsparcie konkurencyjności europejskich winnic. A z tym nie jest najlepiej. Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej między 2000 a 2012 rokiem powierzchnia winnic w państwach unijnych spadła. Największy, wynoszący 10-proc. wzrost areału pod uprawy w UE miał miejsce między 2005 a 2006 r., jednak od tego czasu winnice w regionach unijnych systematycznie maleją. Wina z UE tracą też udział w światowym rynku.
Tymczasem w państwach trzecich, m.in. w Chile, Australii, ale również Chinach i Indiach, powierzchnia upraw winorośli zwiększa się. O ile w 2000 roku winnice unijne i te spoza UE miały taki sam obszar (w analizie porównuje się kraje UE i 9 państw konkurencyjnych), to w 2012 r. różnica wynosiła już 40 proc. na niekorzyść winiarzy z Europy.
Z opracowania KE wynika, że między sezonami 2007/2008 a 2013/2014 uprawy winorośli zmalały w zdecydowanej większości regionów Europy. W niektórych aż o 40 proc. Dobrze radzą sobie tylko niektóre winnice, np. te, które leżą w znanych, docenianych przez konsumentów regionach, jak Bordeaux we Francji.
Projekcje dotyczące spożycia wina pokazują, że unijny rynek nie będzie rósł, dlatego unijni producenci, jeśli chcą zwiększać produkcję, muszą nastawić się na eksport. Teraz wynosi on około 15 proc. całkowitej produkcji. (PAP)
stk/ mc/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 09.04.2015, 19:14 |
Źródło informacji | PAP Legislacja |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |