Newsletter

Co czwarty student planuje założyć własną firmę

02.12.2015, 14:12aktualizacja: 02.12.2015, 14:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Choć większość Polaków pracuje na umowę o pracę, to młodzi ludzie nie przywiązują się bardzo do tej formy zatrudnienia. Z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy pt. "Młodzi a rynek pracy" wynika, że 26% studentów ostatnich lat studiów zamierza założyć własną firmę. To dobry krok, bo jak pokazuje realizowany przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy i Polskę Przedsiębiorczą, projekt Hi-Tech Startup, w młodych Polakach drzemie olbrzymi potencjał innowacyjny.

Z badania Fundacji wynika, że 78% spośród pracujących Polaków ma umowę o pracę, która jest jednocześnie najbardziej pożądaną formą zatrudnienia - zadowolonych z tego faktu jest 95% etatowców. Zdecydowanie mniej popularne są umowy cywilnoprawne, które ma 12% badanych i własna działalność gospodarcza - prowadzi ją co dziesiąty respondent. Co ciekawe, aż 85% posiadających jednoosobową działalność gospodarczą jest z takiej formy zatrudnienia zadowolona. Inaczej ma się sytuacja z tzw. śmieciówkami - taką formę zatrudnienia preferuje jedynie co czwarty pracujący. Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, tworząc raport pt. "Młodzi a rynek pracy", sprawdziła też, jakie plany zawodowe mają studenci wkraczający na rynek pracy.

"Raczej bez niespodzianek, większość Polaków ceni sobie poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im umowa o pracę. Są zadowoleni z tego, że to pracodawca opłaca za nich ZUS i daje płatny urlop. Wady takiej umowy to przede wszystkim wysokie składki obniżające pensję i brak elastyczności - mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. - Zaskakiwać może wysoki procent osób prowadzących własną mikrofirmę, którzy są zadowoleni z takiej formuły zatrudnienia".

Wyłącznie o etacie myśli tylko 60% studentów, 14% planuje własny biznes, a 12%. chciałoby połączyć obie te formy. O ile etat z poczuciem bezpieczeństwa łączy 66% Polaków, wśród studentów opinię tę podziela zaledwie 39% z nich. Z kolei do założenia własnego biznesu młodych najbardziej skłania poczucie niezależności (80%). Dla młodych ludzi ważna jest też możliwość realizacji własnych planów i osiągnięcie w życiu sukcesu. Mają też jednak wiele obaw.

"Młodzi ludzie są optymistycznie nastawieni do prowadzenia własnego biznesu, potrzebują jednak pomocy instytucjonalnej. 28% przyszłych przedsiębiorców przyznaje, że najważniejsze jest wsparcie finansowe"- podkreśla Sławosz Sawicki, dyrektor ds. Koordynacji Projektów Strategicznych, Citi Handlowy.

Potencjał jaki drzemie w młodych ludziach oraz innowacyjność ich pomysłów potwierdzają projekty prezentowane w programie Hi - Tech Startup - m.in. składana kabina prysznicowa, która przy bardzo małym zużyciu wody umożliwia całkowicie zautomatyzowany proces mycia oraz pomysły z różnych dziedzin medycyny jak np. dziecięce protezy dłoni i przedramienia indywidualnie drukowane na drukarkach 3D i sterowane za pomocą sygnałów bioelektrycznych.

"Projekt Hi - Tech Startup daje szansę uzdolnionym młodym ludziom na urzeczywistnienie ich nowatorskich idei. Tego typu pomysły nie tylko ułatwiają nam życie, ale również przyczyniają się do znacznej poprawy jego jakości" - podkreśla Jacek Aleksandrowicz, wiceprezes Zarządu Polski Przedsiębiorczej.

Projekt ma na celu komercjalizację koncepcji technologicznych, dzięki czemu ich twórcy mają szansę znaleźć zatrudnienie w organizacjach zainteresowanych ich rozwiązaniami, sprzedawać swoje koncepcje inwestorom lub rozpocząć własną działalność. Do programu zgłoszono 106 pomysłów technologicznych. Uroczyste podsumowanie projektu odbędzie się na przełomie lutego i marca 2016 roku.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.12.2015, 14:12
Źródło informacji Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ