Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Naukowe podejście do potrzeb konsumentów
W odpowiedzi na te potrzeby Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) nawiązał współpracę z Wydziałem Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), dzięki czemu możliwe stało się wdrożenie standardów naukowych do oceny produktów spożywczych dostępnych na polski rynku. Tym samym realizowane badania z jednej strony gwarantują wysoką jakość otrzymanych wyników, a z drugiej bezstronność i obiektywizm w ocenie.
W ramach przygotowania testu woda została zakupiona w sklepach, w opakowaniach 6 butelek 500 ml w każdej zgrzewce. Laboratorium SGGW przeprowadziło sensoryczne badanie próbek wody, zgodnie z metodą QDA (Quantitative Descriptive Analysis) opisaną w standardzie ISO (13299:2010).
W teście uwzględniono następujące gazowane wody mineralne:
- Saguaro (naturalna woda mineralna, wysokonasycona CO2, średniomineralizowana)
- Kropla Beskidu (niskozmineralizowana naturalna woda mineralna nasycona CO2)
- Polaris Plus (naturalna woda mineralna, niskosodowa, niskozmineralizowana, wysokonasycona CO2, Biedronka)
- Nałęczowianka (naturalna woda mineralna, wysokonasycona CO2, średniomineralizowana)
- Sudety (naturalna woda mineralna wysokonasycona CO2, średniomineralizowana, Sudety Carrefour)
- Cisowianka (naturalna woda mineralna wysokonasycona CO2, średniomineralizowana)
- Żywiec Zdrój (woda źródlana, wysokonasycona CO2)
- Polanicka (naturalna woda mineralna, wysokonasycona CO2, średniomineralizowana
10 naukowców z SGGW oceniało 14 parametrów wszystkich dostarczonych próbek, w podziale na dwie główne grupy:
- zapach (ostry, orzeźwiający, neutralny, obcy);
- smak (słodki, kwaśny, gorzki, słony, cierpki, metaliczny, orzeźwiający, szczypiący, neutralny, obcy).
Każdy z parametrów mierzony był na skali 10-punktowej, gdzie wartość 0 oznaczała całkowitą niewyczuwalność a 10 - bardzo silny smak lub zapach. Sesje oceniające zostały zrealizowane dwukrotnie. Na zakończenie każdej z nich eksperci z SGGW wystawiali ogólną ocenę badanej próbki. Na podstawie tych ocen było możliwe wyłonienie najlepszych wód mineralnych.
Najlepsza spośród dobrych i bardzo dobrych
Na wstępie należy zauważyć, że wszystkie dostarczone próbki zostały ocenione jako produkty wysokiej jakości. Tym niemniej pierwsze miejsce ex-aequo zajęła woda mineralna „Jurajski Potok Saguaro” oraz „Kropla Beskidu”, uznane za najlepsze spośród wszystkich badanych. Na drugim miejscu uplasowały się trzy próbki wód mineralnych: Polaris Plus, Nałęczowianka oraz Sudety. Pierwszą trójkę zamyka Cisowianka oraz Żywiec Zdrój.
KONTAKT:
Polski Instytut Badań Jakości
Krzysztof Podwójcic - kierownik projektu
ul. Wierzbowa 9/11
00-094 Warszawa
www.badaniajakosci.pl
tel. +48 22 382 16 80
e-mail: krzysztof.podwojcic@pibja.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 04.05.2017, 14:02 |
Źródło informacji | Polski Instytut Badań Jakości |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Midea zostanie nowym głównym partnerem FC Barcelony
Globalna marka numer 1 w dziedzinie inteligentnych artykułów gospodarstwa domowego podpisuje pięciosezonową umowę, w ramach której jej logo trafi na koszulki FC Barcelony od sezonu 2026/2027.- 03.09.2025, 08:49
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PR Newswire
-
Ponad 90% rodziców rezygnuje ze swoich potrzeb, by sfinansować edukację dzieci
- 03.09.2025, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Smartney Grupa Oney
-
Image
DHL eCommerce Polska wspiera zdrowie psychiczne młodzieży. Start kampanii „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro” w ramach programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”
Początek roku szkolnego to doskonały moment, aby zwrócić uwagę na jedno z najpoważniejszych wyzwań młodego pokolenia - zdrowie psychiczne. DHL eCommerce Polska we współpracy ze Stowarzyszeniem Mentalnie Równi, organizatorem programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”, rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro”. W ramach programu firma obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm kluczowym obszarom: przeciwdziałaniu hejtowi rówieśniczemu oraz mądremu korzystaniu z nowych technologii. W akcji ma wziąć udział 38 000 uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich rodzice i nauczyciele.- 01.09.2025, 12:45
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: DHL
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ