Newsletter

Instytut: w 2017 r. wartość eksportu żywności może wynieść ponad 25 mld euro

21.05.2017, 15:55aktualizacja: 21.05.2017, 15:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Na ok. 25,3 mld euro szacuje tegoroczne wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Nadwyżka eksportu nad importem może wzrosnąć do 8 mld euro wobec 7,1 mld euro w 2016 r.

"Przewiduje się, że wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych w 2017 r. mogą osiągnąć około 25,3 mld euro i być o blisko 5 proc. większe niż w 2016 r. Wydatki na import mogą się zwiększyć o niespełna 2 proc. do 17,3 mld euro" - informuje IERiGŻ w swoim raporcie.

Zdaniem ekspertów Instytutu, w 2017 r. najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi wydaje się być stagnacja gospodarcza w strefie euro, w tym szczególnie w Niemczech, co przekłada się na niską dynamikę popytu wewnętrznego. W związku z tym zmaleje popyt importowy na tych rynkach. Eksport będą utrudniały też rosyjskie embargo oraz ograniczenia wprowadzone w związku z występowaniem afrykańskiego pomoru świń w Polsce.

Na krajowym rynku trzody chlewnej sytuacja nadal będzie trudna, co wynika z rosnącej produkcji i ograniczeń w eksporcie. Skutkować to będzie spadkiem cen na rynkach unijnych. Handel drobiem i wołowiną zapowiadają się korzystnie, ale ograniczony popyt na rynkach docelowych (głównie w UE) będzie utrudniał eksport, podobnie jak nieco mniejsza produkcja wołowiny w kraju.

Do końca 2017 r. może nastąpić stabilizacja krajowej waluty na poziomie około 4,2-4,3 zł za euro, a dolar może kosztować 4,0-4,1 zł. Taki kurs złotego nadal będzie podtrzymywał konkurencyjność cenową polskich produktów zarówno na rynku UE jak i na pozaeuropejskich rynkach - uważa IERiGŻ. (PAP)

awy/ son/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.05.2017, 15:55
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ