Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Przewiduje się, że wpływy z eksportu produktów rolno-spożywczych w 2017 r. mogą osiągnąć około 25,3 mld euro i być o blisko 5 proc. większe niż w 2016 r. Wydatki na import mogą się zwiększyć o niespełna 2 proc. do 17,3 mld euro" - informuje IERiGŻ w swoim raporcie.
Zdaniem ekspertów Instytutu, w 2017 r. najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi wydaje się być stagnacja gospodarcza w strefie euro, w tym szczególnie w Niemczech, co przekłada się na niską dynamikę popytu wewnętrznego. W związku z tym zmaleje popyt importowy na tych rynkach. Eksport będą utrudniały też rosyjskie embargo oraz ograniczenia wprowadzone w związku z występowaniem afrykańskiego pomoru świń w Polsce.
Na krajowym rynku trzody chlewnej sytuacja nadal będzie trudna, co wynika z rosnącej produkcji i ograniczeń w eksporcie. Skutkować to będzie spadkiem cen na rynkach unijnych. Handel drobiem i wołowiną zapowiadają się korzystnie, ale ograniczony popyt na rynkach docelowych (głównie w UE) będzie utrudniał eksport, podobnie jak nieco mniejsza produkcja wołowiny w kraju.
Do końca 2017 r. może nastąpić stabilizacja krajowej waluty na poziomie około 4,2-4,3 zł za euro, a dolar może kosztować 4,0-4,1 zł. Taki kurs złotego nadal będzie podtrzymywał konkurencyjność cenową polskich produktów zarówno na rynku UE jak i na pozaeuropejskich rynkach - uważa IERiGŻ. (PAP)
awy/ son/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 21.05.2017, 15:55 |
Źródło informacji | PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |