Newsletter

CASE: branża tytoniowa przyniosła w 2016 roku do budżetu państwa 24 mld zł

10.01.2018, 17:22aktualizacja: 10.01.2018, 17:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wpływy z konsumpcji i produkcji papierosów w 2016 r. przyniosły do budżetu 24,4 mld zł, co stanowi 8,9 proc. dochodów podatkowych państwa - szacują eksperci Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych (CASE).

CASE przedstawiło w środę raport pt. "Wpływ produkcji wyrobów tytoniowych na polską gospodarkę". Wynika z niego, że w 2016 r. w Polsce wyprodukowano 155 mld sztuk papierosów oraz 27 tys. ton innych wyrobów tytoniowych, co stawia nasz kraj na drugim miejscu, po Niemczech, wśród największych producentów w UE.

Eksperci CASE przewidują, że w najbliższych latach utrzyma się wysoki poziom produkcji, o czym świadczą duże inwestycje w branży oraz wzrost eksportu. Już teraz trzy na cztery wyprodukowane papierosy w Polsce sprzedawane są zagranicą. Wartość eksportu wyrobów tytoniowych w 2016 r. wyniosła nieco ponad 2 mld euro (8,77 mld zł), głównie kupowano od nas papierosy i cygara (86 proc.). Był to jeden z ważniejszych produktów eksportowych. Odbiorcami były Niemcy, Holandia i Włochy.

W 2016 r. wpływy z produkcji i konsumpcji wyrobów tytoniowych wyniosły w 2016 r. 24,4 mld zł, z tego największe środki uzyskuje budżet z podatku akcyzowego - 18,5 mld zł, a VAT - 5,5 mld zł. W sumie - jak zauważył jeden z autorów Grzegorz Poniatowski wpływy budżetowe są tak duże, gdyż 80 proc. ceny papierosów stanowią podatki.

Wartość legalnego rynku wyrobów tytoniowych CASE ocenia na 27-29 mld zł. Problemem dla legalnej produkcji papierosów, jest szara strefa, która szacowana jest na ok. 4,8 mld zł. Kolejnym wyzwaniem dla branży są rosnące koszty przestrzegania unijnych przepisów oraz brak długoterminowego planowania - zaznaczył Poniatowski. (PAP)

awy/ dym/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.01.2018, 17:22
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ