Newsletter

Cyfryzacja firmy zaczyna się w głowach pracowników (Centrum Prasowe)

16.05.2019, 14:42aktualizacja: 16.05.2019, 14:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Największym potencjałem i największym wyzwaniem w przypadku zmiany tradycyjnego modelu biznesowego na model oparty na technologiach cyfrowych są ludzie. Trzeba wiedzieć jak ich włączyć w proces transformacji – mówili międzynarodowi eksperci podczas panelu „Transformacja tradycyjnej gospodarki w cyfrowych czasach”, który odbył się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Iain Begg z London School of Economics and Political Science zaliczył do tzw. „tradycyjnych przedsiębiorstw” firmy działające w bardzo różnych sektorach - np. kopalnie, firmy energetyczne czy produkcyjne (np. wytwórców stali).

„Jednak tradycyjne przedsiębiorstwo to raczej pewna mentalność i sposób postrzegania wytwarzanych produktów czy usług. Niektórym z tych firm nie udaje się dostosować. Dlatego muszą one najpierw zastanowić się, jak ta adaptacja do nowego świata cyfryzacji może się odbyć” – powiedział.

Wojciech Orzech, prezes Zarządu PKP Energetyka, wraz z zespołem w ciągu ostatnich kilku lat radykalnie przekształcił zarządzane przez siebie przedsiębiorstwo. Kiedy jesienią 2015 roku obejmował stanowisko, poziom cyfryzacji procesów w firmie wynosił 15 procent. Dziś jest to 80 procent.

„Cały proces rozpoczęliśmy od pracy z kadrą kierowniczą. Utworzyliśmy grupę TOP 400, obejmującą managerów od poziomu dyrektorów, którzy najbliżej współpracują z zarządem, zarząd, do kierowników liniowych. I zaczęliśmy dialog dotyczący tego, co chcemy osiągnąć i w jaki sposób możemy te cele zrealizować” - mówi prezes Orzech. Managerowie nie starali się odgórnie wpływać na załogę narzucając np. cele jakościowe. Rozmawiali i pytali, co trzeba by było zrobić, żeby uzyskać konkretny efekt. „Tych 400 managerów pracuje z nami od czterech lat, praktycznie wszyscy się znamy, mamy cykliczne spotkania, dzielimy się na zespoły, zespoły wypracowują rekomendacje, rekomendacje są dalej przepracowywane i odpowiednio wdrażane” – dodaje prezes Orzech.

Profesor Iain Begg zgodził się z Orzechem, że w firmach chcących przeprowadzić zmianę oznacza to przede wszystkim pracę z osobami zatrudnionymi, a nie tylko inwestycje w nowy sprzęt i oprogramowanie. Trzeba przemyśleć jak cyfryzacja wpłynie na cały proces biznesowy. Dotyczy on przede wszystkim zbierania i wykorzystania informacji w sposób inny niż tradycyjnie. To kluczowe, by osiągnąć sukces.

Opowiadając o swoich doświadczeniach prezes Orzech stwierdził, że w przypadku PKP Energetyka proces cyfryzacji był bardzo uporządkowany, a głównym celem nie była sama digitalizacja, a cele biznesowe związane z podniesieniem jakości usług, bezpieczeństwa pracowników w firmie, zwiększeniem zaangażowania, wreszcie podniesieniem efektywności pracy i spadkiem liczby awarii sieci trakcyjnej. „Dopiero po określeniu tych celów postawiliśmy sobie pytanie, w jaki sposób możemy je realizować. Okazało się, że właśnie cyfryzacja jest bardzo dobrym narzędziem, które pozwoli nam osiągnąć większość z nich i bardzo mocno się w to zaangażowaliśmy. Można powiedzieć, że przeprowadziliśmy rewolucję cyfrową” – podsumował prezes Orzech.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

UWAGA: Za materiał opublikowany przez Centrum Prasowe PAP odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. (Centrum Prasowe)

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.05.2019, 14:42
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ