Newsletter

EKF: otwarta bankowość i nowe technologie pozwolą bankom lepiej poznać klienta

07.06.2019, 16:03aktualizacja: 07.06.2019, 16:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M.Kmieciński
PAP/M.Kmieciński
Sztuczna inteligencja, biometria, chatboty – współczesna bankowość wykorzystuje wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Wkrótce, dzięki wdrożeniu tzw. otwartej bankowości, dane o finansach posłużą do jeszcze lepszego niż do tej pory dopasowania oferty do potrzeb klienta – takie wnioski płyną z danych przestawionych podczas IX Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie (3-5 czerwca 2019 r.).

Znamienne jest, że podczas kongresu rozstrzygnięto konkurs filmowy dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, których zadaniem było pokazanie „jak będziemy płacić za swoje rachunki i zakupy za 5 lat”. Okazało się, że młodzi ludzie widzą przyszłość płatności jako proces mocno zautomatyzowany, praktycznie bez udziału człowieka.

Partnerem konkursu filmowego oraz towarzyszącej EKF Akademii, w której studenci i młodzi absolwenci przygotowywali eseje o przyszłości Europy i świata finansów, była VISA.

„Jako największy jak i najstarszy fintech świata, w zasadzie od zawsze innowacje przyjmujemy jako motto naszego działania, innowacyjność jest wręcz w genach organizacji. Stąd te wizje przyszłości, które prezentowali uczniowie i studenci, to tematy, które już dziś bardzo nas dotyczą” – powiedziała Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej VISA.

Zwróciła uwagę, że wiele z opisywanych przez uczestników konkursu futurystycznych technologii jest już wykorzystywanych przez jej firmę. „Rozwiązania takie, jak sztuczna inteligencja, chatboty, biometria – VISA już ma” – dodała Małgorzata O’Shaughnessy.

Zdaniem Jarosława Królewskiego, CEO firmy Synerise, zajmującej się rozwojem aplikacji opartych na sztucznej inteligencji, to właśnie bankowość jest tym segmentem rynku, który będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję w sposób bardzo efektywny i efektowny.

„Efektowny w kontekście doświadczenia klientów, a efektywny dlatego, że właśnie tam będą działać wszystkie algorytmy dotyczące czy to anomalii, czy przewidywania konkretnych potrzeb klienta, a w konsekwencji wybierania najlepszych dla niego ofert. Analizowana też będzie interakcja między klientami a produktami” – powiedział Jarosław Królewski.

Prawdziwym wyzwaniem, jakie stoi przez sektorem bankowym jest jednak tzw. otwarta bankowość, czyli przepisy nakazujące bankom – zgodnie z unijną dyrektywą PSD2 – udostępnianie danych o finansach klientów innym bankom oraz firmom zewnętrznym.

„Z perspektywy klienta otwarta bankowość wydaje się rozwiązaniem doskonałym, bo nie będziemy musieli się logować do naszych kont w różnych bankach, będziemy to mogli zrobić za pośrednictwem jednej strony internetowej. Zobaczymy tam wszystkie nasze rachunki, jak również w jednym miejscu będziemy mogli zlecać płatności z różnych naszych kont” – mówiła Justyna Wilczyńska-Baraniak, Associate Partner/adwokat EY Law – IP, IT, Digital.

Z drugiej jednak strony banki będą musiały zadbać o zabezpieczenie pieniędzy klientów zgromadzonych na rachunkach i to wydaje się być ogromnym wyzwaniem. „To jest bardzo ważny temat i dopiero klienci zweryfikują, czy ten sposób działania otwartej bankowości będzie dla nich odpowiedni, czy też nie” – podsumowała Justyna Wilczyńska-Baraniak.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 07.06.2019, 16:03
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ