Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Obecnie w trakcie realizacji jest 100 dużych kontraktów, a płatności na nich realizowane są zgodnie z zapisami kontraktowymi. GDDKiA ma jasno określone zasady współpracy oraz narzędzia wspierające i jednakowe konsekwencje wobec braku realizowania zapisów kontraktowych. Również w kwestii braku regulowania płatności na rzecz podwykonawców robót budowlanych, usług i dostaw (PUD). Jeżeli wykonawca nie wywiąże się z należnej zapłaty na rzecz PUD, interweniujemy i pomagamy.
• Wykonawca musi płacić PUD za wykonane i odebrane prace, aby otrzymać własne wynagrodzenie.
• Udokumentowana praca opłacona przez wykonawcę lub bezpośrednio przez GDDKiA.
• W kwestiach spornych, należności czekają w depozycie sądowym na rozstrzygnięcie sporu pomiędzy wykonawcą i PUD.
• Kary umowne dla wykonawców za brak płatności na rzecz podwykonawców.
• Przypominamy jednocześnie o naszym poradniku, w którym podwykonawcy mogą znaleźć istotne z ich punktu widzenia informacje.
Szeroki portfel zamówień i zaangażowanie branży w kontrakty GDDKiA
W realizacji jest obecnie 100 dużych kontraktów drogowych, a prowadzi je 44 wykonawców (samodzielnych lub działających w ramach konsorcjum). Do GDDKiA zgłoszono 3 267 podwykonawców oraz dalszych podwykonawców robót budowlanych, usług i dostaw. To imponujące liczby i rozbudowany proces realizacji i rozliczeń. Jednak we wszystkich umowach podpisanych przez GDDKiA (perspektywa 2014-2020) zawarte są mechanizmy zabezpieczające podwykonawców robót budowlanych, usług i dostaw.
Udokumentowana praca PUD nie pozostaje bez zapłaty!
Co do zasady na kontraktach GDDKiA rozliczenia między wykonawcami a PUD przebiegają prawidłowo. PUD otrzymują swoje wynagrodzenie od wykonawców albo bezpośrednio GDDKiA wypłaca należności dla podwykonawców, którym nierzetelni wykonawcy nie zapłacili za wykonaną pracę. Oczywiście przy tak szerokim portfelu zamówień i ww. liczbie kontraktów oraz zgłoszonych PUD zdarzają się sytuacje problematyczne. Są to jednak wyjątki, a w takich sytuacjach posiadamy odpowiednie narzędzia i mechanizmy, które zabezpieczają interes PUD.
Tak naprawdę im mniej sytuacji, w których interwencja GDDKiA czy sądu będzie konieczna, tym lepiej. To świadczy o właściwej współpracy pomiędzy podmiotami realizującymi nasze kontrakty. Oczywiście nie zgadzamy się z sytuacjami, w których dochodzi do nieporozumień i niejasnych sytuacji pomiędzy wykonawcami a podwykonawcami. Nie zawsze jednak możemy pomóc obu stronom dojść do porozumienia, gdyż czasami jest już po prostu na to za późno. Dlatego podkreślamy, informacje o jakichkolwiek nieprawidłowościach muszą do nas docierać niezwłocznie po ich zaistnieniu. Dochodzą do nas różne sygnały i zdarza się, że niektórzy podwykonawcy nie zawsze pilnują swoich praw.
Depozyt sądowy w oczekiwaniu na wyrok
Kiedy dojdzie do sytuacji, w której wykonawca i podwykonawcy robót budowlanych, usług i dostaw nie mogą dojść do porozumienia, a sprawa trafia do sądu, wówczas wpłacamy środki będące przedmiotem sporu do depozytu sądowego. Tam czekają na rozstrzygnięcie rozprawy i decyzję sądu. Są to sporadyczne sytuacje, jednak przy takiej liczbie kontraktów takie też się zdarzają.
Podwykonawco - sprawdź, czy wiesz!
GDDKiA jako zamawiający i największy inwestor drogowy w Polsce korzysta z mechanizmów, które pozwalają chronić interesy średnich i małych przedsiębiorstw. Szczegóły na stronie www.gddkia.gov.pl w zakładce „Serwis dla podwykonawców”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 10.07.2020, 17:23 |
| Źródło informacji | GDDKiA |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
80 lat tradycji zobowiązuje – Polimex Mostostal staje do wyścigu po wielomiliardowe projekty infrastrukturalne
Polimex Mostostal S.A., największa firma budowlano-inżynieryjna z polskim kapitałem, zaprezentowała strategię rozwoju całej Grupy Kapitałowej na najbliższe lata. Tylko w perspektywie 2028 roku przychody operacyjne Grupy mają sięgnąć 10 mld zł, zaś rentowność EBIT – ponad 4 proc. To jednak dopiero początek, bowiem nakłady inwestycyjne w polskiej energetyce na najbliższą dekadę są szacowane na ponad 630 miliardów zł, zaś Polimex Mostostal ma ambicję zrealizować wiele z planowanych projektów.- 31.10.2025, 12:47
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
80 lat tradycji zobowiązuje – Polimex Mostostal staje do wyścigu po wielomiliardowe projekty infrastrukturalne
Polimex Mostostal S.A., największa firma budowlano-inżynieryjna z polskim kapitałem, zaprezentowała strategię rozwoju całej Grupy Kapitałowej na najbliższe lata. Tylko w perspektywie 2028 roku przychody operacyjne Grupy mają sięgnąć 10 mld zł, zaś rentowność EBIT – ponad 4 proc. To jednak dopiero początek, bowiem nakłady inwestycyjne w polskiej energetyce na najbliższą dekadę są szacowane na ponad 630 miliardów zł, zaś Polimex Mostostal ma ambicję zrealizować wiele z planowanych projektów.- 31.10.2025, 12:47
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Krynica Forum 2025: ambitne cele klimatyczne UE grożą osłabieniem pozycji Polski i Europy w globalnej gospodarce PAP
Bez unijnych podatków od emisji CO2 w Polsce cena 1 MW energii z węgla brunatnego wyniosłaby 130 zł, a z węgla kamiennego 180 zł. O tym, jak realizacja planów redukcji emisji do 2040 r. wpływa na ceny energii w Polsce i jakie zmiany w Europejskim Zielonym Ładzie są potrzebne, by wspierał, a nie podkopywał konkurencyjność UE, dyskutowali eksperci podczas debaty „Unijna polityka klimatyczna: czy zmierzamy ku katastrofie?” podczas Krynica Forum 2025.- 31.10.2025, 12:45
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ