Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Bugajczuk wziął udział w debacie „Czy w prosty sposób można komercjalizować wyniki badań i jak realizowana jest współpraca z przemysłem?”, która odbyła się w ramach Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Choć paneliści ocenili, że jest coraz lepiej, to nadal dostrzegają trudności we współpracy między biznesem a nauką.
„Skończyliśmy międzynarodowy program DESIRE KGHM w ramach funduszy europejskich, który został wpisany jako jedna z tysiąca nowoczesnych technologii, które mają przyszłość. Tam były też jednostki badawcze z Polski, mamy więc przykład takiej współpracy, niezbędna jest jednak otwartość, rozmowa, podział ról" – zaznaczył wiceprezes KGHM.
Projekt DESIRE polega na monitorowaniu urobku przez specjalne sensory, by dać zakładom przeróbczym czas na dopasowanie parametrów procesów wzbogacania rudy i zoptymalizować ich efektywność.
Jak powiedział Bugajczuk, KGHM zrobił wszystko, aby ze światem nauki kooperować, począwszy od doktoratów wdrożeniowych po mnóstwo porozumień, umów o współpracę z uczelniami wyższymi, a także zatrudnianie naukowców w spółkach grupy kapitałowej.
„Jako jedni z pierwszych rok temu przekazaliśmy światu nauki listę wyzwań, które stoją przed nami, aby naukowcy pomogli nam poradzić sobie z tymi wyzwaniami” – wskazał wiceprezes KGHM. Według niego współpraca między biznesem i uczelniami nie jest prosta.
„Czasami uczelnie mają zupełnie rozbieżny cel niż my, jako firma, która musi skomercjalizować projekt i mieć jakiś efekt wymierny. Dla uczelni czasami liczy się tylko grant (…) z naszej perspektywy jest to nieakceptowalne. Dlatego kluczem jest dialog” – zaznaczył.
Stanisław Szultka, pracownik naukowy Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego i ekspert gospodarczy Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową ocenił, że mitem jest to, że w centrach rozwoju technologii, czy w jednostkach naukowych są gotowe rozwiązania czy nawet pomysły. „Tego nie ma. Nie ma takich rozwiązań, które ktoś z drugiej strony byłby gotowy skomercjalizować” - zaznaczył.
Według niego kluczowe jest spotkanie przedstawiciela biznesu z naukowcem, gdyż dopiero w takim „procesie definiowania, uzgadniania, zrozumienia, poszukiwania tego, co jest możliwie" coś może powstać. „Sam proces jest oczywiście możliwy. A dlaczego to się w Polsce tak często nie udaje, a przynajmniej nie tak często jak w gospodarce niemieckiej, czy brytyjskiej? Bo my mamy mniej naukowców na takim +top poziomie+, którzy mają coś do zaoferowania i mamy mniej przedsiębiorstw, które mają potencjał, mają sieci handlowe, mają potencjał finansowy”- ocenił.
Justyna Cięgotura, zastępca dyrektora Poznańskiego Parku Naukowo-Technologicznego i członek zarządu Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu powiedziała, że dialog między nauką i biznesem jest zawsze trudny, bo „to są dwa różne światy, dwa różne postrzegania perspektywy czasu, tej innowacji, nowości, pieniądza, który za tym stoi”.
„To, że naukowiec ma rozwiązanie, że nauka ma podaż pewnych rozwiązań, a biznes ich potrzebuje, to jeszcze nie oznacza sukcesu, bo oni muszą jeszcze na siebie natrafić, a mamy gdzieś jeszcze +tyły+ w tych kwestiach, żeby jedno do drugiego chętnie wychodziło, żeby jedno drugiemu trochę bardziej ufało” – oceniła Cięgotura.
Arkadiusz Majoch, biorący udział w panelu dyrektor Biura Badań i Rozwoju Nowych Technologii w PKN Orlen powiedział, że spółka aktualnie może się pochwalić ogromnym programem inwestycyjnym, jaki realizuje, a który ma swój horyzont do 2024 r.
„Tak naprawdę to jest skok w inną skalę, jeśli chodzi o petrochemię, natomiast elementem tego programu rozwoju petrochemii (…) jest budowa centrum badawczo-rozwojowego w Płocku. Jest to centrum nastawione na współpracę z nauką, z uniwersytetami, z politechnikami i także z instytutami badawczymi, gdzie za ponad 180 mln zł powstaje (odpowiednia) infrastruktura” – wskazał Majoch.
Uczestnicy trwającego do wtorku dwudniowego Forum Wizja Rozwoju w Gdyni dyskutują o perspektywach i kierunkach rozwoju różnych obszarów polskiej gospodarki. Centrum konferencyjne znajduje się w obiektach Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.08.2020, 17:01 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Citi Foundation Announces 2025 Global Innovation Challenge for Nonprofits Accelerating Youth Employability
50 community organizations to receive a collective $25 million in catalytic funding, building on over a decade of Citi Foundation investment in youth.- 04.02.2025, 15:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Dubai to Gather More Than 30 Heads of State and Government, Global Leaders at the World Governments Summit 2025
Delegations from 140 governments, global tech leaders gather in Dubai on February 11-13 to accelerate solutions for the world’s greatest challenges. Among notable guests - 30 heads of state and governments, the Managing Director of IMF, CEOs of Google, AstraZeneca, MasterCard, Dow Jones and more.- 04.02.2025, 15:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Składane smartfony na fali wznoszącej – HUAWEI Mate X6 debiutuje w Polsce
Zgodnie ze wstępnymi szacunkami ekspertów na podstawie raportu IDC [1], globalny rynek dostaw składanych smartfonów mógł wzrosnąć w 2024 roku nawet o 22%. Tym samym oczekiwany rozwój segmentu składaków byłby ponad 3 razy większy niż przewidywany łączny poziom wzrostu całego rynku smartfonów w ubiegłym roku, który ma wynieść 5,8%. Jednym z głównych napędów tego trendu jest firma Huawei, która w 2024 roku wprowadziła do sprzedaży m.in. innowacyjny, podwójnie składany smartfon HUAWEI Mate XT Ultimate Design. To nowatorskie podejście pozwoliło Huawei globalnie zwiększyć udział w rynku dostaw dużych, składanych smartfonów do 25% w okresie Q1-Q3 2024. W nowym roku firma kontunuuje ekspansję w tym segmencie i właśnie rozpoczęła w Polsce sprzedaż swojego najnowszego, składanego fotosmartfonu – HUAWEI Mate X6.- 04.02.2025, 15:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Huawei
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ