Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Przy średniej europejskiej wynoszącej 74% mniej zadowoleni ze swojej służby zdrowia okazali się tylko Serbowie i Rosjanie. Oznacza to, że tylko 5% polskich pacjentów jest „bardzo zadowolonych“ z jakości usług świadczonych w ramach polskiego systemu opieki zdrowotnej, a nieco ponad połowa - bo 51% - jest „ogólnie zadowolona“. Jeden na dziesięciu Polaków (10%) był „bardzo niezadowolony“.
„Polska opieka zdrowotna od lat boryka się z wieloma problemami, a sytuacja związana z COVID-19 nie tylko obnażyła te już istniejące, ale dodatkowo wskazała na nowe obszary wymagające usprawnienia. Wśród wielu wyzwań, jakie ma przed sobą polska służba zdrowia od lat wymienia się braki kadrowe oraz niechęć do implementowania nowych rozwiązań technologicznych“ - mówi dyrektor generalny STADA Poland, Krzysztof Stec. „Pozytywnym aspektem pandemii koronawirusa okazał się jednak fakt, że Polacy otworzyli się na nowe rozwiązania, w tym komunikacyjne, co pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość, w której nowoczesne rozwiązania pomogą zwiększyć wydajność całego systemu z korzyścią dla nas wszystkich“ - dodaje.
Podobnie, gdy idzie o zaufanie Polaków do medycyny konwencjonalnej. Z wynikiem na poziomie 67% Polska wyprzedza tylko Serbię i Rosję. W porównaniu z rokiem ubiegłym jednak odsetek Polaków przekonanych do tradycyjnych metod leczenia wzrósł o 6%. Przy średniej europejskiej na poziomie 28%, 15% Polaków w pełni ufa medycynie konwencjonalnej, ale pozostają otwarci na alternatywne metody leczenia, takie jak homeopatia i akupunktura. Wynik ten przewyższa średnią europejską na poziomie 18%.
Wśród Polaków rośnie też świadomość przyjmowanych leków. Jak wskazało badanie, już 67% polskich pacjentów szuka informacji dotyczących leków w ulotce dla pacjentów (67%) i na stronach internetowych producentów (21%). Przy średniej europejskiej wynoszącej w tym przypadku 14% stawia to Polskę na drugim miejscu wśród objętych badaniem krajów, zaraz po Finlandii (30%). Przy czym polscy pacjenci znacznie rzadziej szukają informacji na temat leków u lekarzy czy farmaceutów.
„Cieszy fakt, że wśród Polaków rośnie potrzeba edukacji prozdrowotnej oraz współodpowiedzialność pacjentów za własne zdrowie. Świadomy pacjent jest nie tylko zdolny rozmawiać z lekarzem w sposób pomagający eliminować ryzyko związane z zażywaniem wielu różnych leków jednocześnie. To również pacjent, który może samodzielnie przeciwdziałać lekkim, znanym mu objawom, dzięki czemu pozostawia miejsce w gabinecie lekarskim osobom, które rzeczywiście potrzebują pomocy“ - podsumowuje dyrektor generalny STADA Poland, Krzysztof Stec.
Rosnąca skłonność do poszerzania wiedzy w zakresie przyjmowanych leków sprawia, że tylko nieco ponad połowa Polaków (52%) uznaje konsultację z lekarzem lub farmaceutą za niezbędną w procesie leczenia znanych im dolegliwości. W równym stopniu dotyczy to leków dostępnych wyłącznie na receptę, w aptece oraz w wolnej sprzedaży. 28% ankietowanych zadeklarowało, że przyjmuje wyłącznie leki przepisane przez lekarza, a niewiele mniej - bo 26% - w pełni ufa lekom dostępnym bez recepty, które są ich pierwszym wyborem w samodzielnym leczeniu. Jedynie 5% respondentów przyznało, że nie ufa suplementom diety, dodając przy tym, że nie powinny one być dostępne w aptekach.
O firmie STADA Arzneimittel AG
STADA Arzneimittel AG to spółka giełdowa z siedzibą w Bad Vilbel, w Niemczech. Działalność firmy opiera się na dwóch filarach, tj. sektorze leków generycznych, w tym specjalistycznych produktów farmaceutycznych oraz produktów Zdrowia Konsumenckiego wydawanych bez recepty. STADA Arzneimittel AG sprzedaje swoje produkty do ok. 120 krajów. Na dzień 31 grudnia 2019 r. STADA zatrudniała 11100 osób na całym świecie. Polska jest jednym z kluczowych rynków dla firmy STADA, z dużym potencjałem rozwoju w najbliższej przyszłości. STADA oferuje w Polsce szerokie portfolio leków m.in.: leki przeciwbólowe, leki stosowane w zaburzeniach ośrodkowego układu nerwowego, w urologii, w cukrzycy oraz w chorobach układu sercowo-naczyniowego. Ważnym segmentem aktywności firmy jest rozwój segmentu produktów dostępnych bez recepty.
KONTAKT:
Donata Karpik
e-mail: d.karpik@publicdialog.pl
tel. 690 889 070
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 02.09.2020, 11:57 |
Źródło informacji | Public Dialog |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |