Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jego zdaniem, „pokazaliśmy, że mamy potencjał, by być ważnym ogniwem w rywalizacji między Amazonem a Alibabą”.
„Mamy silne porty w Gdańsku i Gdyni, które w czasie pandemii nie straciły na znaczeniu i są jednymi z głównych centrów obsługi kontenerów na Bałtyku ustępując Sankt Petersburgowi. Będzie rosła rola Szczecina i Świnoujścia. W dalszym ciągu jesteśmy liderem transportu samochodowego w UE - polskie firmy wykonują jedną czwartą wszystkich przewozów we wspólnocie. Mamy też potencjał kolejowy - PKP Cargo to drugi przewoźnik w UE. Poszerzamy swoją ofertę logistyczną, rozbudowujemy magazyny i centra logistyczne, nawet w roku pandemicznym” – wskazywał w rozmowie z DGP.
Na razie jednak przegrywamy z innymi państwami regionu rywalizację o miano głównej bazy logistycznej dla towarów z Państwa Środka w tej części Europy. „Choć Węgry są dużo mniejszym państwem, to my w eksporcie do Chin im ustępujemy, podobnie jak Czechom. Chińskie inwestycje na Węgrzech przekroczyły 5 mld USD, a my jesteśmy zamknięci na poziomie 2 mld. Na dobrą sprawę największą greenfieldową chińską inwestycją w Polsce wciąż jest GD Poland z Wólki Kosowskiej, a minęło już od niej 25 lat. Od tamtego czasu nic wielkiego nie przybyło i nie widać, żeby miało w najbliższym czasie się pojawić” – mówił w wywiadzie Piechociński.
Wskazał, że za prezydentury Donalda Trumpa polski rząd wybrał proamerykański kurs kosztem Dalekiego Wschodu. „Sporo dętej, mocarstwowej propagandy, za którą nie poszły konkretne działania i liczne wizyty chińskiego biznesu w 2016 i 2017 roku nie przyniosły istotnej zmiany, bowiem strona polska nie przedstawiła konkretów współpracy – ocenił były wicepremier. - Bardzo szkodliwe były wypowiedzi wykluczające konkretny kapitał i konkretne firmy. Tego po prostu się nie robi” – dodał.
Minister gospodarki w rządzie PO-PSL mówił, że zacieśnianie współpracy z Chinami widać w innych państwach regionu, które chętnie zajmą miejsce Polski na logistycznej mapie Europy.
„Wszystkie kraje leżące na Nowym Jedwabnym Szlaku włącznie z naszymi partnerami z Europy Środkowo-Wschodniej zaangażowały się inwestycyjnie w to, by stworzyć konkurencyjną infrastrukturę. Każdy chce zrobić to kosztem Małaszewicz i Polski, by zagospodarować kolejne kontenery – stwierdził.
Link do materiału: https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/8111863,piechocinski-chiny-eksport-umowa-unia-europejska.html
Źródło informacji: DGP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.03.2021, 14:17 |
Źródło informacji | DGP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |