Newsletter

Nauka i technologie

Badanie: dzieci lepiej radzą sobie w rzeczywistości wirtualnej, niż dorośli

18.03.2021, 08:00aktualizacja: 18.03.2021, 08:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Im młodsze osoby, tym łatwiej im odnaleźć się w świecie VR - wykazało badanie przeprowadzone przez naukowców z Ośrodka Przetwarzania Informacji PIB na przedstawicielach dzieci i dorosłych.

Wirtualna rzeczywistość (VR) to wciąż zjawisko niszowe, którego wpływ na percepcję i funkcjonowanie nie został zbadany na szeroką skalę. Naukowcy z OPI BIP zajęli się tym tematem i sprawdzili, jak na styczność z VR reagują dzieci i osoby dorosłe, a także wyciągnęli wnioski na temat różnic w podejściu dwóch grup do tego obszaru technologii.

Próba odbyła się na 7 dostępnych na rynku aplikacjach wykorzystujących technologię VR. Zbadano grupę 18 osób w wieku 20-55 lat i 8 dzieci w wieku 7-12 lat. Badanie jednej osoby trwało ok. godzinę. W sumie w projekcie wzięło udział 18 osób w wieku 20-55 lat oraz 8 dzieci w wieku 7-12 lat. W skład zespołu naukowego weszli badacze z Laboratorium Interaktywnych Technologii w OPI BIP: Zbigniew Bohdanowicz, Jarosław Kowalski, dr Paweł Kobyliński, Daniel Cnotkowski, dr Agata Kopacz i dr Cezary Biele.

Badania wykazały, że dzieci szybciej i chętniej adaptują się do świata VR, traktując doświadczenia wirtualne na równi z codziennymi. Autorzy badania podkreślają, że dla dzieci ważna jest możliwość interakcji, eksplorowania. Podoba im się świat bez nadzoru dorosłych. Bez znaczenia, czy jest to doświadczenie symulowane, czy też realne. Z kolei dorośli mają większe trudności z "wejściem" w nowy wymiar, traktując go jako substytut realnego życia. Po badaniu zwracali też jednak uwagę na przyjemne doznania związane z VR, np. w obszarze emocjonalnym. Szczególnie najstarsi z badanych (ci w przedziale wiekowym 50-55 lat) niechętnie powracali do niewirtualnego życia.

Obszary, które zostały zbadane, to m.in. poziom interaktywności w rzeczywistości wirtualnej czy umiejętność poruszania się w niej. Na obu tych płaszczyznach dzieci i młodzież wykazały większą zdolność adaptacyjną. Grupy te nie miały problemu z obsługą wielopoziomowych i skomplikowanych interfejsów. Dorośli natomiast gubili się w działaniach o wysokim poziomie interaktywności. "Osoby dorosłe bały się wykonać niewłaściwy ruch, który nie był zaplanowany przez programistów" - mówi Zbigniew Bohdanowicz z Ośrodka Przetwarzania Informacji PIB.

Poruszanie się w aplikacji także okazało się łatwiejsze dla młodszej grupy wiekowej - starsi dorośli gorzej odnajdywali się w teleportacji czy chodzeniu w świecie VR - odczuwali w tym czasie problemy z błędnikiem - relacjonują autorzy badania w informacji prasowej przesłanej PAP. Niektórzy uczestnicy opisywali to, co przeżyli w nowym dla nich wymiarze jako "uczucie ślizgania się, jakby coś brutalnie przesuwało ich po podłodze".

Zaistniałe różnice naukowcy z OPI PIB tłumaczą tym, że "dla dzieci świat cyfrowy jest środowiskiem, w którym się wychowały, ale osoby starsze musiały się uczyć tych technologii, gdy były już w wieku dojrzałym. Ta nauka nie przebiega już tak naturalnie jak u dzieci".

Mimo trudności z przystosowaniem się do nowego narzędzia, osoby dorosłe pozytywnie oceniały styczność z VR: "Byłam bardzo wzruszona tym doświadczeniem. Nawet teraz mam łzy w oczach, bo kiedy zobaczyłam to morze, natychmiast... Chciałabym wrócić na wakacje. To było takie... ojej, to było takie... na mnie, to wpłynęło tak emocjonalnie" – opisała swoje wrażenia jedna z badanych, 50-letnia kobieta.

VR to technologia pozwalająca na wiarygodne przeniesienie doświadczeń ze świata realnego w rzeczywistość fikcyjną. Jest wykorzystywana w celach rozrywkowych i edukacyjnych, a w niedalekiej przyszłości przewidywane są jej nowe zastosowania w wielu branżach, takich jak handel, reklama czy medycyna. Wirtualna rzeczywistość to, obok innych rozwijających się obszarów, istotny przedmiot badań OPI BIP. (PAP)

gc/ zan/

Źródło informacji: Nauka w Polsce

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.03.2021, 08:00
Źródło informacji Nauka w Polsce
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ