Newsletter

Prof. Breznitz: obecnie mamy obsesję na punkcie tylko jednego etapu innowacji

13.09.2021, 20:11aktualizacja: 13.09.2021, 20:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Obecnie mamy obsesję na punkcie tylko jednego etapu innowacji, każdy chce skopiować Dolinę Krzemową – zauważył prof. Dan Breznitz z Katedry Badań nad Innowacją Uniwersytetu w Toronto, który uczestniczył w Europejskim Kongresie Finansowym w Sopocie. Tymczasem, w ocenie naukowca, kluczowe jest tworzenie takiej polityki innowacji, która zapewni lokalny dobrobyt.

„Najważniejsze, kiedy myślimy o innowacjach, to zrozumieć, jak tworzyć politykę innowacyjną, która zapewni dobrobyt lokalny, dobrobyt dla Polski, ale także dobrobyt dla Warszawy, dla Trójmiasta” – zaznaczył prof. Breznitz, który jest światowej sławy ekspertem w dziedzinie strategii innowacyjności.

Według niego, obecnie wszyscy koncentrują się kopiowaniu modelu Doliny Krzemowej nie rozumiejąc, że w rzeczywistości jest to tylko wynalazek i najwyższy poziom innowacji.

„Jeśli będziemy postępować zgodnie z modelem Doliny Krzemowej, (…) gdzie sprzedaje się swoją firmę tak szybko jak to możliwe, to okaże się, że nie tworzymy dobrobytu, ale bogactwo tylko dla nielicznych, prawie bez lokalnych pozytywnych efektów” – wyjaśnił naukowiec.

Zdaniem prof. Breznitza zamiast takiego modelu postępowania niezbędne jest zrozumienie, jak faktycznie działa globalny system produkcji, jak produkuje się na poszczególnych etapach.

„Każdy produkt i usługa, w tym smartfony, faktycznie przechodzą przez kilka miejsc, dopóki nie zostaną sprzedane. Każde z tych miejsc rzeczywiście wprowadza innowacje na określonym etapie produkcji, od wkładania pomysłów w krzem, przez projektowanie i prototypowanie po innowacje w produkcji, sprzedaży i korzystaniu z telefonu” – zauważył ekspert.

„Dlatego każde miejsce specjalizuje się w zupełnie innym zestawie zdolności innowacyjnych na jednym z tych etapów i potrzebuje różnych polityk, różnych instytucji finansowych, różnych instytucji edukacyjnych i różnych modeli biznesowych” – ocenił.

Prof. Breznitz zaproponował, aby społeczności zdiagnozowały, w którym z czterech etapów globalnego procesu produkcyjnego się mieszczą i skupiły się na tym. W jego opinii każda miejscowość ma pewne zalety w stosunku do przynajmniej jednego etapu, a sztuką jest to rozpoznać.

Wskazał przy tym na transformację przemysłu stoczniowego w Gdańsku, który zmienił się z wielkiego komunistycznego molocha w prosperujący przemysł, o wiele bardziej innowacyjny, skoncentrowany na jachtach, tworzący wiele miejsc pracy „nie tylko dla absolwentów najlepszych szkół informatycznych w Polsce”.

Naukowiec zwrócił też uwagę na będące największą fabryką świata miasto Shenzhen w Chinach, gdzie produkowana jest światowa elektronika, smartfony i drony. „Cała ta siła innowacji pochodzi z samej produkcji. To miejsce, w których wprowadzano innowacje wokół tego, jak buduje się rzeczy” – powiedział.

Prof. Breznitz jest autorem bardzo cenionych prac na temat innowacyjności, w tym najnowszej książki „Innovation in Real Places, Strategies for Prosperity in an Unforgiving World”, która wydana została przez Oxford University Press w kwietniu tego roku.

Książka prof. Breznitza znajduje się na liście 15 najlepszych pozycji nominowanych przez Financial Times pod koniec sierpnia br. do nagrody Financial Times and McKinsey Business Book of the Year 2021. Została ona wybrana do pierwszej piętnastki spośród 600 książek o tematyce biznesowej z całego świata. Premiera tłumaczenia, wydanej przez EKF, książki na język polski odbędzie podczas spotkania autorskiego 14 września.

Hasło przewodnie tegorocznego Europejskiego Kongresu Finansowego to „Finanse w odmienionej rzeczywistości”. Znajduje ono odzwierciedlenie w głównych obszarach tematycznych, wokół których zbudowany został program tegorocznego EKF.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.09.2021, 20:11
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ