Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Adobe Stock (1)](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/attachments/202112/DOC.20211207.41046074.1%20%281%29.jpg?itok=oq-DXR83)
Kraj pochodzenia
Według wyników badania przeprowadzonego w 2020 roku w ramach kampanii CuTE: Kultywowanie smaku Europy, miejsce pochodzenia owoców jest istotne dla jednego na czterech konsumentów w Europie. Jest to dopiero czwarty czynnik, na który konsumenci zwracają uwagę (po jakości produktu, cenie i sezonowości). Szkoda, bo kraj pochodzenia bardzo wiele mówi o sposobie uprawy i jakości jabłek. Polskie pochodzenie oznacza, że owoce spełniają wszelkie unijne normy, które nie dopuszczają sprzedawania jabłek z jakimikolwiek objawami chorób, szkodników czy z obecnością obcych substancji. Stopień rozwoju i stan jabłek musi zawsze umożliwiać ich prawidłowe dojrzewanie, wytrzymanie transportu i przeładunku oraz dotarcie do miejsca przeznaczenia w odpowiednim stanie. Co ważne, wybierając polskie produkty wspieramy branżę sadowniczą, co pozwala na ciągłe doskonalenie procesu produkcji, a docelowo dostarczanie jeszcze lepszych owoców do naszych domów.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami informacja o kraju pochodzenia musi znaleźć się przy każdym owocu. Dotyczy to nie tylko marketów, ale również np. sprzedawców na targowiskach. W przypadku jabłek pakowanych (np. w workach, skrzynkach, siatkach, na tackach) informacja jest umieszczana przez producenta na opakowaniu. Jabłka często eksponowane są w taki sposób, że nie widać oryginalnej etykiety producenta. W takich przypadkach sprzedawca ma obowiązek udostępnić informację o kraju pochodzenia produktu klientowi, w widocznym miejscu, przed zakupem.
Jakość jabłek
Gdy ocena jabłek na podstawie ich miejsca pochodzenia jest niepewna lub niewystarczająca możemy zwrócić uwagę na ich wygląd zewnętrzny. Spośród szerokiej gamy odmian jabłek – różniących się kolorem, smakiem czy jędrnością – ciężko jest dokonać wyboru. Często jako konsumenci, wybieramy jabłka duże, błyszczące, o jednolitej barwie. Nie zawsze jednak jest to dobry sposób. Dla konsumenta najistotniejsze jest, aby nabyć owoce zdrowe i bezpieczne, a nie tylko ładnie się prezentujące i smaczne. Należy bezwzględnie unikać uszkodzonych jabłek – nie wykrawać zgniłych części i spożywać pozostałych, teoretycznie „zdrowych” części.
Do spożycia wybieramy jabłka zdrowe i świeże. Pomarszczona skórka świadczy o złym, lub zbyt długim przechowywaniu jabłek. Brązowe lub brunatne plamy również dyskwalifikują owoc. Mogą wskazywać na choroby jabłek. Szaro-biały nalot zwykle jest oznaką pleśni, a dziurki, miękkie plamy lub zaschnięty sok mogą świadczyć o tym, że owoce są robaczywe. Również połyskująca skórka jabłka nie zawsze wiąże się z ich najwyższą jakością. Jeżeli wyglądają nienaturalnie, najprawdopodobniej zostały wcześniej wypolerowane lub były woskowane.
W trwającym sezonie warto zwrócić uwagę na zimowe odmiany jabłek, które cechują się długim okres przechowywania i mnogością zastosowań kulinarnych. Do najbardziej znanych zimowych odmian jabłek należą: golden delicious, gala, ligol, jonagold, szampion, gloster i idared.
Artykuł powstał w ramach kampanii CuTE: Kultywowanie smaku Europy prowadzonej w latach 2019-2021 przez FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL) – Europejskie Stowarzyszenie Handlu Owocami i Warzywami. Polskim partnerem projektu jest Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW).
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Więcej informacji o kampanii dostępnych jest w oficjalnym serwisie projektu, prowadzonym w języku polskim: https://www.fruitvegetableseurope.eu oraz na Facebooku https://www.facebook.com/CultivatingtheTasteofEurope i Instagramie https://www.instagram.com/fruitvegetableseurope/
KONTAKT:
Biuro Prasowe
BRANDMATES – Grzegorz Łukasik
e-mail: grzegorz@brandmates.pl
tel. +48 535 000 037
Źródło informacji: Brandmates
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.12.2021, 09:44 |
Źródło informacji | Brandmates |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Nie każde oznakowanie produktu „eko” oznacza, że produkt jest naprawdę ekologiczny PAP
„Przestaw się na eko - szukaj Euroliścia 2” - to drugi etap kampanii edukacyjnej Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE), której celem jest m.in. promocja ekologicznej żywności certyfikowanej, ponieważ na rynku dostępne są również produkty, które nie spełniają odpowiednich kryteriów, chociaż sprzedawane są jako ekologiczne. Wartość certyfikowanego rynku eko w Polsce PIŻE szacuje na 2 mld zł.- 02.07.2024, 11:59
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Beata Drzazga laureatką prestiżowej nagrody Eko Filary 2024 PAP
- 02.07.2024, 10:19
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom