Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Kiszonki to absolutnie pozycja obowiązkowa w naszych zimowych jadłospisach. Kiszone warzywa są nie tylko smaczne, ale również wzmacniają nasz system odpornościowy, wspomagają florę bakteryjną oraz trawienie, ponieważ produkty kiszone to naturalne probiotyki. Wg ostatnich badań Kantar 48% badanych Polaków kojarzy kiszonki, takie jak kapusta czy ogórki, z budowaniem odporności organizmu, a 36% badanych deklaruje, że przygotowuje je samodzielnie.
Są bogate w witaminy A, C, E i K. Kiszonki są niskokaloryczne, a zawarty w nich kwas mlekowy pomaga w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Oczywiście, na polskich stołach królują ogórki i kapusta kiszona. Jednak w ostatnim czasie coraz popularniejsze stają się np. kiszone buraki, różyczki kalafiora, pieczarki, rzodkiewki, pomidory, marchew oraz brukselki. Kiszonki możemy robić w domu lub kupować gotowe, oczywiście wybierając te z najlepszych (czyli polskich) warzyw. Pamiętajmy również, aby zwrócić uwagę na naturalny skład kupowanego produktu.
„Wyniki badań postrzegania warzyw i owoców w kontekście budowania odporności są bardzo budujące. Ludzie zauważają rolę warzyw i owoców. Dotyczy to nie tylko warzyw surowych, ale także kiszonek, czyli przetworzonych. Ludzie nie tylko uważają je za dobre, ale kojarzą z odpornością. To ogromny sukces” – mówi Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyk kliniczny, ekspert programów i projektów poprawiających nawyki żywieniowe Polaków, „Z kaloriami na pieńku”.
Wsparcie odporności w okresie infekcji i nie tylko
Kiszonki to prawdziwe bomby witaminowe. Dość powiedzieć, że łyżka kiszonej kapusty ma 2 razy więcej witaminy C niż pół cytryny. A to dopiero początek jej dobroczynnego wpływu na odporność. Warzywa poddane fermentacji zawierają bakterie probiotyczne, które osłabiają patogeny, wywołujące wiele schorzeń. Spożywanie kiszonek korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową. Wzmacniając barierę ochronną pomagamy organizmowi walczyć z infekcjami.
„Jesienią i zimą bardziej dbamy o swoją odporność. Dobrze, że jest ona kojarzona nie z produktem syntetycznym typu suplement z witaminą C, ale z warzywem. Dynia, brokuł, kalafior, rzodkiewka – mamy je w zasięgu ręki. Mamy pomidory, ogórki, kapustę i paprykę. Jabłka, gruszki, śliwki, owoce jagodowe, ich przetwory i mrożonki. Jedząc je nie powinniśmy mieć poczucia, że tylko zaspokajamy głód, ale też, że dostarczamy wartości odżywczej” – podsumowuje dietetyk.
Pomoc w trawieniu i odchudzaniu
Kiszonki charakteryzują się niską kalorycznością, zawierają dużo błonnika, który daje nam poczucie sytości. Kiszonki wspomagają prace jelit i pomagają walczyć z zaparciami. Jednorazowa porcja kiszonek, którą przeciętnie zjadamy to maksymalnie kilkadziesiąt kcal. Spożywanie kiszonych warzyw zwiększa produkcję enzymów trawiennych i wspomaga wydzielanie soków żołądkowych, które ułatwiają trawienie. Przed posiłkiem, szczególnie obfitym, warto zjeść nieco kiszonych warzyw, lub wypić sok z ogórków lub kapusty.
Kiszonki to prawdziwe superfoods
Najlepsze w kiszonych warzywach jest to, że nie tylko są zdrowe, ale również świetnie smakują. Pasują do wszystkiego, a możliwości kulinarne z ich zastosowaniem są nieograniczone. Kiszone warzywa to doskonały sposób na włączenie większej ilości warzyw do diety. Zdaniem dietetyków warzywa powinny stanowić połowę każdego z naszych posiłków. W okresie zimowym, gdy wybór krajowych warzyw jest mniejszy, kiszone warzywa doskonale uzupełnią te braki. Zaletą kiszonek jest również niska cena i ogólna dostępność. Bardzo łatwo robić je samemu, a kto zacznie, zwykle kisi warzywa bez przerwy. Naprawdę warto spróbować.
Artykuł powstał w ramach kampanii „Moc Polskich Warzyw” powstałej z inicjatywy Zrzeszenia Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej. Obok ZPPRP, które koordynuje program, udział w projekcie biorą również: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami, Stowarzyszenie Malinowy Król, Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych oraz Stowarzyszenie Czosnek Galicyjski. Kampania jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
KONTAKT:
Biuro Prasowe
Maciej Ogonowski, Agencja Brandmates
e-mail: maciej@brandmates.pl
tel. +48 608 680 562
Źródło informacji: Brandmates
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.12.2021, 13:31 |
Źródło informacji | Brandmates |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Prezes Sandoz w Polsce: rozwój Sandoz w Polsce przede wszystkim z korzyścią dla pacjenta PAP
Obecność Sandoz na 10. Kongresie Wyzwań Zdrowotnych (HCC 2025) w Katowicach nie była przypadkowa: firma ta jest jednym z liderów leków generycznych i biologicznych biorównoważnych. Posiada swoje zakłady w Polsce i w Europie, a w portfolio ma ok. 1300 produktów leczniczych, w tym ok. 500 dedykowanych dla rynku polskiego.- 02.04.2025, 12:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
ANKO to Showcase Dumpling Machine Solutions and Latest IoT Features in Online Event on April
ANKO's Dumpling DEMO on April 24 will showcase the Multipurpose Filling and Forming Machine and its IoT Dashboard, producing Europe's most popular dumplings, including pierogi, ravioli, and Chinese soup dumplings.- 02.04.2025, 09:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
-
Image
Alfa Bio s.r.o., właściciel marki LUNTER, zmienia nazwę na New Originals (SK) s.r.o. - Polska jest kluczowym rynkiem dla marki LUNTER
Słowacka firma Alfa Bio s.r.o. oficjalnie zmieni nazwę na New Originals (SK) s.r.o. z dniem 1 kwietnia 2025 roku. Zmiana ta odzwierciedla przynależność firmy do grupy New Originals, przy jednoczesnym zachowaniu jej podstawowych wartości. New Originals (SK) s.r.o. kontynuuje swoją misję dostarczania innowacyjnych, wysokiej jakości i niezawodnych produktów i usług. Marka LUNTER, od lat ugruntowana na rynku słowackim, zyskuje również coraz większą popularność w Polsce.- 01.04.2025, 12:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ