Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Rok 2021 to kolejny rok wielu realizacji. Obecnie mamy 109 zadań na tym etapie;
- Przez ostatnie 12 miesięcy do ruchu zostało oddanych ponad 425 km nowych dróg;
- W 2021 roku ogłosiliśmy przetargi na realizację 27 odcinków nowych dróg o długości około 334 km i podpisaliśmy 46 umów na zadania o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł.
„To kolejny rok, kiedy zdajemy test odpowiedzialności i skuteczności. Ten intensywny rok na budowach dróg krajowych przyniósł około 425 km nowych odcinków. Ponadto podpisaliśmy 46 umów na realizację odcinków o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Ta kwota to perspektywa i stabilność dla branży” - podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.
„Jednak zanim rozpocznie się realizacja, musimy wybrać wykonawcę. I w tym momencie przychodzi czas na postępowania przetargowe. W tym roku zostało ogłoszonych 27 przetargów na realizację zadań o łącznej długości około 334 km” - dodał Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
Rok 2021 ponad plan!
Na początku 2021 roku planowaliśmy, że udostępnimy do ruchu 33 zadania o długości ponad 385 km. Mimo kolejnego roku z pandemią w tle, udało się nie tylko zrealizować ten plan, ale wypracować jeszcze więcej, bo ponad 425 km, którymi zamykamy ten rok.
W tym roku oddaliśmy do ruchu ok. 425 km dróg:
· A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km),
· A1 Kamieńsk - Radomsko (16,7 km),
· A1 Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km),
· A1 granica woj. łódzkiego i śląskiego - Częstochowa Północ (16,9 km),
· S1 Pyrzowice - Podwarpie (III etap, II jezdnia) (ok. 9,7 km),
· S2 Puławska - Warszawa Wilanów (4,6 km),
· S3 obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo - Miękowo (ok. 22,4 km),
· S3 Miękowo - Rzęśnica (ok. 4 km),
· S3 Polkowice Północ - Lubin Północ (ok. 14,4 km),
· S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ (9,7 km),
· S7 Mława - Strzegowo (21,5 km),
· S7 Strzegowo - Pieńki (22 km),
· S7 Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca (ok. 5,6 km),
· S7 Szczepanowice - Widoma 13,1 km,
· S7 Lubień - Naprawa (II jezdnia) (7,6 km),
· S11 obwodnica Kępna (etap II) (ok. 6,8 km),
· S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (I jezdnię) (ok. 9,6 km),
· S19 Lublin - Niedrzwica Duża (ok. 12 km),
· S19 obwodnicę Kraśnika (Kraśnik Północ - Kraśnik Południe) (9,6 km),
· S19 Kraśnik Południe - Janów Lubelski (18,2 km),
· S19 obwodnicę Janowa Lubelskiego (Janów Lubelski Północ - Janów Lub. Południe) (6,4 km),
· S19 Janów Lubelski Południe - Lasy Janowskie (ok. 8,3 km),
· S19 Lasy Janowskie - Zdziary (ok. 9,5 km),
· S19 Rudnik nad Sanem - Nisko (ok. 6,5 km),
· S19 Nisko - Jeżowe (ok. 11,1 km),
· S19 Jeżowe - Łowisko (ok. 10,3 km),
· S19 Łowisko - Sokołów Małopolski Północ (ok. 8,2 km),
· S61 Śniadowo - Łomża Południe (ok. 17 km),
· S61 Kolno - Stawiski (ok. 16,4 km),
· S61 Stawiski - początek obwodnicy Szczuczyna (18 km),
· S61 Wysokie - Raczki (20,2 km),
· DK26 obwodnica Myśliborza (3,4 km),
· DK46 obwodnica Niemodlina (ok. 11,5 km),
· DK61 od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Wolską w Legionowie (1,8 km),
· DK63 od istniejącej drogi krajowej w rejonie Wygody do drogi ekspresowej S61, czyli do węzła Łomża Południe w ramach S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (8,9 km),
· DK77 obwodnica Stalowej Woli i Niska (15,2 km),
· DK94 obwodnica Łańcuta (5,8 km).
W przypadku drogi ekspresowej S7 Napierki – Mława przełożyliśmy ruch na odcinku o długości 10 km na jedną jezdnię i 3 km na dwie jezdnie. Na odcinku Mława - Strzegowo i Strzegowo – Pieńki ruchu odbywa się po dwóch jezdniach. Na Pieńki – Płońsk dwie jezdnie udostępnione są na długości 4,3 km, na ok. 7 km ruch odbywa się po drogach serwisowych, zaś końcówka tego odcinka już przed Płońskiem na 5-kilometrowym odcinku ruch przełożony jest na jedną jezdnią. Ponadto udostępniliśmy ok. 3 km ostatniego odcinka A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, który w całości zostanie udostępniony w przyszłym roku, dopełniając tym samym całą autostradę A1.
Najważniejsze liczby 2021 roku
Wyżej wymieniliśmy już nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. Było to 37 odcinków i ponad 425 km.
Ponadto w 2021 roku ogłosiliśmy przetargi dla 27 odcinków o łącznej długości około 334 km i wartości ponad 15 mld zł – 25 zadań z PBDK o łącznej długości 325,3 km oraz dwie obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 9 km.
Od 1 stycznia 2021 r. podpisaliśmy 46 umów na drogi o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Z tego 35 umów to zadania z PBDK o łącznej długości 465 km i wartości ponad 15,3 mld zł oraz jedenaście to obwodnice z PB100 o długości 90,1 km i wartości blisko 1,5 mld zł.
GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
W związku z podpisaniem w 2021 roku kolejnych umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 72 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79,5 mld zł, w tym koszty kwalifikowalne to około 44,3 mld zł oraz wkład UE to około 37,6 mld zł. Uwzględniając nowe umowy o dofinasowanie oraz obecny kurs euro, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 87 proc.
Projektujemy także zupełnie nowe drogi S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)
GDDKiA opracowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 (odcinek Toruń - Warszawa) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Przebieg przyszłej S10 od autostrady A1 w kierunku połączenia z OAW zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km.
W grudniu ogłosiliśmy postępowania przetargowe na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej po zachodniej stronie Stolicy. Pisaliśmy o tym tutaj.
Przypomnijmy, że Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej i służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętymi ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem ekonomicznym. Pisaliśmy o tym w materiale na naszej stronie internetowej.
S5 między Ostródą a Grudziądzem
Podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. W ubiegłym roku zakończyliśmy prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazaliśmy dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.
S7 od Krakowa do Myślenic
W ubiegłym roku informowaliśmy na naszej stronie o rozpoczęciu prac nad Studium korytarzowym dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków - Myślenice. Po zakończeniu i weryfikacji opracowania, efekty przeprowadzonych analiz zostaną ogłoszone publicznie na naszej stronie internetowej.
Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym z kompletem umów na realizację
W tym roku podpisaliśmy wszystkie umowy na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I. Podpisane umowy na system zarządzania ruchem obejmują m.in. zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na odcinkach autostrad A1, A2, w woj. Łódzkim, drogach S1, DK1 w województwie śląskim a także w obszarze dróg ekspresowych S6 i S7 w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim.
Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad
Przez cały rok intensywnie działała również Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Jej prace ukierunkowane są na przekuwanie pomysłów pojawiających się w świecie nauki, na praktyczne rozwiązania. W tym roku Rada Naukowa dyskutowała m.in. o problemie alkaiczności kruszyw stosowanych do budowy nawierzchni oraz obiektów inżynierskich z betonu, stosowania kompozytów w infrastrukturze liniowej, użycia betonu na obiektach oraz recyclingu i wykorzystania zużytych opon samochodowych. Poruszano również kwestie walki z hałasem, barier ochronnych i wymagań jakościowych w dokumentach GDDKiA.
Poznaliśmy wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21
GPR 2020/21 przeprowadziliśmy na 2289 odcinkach pomiarowych wyznaczonych na całej sieci dróg krajowych zarządzanej przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Pomiar rozpoczął się w styczniu 2020 r., a wraz z pandemią wprowadziliśmy szereg działań zaradczych polegających m.in. na zmianie założonego harmonogramu prac i modyfikacji kalendarza GPR 2020/21.
Właśnie dzięki odpowiedniej organizacji pomiarów oraz metodom zastosowanym w procesie przetwarzania i obliczania wyników, zminimalizowaliśmy wpływ pandemii koronawirusa na wyniki. Będą one mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg. W listopadzie br. opublikowaliśmy w serwisie internetowym szczegółowe wyniki przeprowadzonego GPR 2020/21.
Źródło informacji: GDDKiA
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.01.2022, 09:14 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE
-
Image
Tysiące okazji podczas Black Friday Week na Amazon.pl
- 21.11.2024, 14:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Amazon
-
Image
Prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak z SGH: Polska jest leaderem w regionie w obszarze e-usług PAP
W obszarze e-usług Polska jest leaderem w regionie - wskazuje prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prorektorka ds. nauki Szkoły Głównej Handlowej i członkini Rady Programowej OEES, powołując się na trzecią edycję Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej, przygotowanego przez SGH. „Gorzej wypadamy w kwestii polityki fiskalnej i finansów publicznych. Tutaj przed nami bardzo dużo wyzwań” - uważa ekspertka.- 21.11.2024, 12:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom