Newsletter

Zdrowie i styl życia

Nowa era w aptekach. Ścisła współpraca pomiędzy lekarzem - pacjentem - farmaceutą

07.06.2022, 13:16aktualizacja: 07.06.2022, 13:20

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Pacjent w Centrum Uwagi” to było główne przesłanie II Kongresu właśnie pod tą nazwą organizowanego przez spółkę DOZ S.A. Kongres odbył się 3 czerwca br.

Wydarzenie to inspirowane było całościowym podejściem do pacjenta w krajach wysokorozwiniętych, ścisłą współpracą pomiędzy lekarzem, pacjentem i farmaceutą.

W krajach zachodnich opieka farmaceutyczna została wprowadzona wiele lat temu. To właśnie tam możemy zobaczyć pełną informację o wykonywanych usługach takich jak przegląd lekowy, poradnictwo zdrowotne, konsultacje w sprawie rzucania nałogów i wiele innych.

W Polsce farmaceuci postulowali o wdrożenie, śladem krajów europejskich, opieki farmaceuty nad pacjentem.

„Do tej pory apteki były postrzegane głównie jako miejsca zakupu leków - potwierdza Marcin Piskorski, prezes PharmaNet. - Po wejściu ustawy o zawodzie farmaceuty sytuacja zmieniła się i wprowadzane są świadczenia zdrowotne. W aptece prowadzone są usługi farmaceutyczne, w tym usługi zdrowotne. To bardzo ważna zmiana. Dla farmaceuty, ale przede wszystkim dla pacjenta. O co postulował PharmaNet”.

Zmiany zaczęły się już w lipcu 2021 r w momencie wejścia rozporządzenia dotyczącego szczepień. Od tej pory zaczęła się nowa era dla farmaceutów i dla pacjentów zgodnie z trendami europejskimi. Celem wprowadzonych zmian jest Pacjent w Centrum Uwagi i to właśnie przyświeca wprowadzeniu zmian w systemie opieki farmaceutycznej.

Jednym z istotnych poruszanych tematów była opieka farmaceutyczna. Eksperci biorący udział w kongresie byli jednogłośni - w Polsce opieka farmaceutyczna powinna być wdrażana jak najszybciej. Według specjalistów, zaproszonych przez DOZ S.A. do udziału w kongresie, sytuacja pacjentów w naszym systemie zdrowotnym jest po prostu zła.

„Dług zdrowotny podczas COVIDu i obecnej sytuacji geopolitycznej powiększa się - mówi Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów. - Musimy zapewnić opiekę zdrowotną Polakom, jak i uchodźcom z zagranicy. To bardzo duże wyzwanie. A warto podkreślić, że liczba lekarzy w Polsce jest najniższa w całej Europie”.

Eksperci dopatrują się szansy poprawy sytuacji pacjentów we wprowadzeniu opieki farmaceutycznej. „Grupa zawodowa farmaceutów to kilkadziesiąt tysięcy doskonale wykształconych osób, które mają kompetencję, aby prowadzić poradnictwo zdrowotne” - mówi dr hab. n. med. Agnieszka Neumann-Podczaska.

Na czym ma polegać opieka farmaceutyczna? Przede wszystkim to przegląd lekowy, ale również usługi prozdrowotne i poradnictwo.

„W krajach wysoko rozwiniętych pacjent ma kilkadziesiąt usług prozdrowotnych z których może skorzystać w aptekach” - podkreśla Marcin Piskorski, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET.

Obecnie organizacje zrzeszające farmaceutów zaproponowały wprowadzenie 12 usług do aptek, m.in. szczepienia, poradnictwo, wypożyczanie drobnego sprzętu medycznego.

„Przeanalizowaliśmy, w jakim zakresie możemy deklarować wprowadzenie nowych usługi. Chcemy, aby to były usługi, których nikt nie oferuje lub są bardzo trudne osiągalne” - mówi Marcin Piskorski.

1 czerwca ruszył długo oczekiwany program pilotażowy przeglądu lekowego, który wdrażany jest w ramach opieki farmaceutycznej. W pilotażu bierze udział 75 aptek na terenie całego kraju i zostało objętych opieką 1000 pacjentów. Objęci pilotażem pacjenci to osoby dorosłe biorące przynajmniej 5 leków na receptę lub osoby po 75. roku życia zażywające 10 i więcej leków.

„To wydarzenie historyczne, kiedy pierwsi pacjenci siadają w pokojach do konsultacji przeglądu lekowego - mówi koordynator projektu dr hab. Neumann. - Wreszcie można powiedzieć, że pacjent rzeczywiście jest Pacjentem w Centrum Uwagi. Warto również podkreślić, że farmaceuci to grupa zawodowa najlepiej przygotowana i wykształcona do wykonywania takiej usługi”.

W ramach programu pilotażowego farmaceuta współpracuje z pacjentem i lekarzem. Udziela konsultacji na temat wprowadzonych do leczenia leków. Optymalizuje proces leczenia. W pilotażu bardzo istotną rolę odgrywa dialog pomiędzy lekarzem, pacjentem i farmaceutą. W tym wypadku farmaceuta powinien być partnerem lekarza, bo jest najlepiej wyspecjalizowaną osobą w dziedzinie wiedzy o lekach. To farmaceuta powinien stanąć obok lekarza i wzmacniać jego decyzje dotyczące leczenia. Całościowo spojrzeć na pacjenta i jego farmakoterapię. Rolą farmaceuty jest również wspierać pacjenta w decyzjach dotyczących wyboru leku bez recepty czy suplementów. W sytuacji, kiedy jest wielu leczących specjalistów, farmaceuta musi uporządkować farmakoterapię pacjenta.

„Jak widać, przegląd lekowy jest bardzo istotny dla zdrowia pacjenta i będzie stanowił o dalszym rozwoju innych usług z opieki farmaceutycznej” - podkreśla dr hab n. med. Agnieszka Neumann Podczaska.

„Uzupełnienie systemu zdrowotnego o opiekę farmaceutyczną poprawi na pewno jego kondycję i pozwoli zaoszczędzić wiele środków finansowych” - zaznacza dr n. farm. Piotr Brukiewicz, wiceprezes Śląskiej Okręgowej Izby Farmaceutycznej.

„Cieszę się, że możemy spotkać się na kongresie poświęconym pacjentowi i wymieniać poglądy, szukać rozwiązań, aby polepszyć sytuację pacjenta w Polsce. Mało jest takich inicjatyw - mówi Irena Rej, prezes Izby Gospodarczej Farmacja Polska. - Tym bardziej należą się podziękowania spółce DOZ S.A.”.

Sponsorem kongresu była spółka GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Sp. z o.o. (sponsor wiodący) oraz firmy Biofarm i Sandoz.

Źródło informacji: DOZ S.A.

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 07.06.2022, 13:16
Źródło informacji DOZ S.A.
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii