Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Fot. PAP/Jacek Turczyk/Zdjęcie ilustracyjne](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2022-12/ula-143%20%281%29.jpg?itok=g2_Vd8_K)
Jak wynika z badań ESPAD (Europejskiego Programu Badań nad Używaniem Alkoholu i Środków Odurzających przez Młodzież) przeprowadzonych w 2019 roku aż 80 proc. uczniów w wieku 15-16 lat przynajmniej raz w życiu piło alkohol, a wśród tych nieco starszych – w wieku 17-18 lat blisko 93 proc. Ponadto do picia w ostatnich 30 dniach przed badaniem przyznało się prawie 47 proc. uczniów młodszej i ponad 76 proc. uczniów starszej grupy. Problem taki nie dotyczy tylko Polski.
Program obecny już w 30 krajach
Międzynarodowy program edukacyjny „Smashed” obecny jest na świecie od 17 lat. Pierwszym krajem, który go zaczął prowadzić była Wielka Brytania, bo właśnie tam był opracowany przez organizację Collingwood Learning. W tej chwili wersja online jest obecnie dostępna w 30 krajach na całym świecie, m in. w Australii, Indonezji, Kenii, Grecji, Hiszpanii, Meksyku czy Wenezueli. Program dotarł do 1,5 mln młodych ludzi. Siłą programu jest to, że każda wersja językowa dostosowana jest do kontekstu kulturowego danego kraju i do jego realiów społecznych. W tym tygodniu w Warszawie została zainaugurowana jego polska wersja.
Fabuła ma angażować i tłumaczyć
W Polsce do pilotażu programu przystąpiło już 200 szkół, 5 tys. uczniów przeszło już przez szkolenie. Kolejne placówki zgłaszają chęć uczestnictwa. Scenariusz polskiej edycji programu opracował profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Jacek Wasilewski, komunikolog, autor licznych scenariuszy i książek, ekspert storytellingu i mediów. Jak zapewnia to narzędzie stworzono w ten sposób, by zaciekawić treścią nastolatków, uświadomić im do czego może prowadzić picie alkoholu.
">>Smashed<< jest narzędziem edukacyjnym, które w interaktywny, nowoczesny i angażujący sposób pomaga nieletnim zwrócić ich uwagę na niebezpieczeństwa związane z konsumpcją alkoholu w małoletności. Pokazuje mechanizmy, które popychają do jego konsumpcji i tragiczne konsekwencje, które mogą jej towarzyszyć" - przekonuje Jacek Wasilewski.
Z kolei wiceminister edukacji Tomasz Rzymkowski podkreśla, że program nie daje gotowych rozwiązań, ale jasno pokazuje mechanizmy, które rządzą wyborami takich młodych ludzi i pozwala refleksję.
"Dla nauczycieli jest istotne też to, że dzięki interaktywności mogą poznać prawdziwe opinie i problemy uczniów i we właściwy sposób zareagować. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju narracji w tej opowieści, uczniowie mogą mówić o swoich problemach nie wprost, omijając barierę wstydu i lęku" - zauważa Rzymkowski.
Możesz „porozmawiać” z Julką, Bartkiem, Adamem
Program składa się z trzech części. Po pierwsze z historii fabularnej, która opowiada o codziennym życiu trojga młodych ludzi. Po drugie z ankiet i zadań skierowanych do klasy. Systematyzują one wiedzę. Po trzecie z „bezpośredniej rozmowy” z bohaterami. Tutaj poznać można punkt widzenia każdego z nich, ich motywacje, a nawet zadać im pytania. W rolę Julki, Bartka i Adama wcielają się aktorzy młodego pokolenia. Film edukacyjny powstał pod kierownictwem uznanego producenta filmowego Marka Władyki.
Inicjatorem polskiej edycji programu „Smashed” i kampanii społecznej jest międzynarodowy koncern Diageo, który zamierza w jego ramach przeszkolić 10 mln młodych ludzi do 2030 roku na całym świecie.
Do programu można dołączyć korzystając z materiałów dostępnych na stronie www.smashedpolska.pl.
Aplikacja z kursem znajduje się tu: https://online.smashedproject.org/poland/.
Źródło informacji: Serwis Zdrowie
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.12.2022, 11:10 |
Źródło informacji | Serwis Zdrowie |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Mrożone polskie warzywa - smak i jakość przez cały rok
- 07.02.2025, 10:37
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Brandmates
-
Image
Raport: model elastycznej opieki w programach lekowych poprawiłby jakość życia pacjenta PAP
- 06.02.2025, 11:14
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ