Newsletter

Bez sztucznej inteligencji nie ma dziś nowoczesnej bankowości

28.03.2023, 08:00aktualizacja: 28.03.2023, 09:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PKO BP
PKO BP
Liczba polskich użytkowników bankowości mobilnej wynosi już 22,9 mln, a co czwarty z nich (5,3 mln) jest klientem PKO Banku Polskiego. W rozwoju nowoczesnych kanałów obsługi klienta oraz pracy zespołów analitycznych największy bank w Polsce szeroko wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe.

Termin „sztuczna inteligencja” stworzył w latach 50. XX w. amerykański naukowiec John McCarthy. Takim określeniem posłużył się w swoim seminarium badawczym, opisując koncepcję „myślących maszyn”. Dziś tę technologiczną zdobycz rozumie się najczęściej jako zaprojektowane przez człowieka skomplikowane systemy, które bez nadzoru działają racjonalnie, czyli w sposób, który ludzie oceniają jako sensowny. To rozwiązanie coraz częściej i śmielej wkracza w kolejne dziedziny naszego życia - również te związane z finansami.

„Dzięki sztucznej inteligencji dajemy klientom dostęp do najnowocześniejszych na rynku usług bankowych, a pracownikom banku realne wsparcie w wykonywaniu codziennych zadań. Rozwiązania oparte o AI stają się coraz bardziej powszechne w sektorze bankowym, bo odpowiadają na potrzeby nowych pokoleń cyfrowych klientów” - przekonuje Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

W bankowości, jak chyba w żadnym innym obszarze naszego życia, dostrzec można zawrotne tempo zmian, zachodzących dzięki wdrażaniu kolejnych, innowacyjnych rozwiązań - na czele z szerokim wykorzystaniem sztucznej inteligencji. PKO Bank Polski nie tylko bierze aktywny udział w tym „technologicznym wyścigu”, ale wręcz tworzy trendy dla całego polskiego sektora finansowego.

„Na dużą skalę wykorzystujemy modele uczenia maszynowego, mamy olbrzymie doświadczenie w przetwarzaniu języka naturalnego, w wizji komputerowej oraz innych obszarach AI. W oparciu o tę wiedzę tworzymy kolejne, zaawansowane technologicznie modele dopasowane do konkretnych potrzeb biznesowych” - tłumaczy Kin.

Najbardziej znane rozwiązania AI w PKO Banku Polskim to voiceboty, a wśród nich asystent głosowy w aplikacji mobilnej IKO, który pomaga klientom korzystać z usług bankowych. W PKO Banku Polskim funkcjonuje łącznie 16 botów, które wykonują czynności w przeróżnych obszarach. Rozumieją ludzką mowę i dzwonią do klientów lub wspierają ich na infolinii banku. W zależności od tematu rozmowy pomogą załatwić sprawę lub przekierują do właściwego konsultanta. Potrafią także zweryfikować klienta, chroniąc go przed potencjalnym oszustwem.

Sztuczna inteligencja wspomaga nie tylko coraz bardziej cyfrowych i mobilnych klientów, ale również poszczególne działy i departamenty instytucji finansowych. Obecnie PKO BP koncentruje się na rozwoju platformy MLOps (ang. Machine Learning Operations), pozwalającej jego analitykom budować zaawansowane i odpowiednio zoptymalizowane modele oceny ryzyka oraz prognozowania różnych zjawisk i zachowań klienta, z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych Google.

„Stworzona przez PKO Bank Polski platforma MLOps to obecnie najnowocześniejsze tego typu narzędzie w sektorze bankowym na polskim rynku. Stanowi swoistą fabrykę modeli, która pozwala analitykom banku wybrać i zastosować najbardziej efektywne rozwiązanie dla danego przypadku. Dążymy do tego, aby nawet 90 proc. procesów oceny ryzyka było w pełni zautomatyzowanych” - wyjaśnia Łukasz Huńka, dyrektor Departamentu Zarządzania Ryzkiem Kredytowym Firm i Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.

Modele uczenia maszynowego w PKO Banku Polskim wykorzystywane są również we wsparciu procesów sprzedażowych.

„Zaawansowane modele predykcyjne, bazujące na algorytmach uczenia maszynowego, są obecnie w PKO Banku Polskim niezbędnym elementem wsparcia sprzedaży produktów i usług bankowych w ramach działań CRM. Umożliwiają przygotowanie dla klienta rekomendacji produktowych lub tzw. personalizowanych ofert, minimalizując jednocześnie ryzyko missellingu, czyli proponowania klientom usług finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom” - tłumaczy Jacek Kuban, dyrektor Biura Big Data w PKO Banku Polskim.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 28.03.2023, 08:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ