Pobierz materiał i Publikuj za darmo

– Od ponad trzech miesięcy kierowcy, piesi i rowerzyści korzystają już z nowego mostu w ciągu ul. Żeglarskiej. Wybudowana infrastruktura, dofinansowana ze środków europejskich, umożliwia bezpieczniejsze poruszanie się wszystkim użytkownikom ruchu, jak również dopełnia funkcjonalnie istniejący w tej części miasta węzeł przesiadkowy. Cieszę się, że ta ważna miejska inwestycja, oczekiwana przez mieszkańców i mieszkanki, ma również wyjątkowego patrona – Prezydenta RP Ryszarda Kaczorowskiego, polskiego polityka, męża stanu i wielkiego patriotę. Dzisiejsza uroczystość symbolicznie pieczętuje budowę nowego mostu i zamyka cały projekt – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin Decyzja o tym, że most będzie nosić imię Prezydenta RP Ryszarda Kaczorowskiego zapadła podczas kwietniowej sesji Rady Miasta Lublin. Ryszard Kaczorowski był ostatnim Prezydentem RP na Uchodźstwie. Przed wojną instruktor harcerski, a po zajęciu Białegostoku przez Armię Radziecką – komendant Szarych Szeregów. Zesłaniec Sybiru, żołnierz tułaczej Armii gen. Andersa i 2 Korpusu Polskiego, działacz emigracyjny. W 1986 roku był ministrem do spraw krajowych w Radzie Narodowej (parlamencie emigracyjnym). Od 1989 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. W 2002 r. Rada Miasta Lublin przyznała Prezydentowi Kaczorowskiemu Honorowe Obywatelstwo Miasta Lublin.
Nowy i większy
Nowy most nad rzeką Bystrzycą jest większy od dotychczas istniejącego – jego długość to ponad 50 m a szerokość 19,4 m, zaś szerokość jezdni wynosi 8 m. To obiekt jednoprzęsłowy ze wzmocnieniem w formie podwieszenia, a jego połączenie z nasypem drogowym zaprojektowano za pomocą przyczółków żelbetowych. Wszystkie elementy wyposażenia z betonu wykonano w kolorystyce materiału naturalnego, zaś deski gzymsowe i balustrady w kolorze zielonym. Do budowy mostu drogowcy zużyli 160 ton stali zbrojeniowej. Oprócz robót branży mostowej inwestycja zakładała przebudowę odcinka ul. Żeglarskiej – od nowo powstałego węzła do skrzyżowania z ul. Bryńskiego i Słomkowskiego wraz z budową kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia, chodnika, drogi rowerowej oraz dwóch zatok autobusowych z wiatami przystankowymi. Zakres inwestycji objął również korektę przebiegu ścieżki rowerowej zlokalizowanej pod mostem oraz regulację koryta rzeki, a także nasadzenia drzew i krzewów.
Generalnym wykonawcą robót była spółka Primost Południe z siedzibą w Będzinie, a wartość zadania wyniosła około 37,8 mln zł. Budowa mostu była ostatnim elementem projektu „Budowa, modernizacja przystanków i węzłów przesiadkowych zintegrowanych z innymi rodzajami transportu dla potrzeb LOF”. Wartość całego projektu wyniesie niemal 105 milionów złotych w tym 80,3 milionów stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020.
Węzły i przystanki przesiadkowe
Ten innowacyjny projekt, poprzez rozwój infrastruktury przystankowej zachęca mieszkańców do zmiany środka transportu. W tym celu na terenie miasta powstało 7 węzłów przesiadkowych (przy ul. Żeglarskiej, ul. Józefa Franczaka „Lalka”, al. Kraśnickiej, ul. Granitowej, ul. Zbożowej, ul. Osmolickiej i ul. Abramowickiej). Węzły zlokalizowano w strategicznych miejscach, które umożliwiają sprawne i bezpieczne pozostawienie samochodu czy roweru i przesiadkę do transportu miejskiego. Na węzłach przesiadkowych można zostawić samochód
na bezpiecznym, oświetlonym i monitorowanym parkingu Park&Ride, czy też skorzystać z parkingu Kiss&Ride. Zadbano również o rowerzystów – mogą swobodnie skorzystać z miejsc Bike&Ride, gdzie znajdują się zadaszone wiatą stojaki na rowery.
Na terenie miasta powstało dodatkowo 6 zespołów przystanków przesiadkowych wraz z infrastrukturą przystankową i okołoprzystankową, aby układ komunikacyjny był jeszcze bardziej funkcjonalny, a podróż wygodniejsza. Położone są w kluczowych komunikacyjnie miejscach Lublina (przy ul. Związkowej, ul. Mickiewicza, ul. Kunickiego, ul. Turystycznej, rondzie Dmowskiego, w okolicach Poczekajki), gdzie przecinają się najważniejsze drogi komunikacyjne i ruch pasażerów jest najbardziej intensywny. W celu odpowiedniego skomunikowania zespołów przystanków przesiadkowych przebudowano elementy dróg w zakresie m.in. jezdni, zatok, chodników i ścieżek rowerowych, co przełożyło się na bezpieczeństwo użytkowników w bardzo ruchliwych miejscach. Zespoły przystanków obejmują nowoczesne wiaty przystankowe, punkty dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomaty, dodatkowe oświetlenie, monitoring wizyjny, stojaki na rowery, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Elementy te podniosły atrakcyjność i konkurencyjność przewozu komunikacją miejską.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.09.2023, 07:12 |
Źródło informacji | Lublin |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Zabytkowy most w Maurzycach trafi na listę UNESCO?
Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej wystąpił do GDDKiA z cenną inicjatywą wpisania zabytkowego mostu w Maurzycach na krajową Listę Pomników Historii Prezydenta RP. GDDKiA przyłączyła się do tych działań, które są wstępem do umieszczenia rewolucyjnego obiektu na elitarnej liście światowego dziedzictwa UNESCO.- 09.05.2025, 16:19
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: GDDKiA
-
Image
PKP Intercity zaprasza na pokaz nowego taboru kupionego dzięki unijnemu wsparciu PAP
Z okazji Dnia Funduszy Europejskich PKP Intercity zaprasza miłośników kolei z rodzinami na Dworzec Zachodni w Warszawie na wystawę lokomotyw połączoną z konkursami i animacjami.- 09.05.2025, 12:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Fundusz Hipoteczny DOM: zapomniany projekt ustawy, który mógłby chronić tysiące seniorów przed wyłudzeniami
W Polsce rośnie liczba seniorów, którzy w poszukiwaniu dodatkowych środków na życie decydują się na umowy o dożywocie lub podobne rozwiązania - przekazując własność mieszkania lub domu w zamian za comiesięczne świadczenia lub opiekę. Niestety, zdecydowana większość tych umów zawierana jest poza jakimkolwiek nadzorem instytucjonalnym, często między osobami prywatnymi [1]. Największe fundusze hipoteczne zrzeszone w Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) przypominają, że od ponad dekady istnieje gotowy projekt ustawy, który mógłby zwiększyć bezpieczeństwo osób starszych. Projekt nigdy nie został wdrożony.- 08.05.2025, 15:44
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Fundusz Hipoteczny DOM
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ