Newsletter

Jeżyny z historycznym rekordem konsumpcji w sezonie 2023 - Kantar Polska

13.10.2023, 13:14aktualizacja: 13.10.2023, 13:36

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Jeżyny w lecie jadło 9,1 mln Polaków. To o 27% i 2 mln więcej konsumentów niż w lecie 2022 roku. To najwyższy wyniki w historii realizowanego od 4 lat comiesięcznego monitoringu konsumpcji i największy wzrost wśród wszystkich gatunków owoców.

„Konsument jest dziś świadomy prozdrowotnej wartości owoców jagodowych. Dzięki promocji roli owoców w codziennym odżywianiu i promocji nowych odmian, zaangażowaniu plantatorów i instytutów naukowych badających związki bioaktywne w owocach te polskie superowoce spożywane są chętniej przez coraz więcej Polaków. Niezbędna jest dalsza współpraca w celu promocji polskiej jeżyny, zwłaszcza wśród nowych grup docelowych. Jeżyny są świetną przekąską, która powinna być serwowana dzieciom już od najmłodszych lat” - mówi dr Agnieszka „Dr. Berry” Orzeł, Niwa Hodowla Roślin Jagodowych.

Rosnąca konsumpcja

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (2)

Jeżyny latem jadło 9,1 mln, czyli 28% dorosłych Polaków. Z analizy danych wynika, że najpopularniejszym owocem jagodowym były maliny, które jadło 57% Polaków, czyli 18,5 mln konsumentów. W obu przypadkach to najwyższy wynik sierpniowych pomiarów, włącznie z okresem wzmożonej konsumpcji owoców w czasie pandemii.

Najbardziej pożądany owoc

Jeżyna jest dziś najbardziej oczekiwanym owocem. W sezonie 2023 chciał ją spróbować co czwarty Polak (23%) - dokładnie 7,4 mln konsumentów, w badanej grupie osób w wieku 15 lat i więcej.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (3)

Wzrost liczby konsumentów owoców „lato do lata”

W porównaniu z latem 2022 roku liczba konsumentów jeżyn wzrosła o 27%. To najlepszy wynik wśród wszystkich gatunków owoców.

W porównaniu z latem 2022 r. jeżynom przybyło 1,3 mln konsumentów. Tylko dwa gatunki zyskały ich więcej - malina i czarna porzeczka, odpowiednio 2,3 mln i 1,9 mln.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (4)

W porównaniu z latem 2021 spożycie jeżyn wzrosło o ponad połowę (56%). Jest to najlepszy wynik wśród wszystkich badanych gatunków owoców i warzyw.

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (5)

W skali 3 lat, w porównaniu „lato 2020 do lata 2023 roku”, spożycie jeżyn wzrosło o 75%, z 5,2 mln do 9,1 mln konsumentów. To najwyższy wynik wśród wszystkich owoców i warzyw.

W przypadku czarnej porzeczki i jej przetworów wzrost wyniósł 63%, liczba konsumentów wzrosła z 5,2 mln do 8,4 mln. Wzrost liczby konsumentów aronii i jej przetworów od 2020 roku wyniósł 46%.

Wzrost w wartościach bezwzględnych, w przypadku jeżyn, wyniósł 3,9 mln konsumentów.

Porównywalnie zyskały tylko śliwki i borówki. W ciągu 3 lat odpowiednio - 4,2 mln oraz 3,6 mln konsumentów. Borówki w sierpniu 2023 roku jadło ponad 18 mln Polaków.

Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków. Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku.

Aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

Owoc najbardziej oczekiwany

Sukces jeżyny jako gatunku nie jest zaskoczeniem. W kwietniu 2023 roku Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw zlecił badania, w których pytano respondentów o to, jakich owoców lub warzyw chcieliby spróbować w najbliższej przyszłości. Polacy najczęściej chcieli spróbować owoców jagodowych, takich jak jeżyna (23%), czarna malina (22%), jagoda kamczacka (20%) oraz agrest (18%).

Więcej o walorach jeżyn przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl - Właściwości zdrowotne owoców jeżyny.

Czas na polskie superowoce!

Rośnie konsumpcja owoców jagodowych. Podobnie udany sezon mają za sobą m.in. borówki - „Borówki z każdym rokiem je coraz więcej Polaków - badania Kantar, 2020-2023”, porzeczki - „Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023” oraz truskawki.

Więcej o walorach truskawki przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale „Truskawki - 5 mitów, które warto obalić”.

#PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.10.2023, 13:14
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ