Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Finansów informuje:
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r. wyniosło:
- dochody 146,4 mld zł, tj. 21,5 proc. - wydatki 170,9 mld zł, tj. 19,7 proc. - deficyt 24,5 mld zł, tj. 13,3 proc.
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2024 r.
W okresie styczeń – marzec 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły ok. 146,4 mld zł i były wyższe o ok. 21,8 mld zł (tj. 17,4 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (124,7 mld zł, tj. 20,7 proc. planu).
Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń - marzec 2023 r. o ok. 22,2 mld zł (tj. 20,3 proc.), w tym:
- dochody z podatku VAT wyniosły 75,3 mld zł i były wyższe o ok. 16,1 mld zł ( 27,3 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2023 r., - dochody z podatku akcyzowego wyniosły 19,5 mld zł i były wyższe o ok. 0,7 mld zł (tj. 3,5 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2023 r., - dochody z podatku PIT wyniosły 13,9 mld zł i były wyższe o ok. 2,5 mld zł (tj. 22,0 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2023 r., - dochody z podatku CIT wyniosły 18,0 mld zł i były wyższe o ok. 2,9 mld zł (tj. 19,1 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2023 r.
W okresie styczeń - marzec 2024 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 15,0 mld zł i było niższe o ok. 0,4 mld zł (tj. 2,4 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2023 r.
W przypadku dochodów z tytułu podatku CIT należy zwrócić uwagę, że w 2023 r. termin rozliczenia rocznego został przedłużony do końca czerwca, natomiast w 2024 r. termin ten upłynął z końcem marca, co wpływa na porównania miesięczne między tymi latami.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2024 r. Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2024 r. wyniosło ok. 170,9 mld zł tj. 19,7 proc. planu, jednocześnie było wyższe o ok. 34,2 mld zł (tj. o 25,0 proc.) w stosunku do tego samego okresu roku 2023 r. (136,7 mld zł, tj. 19,7 proc. planu).
W okresie styczeń – marzec 2024 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:
- Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 40,8 mld zł tj. 34,6 proc. planu, - Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 31,0 mld zł tj. 17,2 proc. planu, - Obrona Narodowa – w wysokości 18,1 mld zł tj. 15,4 proc. planu, - Budżety Wojewodów - w wysokości 12,8 mld zł tj. 28,5 proc. planu, - Sprawy wewnętrzne – w wysokości 9,9 mld zł tj. 23,1 proc. planu, - Środki własne UE- w wysokości 9,1 mld zł tj. 26,3 proc. planu, - Szkolnictwo wyższe i nauka – w wysokości 7,3 mld zł tj. 23,4 proc. planu, - Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 7,2 mld zł tj. 10,9 proc. planu.
Porównując wykonanie wydatków w okresie styczeń – marzec 2024 r. z okresem styczeń – marzec 2023 r. wyższe wykonanie odnotowano w części 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 8,5 mld zł) co związane było z realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024 r., wysokość świadczenia na dzieci wzrosła z 500 zł do 800 zł. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 9,4 mld zł i było wyższe od wykonania w pierwszym kwartale 2023 r. o 0,7 mld zł tj. o ok. 7,7 proc.
Ponadto w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 11,2 mld zł w związku ze wzrostem wydatków w części oświatowej subwencji ogólnej w wyniku podwyżki płac dla nauczycieli o 30 proc. i dokonaniem rozliczenia środków należnych i już przekazanych. Ponadto w 2024 r. po raz pierwszy przekazano również środki na części rozwojową subwencji ogólnej dla JST.
W części 84 – Środki własne UE w okresie styczeń – marzec 2024 r. przekazano do budżetu UE więcej o 3,0 mld zł, (r/r). Było to spowodowane przede wszystkim rozliczeniem w marcu br. niedopłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie w kwocie 2 mld zł poprzez zwiększenie raty składki za ten miesiąc.
W części 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o ok. 3,1 mld zł, głównie w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków stałych oraz środków przekazanych dla komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej a także środków na staże i specjalizacje medyczne.
Natomiast, w części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano mniej środków na wydatki o 0,9 mld zł, co wynika z rozkładu obsługi długu w ciągu roku.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ pab/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 15.04.2024, 14:26 |
Źródło informacji | MF |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |