Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Dobre Rozmowy x Worlds Together

10.12.2024, 12:17aktualizacja: 10.12.2024, 13:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Grupa Żywiec
Grupa Żywiec
Sprawdziliśmy, czy da się porozmawiać o patriotyzmie i jednocześnie nie rozpętać awantury. Werdykt - da się.

Co mają ze sobą wspólnego producent piwa i organizacja pożytku publicznego? Jeden cel, jakim jest zbliżanie do siebie osób w podzielonym społeczeństwie i tworzenie przestrzeni do wartościowych rozmów, nawet na najtrudniejsze tematy. Polaryzacja społeczna znajduje się na 9 miejscu najpoważniejszych zagrożeń w perspektywie najbliższych 10 lat zidentyfikowanych przez World Economic Forum. Co więcej, Polska jest drugim najbardziej podzielonym krajem w UE (po Węgrzech), na co wskazują dane Digital Society Project (2021). Innym alarmującym trendem jest wzrost polaryzacji ideologicznej w naszym kraju, która na przestrzeni 20 lat zwiększyła się o 41%. To pokazuje, że oddalamy się do siebie jako społeczeństwo i coraz trudniej jest nam odnaleźć wspólny grunt. Fakt ten stał się przyczynkiem do organizacji wyjątkowego wydarzenia pod nazwą „Dobre Rozmowy x Worlds Together”, podczas którego siły swe połączyły Grupa Żywiec oraz Fundacja Nowej Wspólnoty.

„Polaryzacja dotyka ludzi ze wszystkich grup, niezależnie od ich poglądów czy pozycji społecznej. Nie wynika ona tylko z różnic politycznych, ale również z braku wspólnego gruntu do dialogu. Media i język polityków odgrywają istotną rolę w pogłębianiu podziałów społecznych, przez co zanika przestrzeń do rozmów w atmosferze szacunku i wzajemnej otwartości, a porozumienie staje się trudne” - mówi Wawrzyniec Smoczyński, prezes zarządu Fundacji Nowej Wspólnoty.

Razem lepiej

Grupa Żywiec, która jest częścią holenderskiej Grupy HEINEKEN, po raz drugi realizuje projekt pozytywnego wpływu społecznego w ramach globalnej inicjatywy Worlds Together. Jak sama nazwa wskazuje, są to działania, których celem jest tworzenie platformy porozumienia między ludźmi, których coś dzieli, np. poglądy, wygląd czy doświadczenia życiowe. W tym roku firma nawiązała szerszą współpracę z Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest zmniejszanie podziałów społecznych i odbudowa wspólnoty obywatelskiej w naszym kraju. W ramach partnerstwa odbyło się 6 treningów Dobrej Rozmowy dla pracowników Grupy Żywiec, 5 otwartych treningów online dla obywateli i obywatelek z całej Polski oraz jedno wydarzenie specjalne w Warszawie, w którym uczestniczyły osoby o zróżnicowanych światopoglądach, wieku, płci, doświadczeniu życiowym oraz zaproszeni influencerzy.

Pod jednym dachem

W ciągu trzech godzin blisko 40 obcych sobie osób pod okiem trenera przeprowadziło serię ćwiczeń z dobrego rozmawiania, by następnie sprawdzić zdobyte umiejętności w praktyce. Wydarzenie rozpoczęło się od refleksji nad własnymi przekonaniami na różne tematy. Uczestnicy odpowiadali na zadawane pytania i ustawiali się na linii symbolizującej spektrum poglądów. Następnie przeszli do rozmów w parach, prowadząc krótkie rozmowy jeden na jeden o wybranych przez siebie tematach: imigracji, szczepieniach, równości czy stosunku do wegetarianizmu.

Kulminacyjnym punktem programu był dialog wspólnotowy z udziałem 10 ochotników, prowadzony przez doświadczonego facylitatora, na temat „Jestem Polką, Polakiem: czy to ma dziś znaczenie?”. Pozostałych 30 osób mogło obserwować rozmowę i dzielić się swoimi przemyśleniami na stworzonej do tego platformie online. Chociaż momentami górę brały emocje, rozmowa od początku do końca przebiegała w atmosferze otwartości i ciekawości na poglądy drugiej strony. Uczestnicy eksperymentu udowodnili, że da się rozmawiać nawet na trudne tematy, jeśli zastosujemy kilka kluczowych wskazówek przekazanych przez specjalistów od dialogu z Fundacji Nowej Wspólnoty.

„Osoby, które wzięły udział w Dobrych Rozmowach, były jak Polska w pigułce. Reprezentowały różne poglądy i doświadczenia. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń, w której poczują się bezpiecznie, w której swobodnie wyrażą swoje zdanie i gdzie będą mogły wyjść poza własny schemat myślenia, otworzyć się na to co nieznane. Misją naszej firmy jest warzenie radości z bycia razem, a to wydarzenie było jej urzeczywistnieniem” - dodaje Oliwia Tran, kierowniczka ds. zrównoważonego rozwoju w Grupie Żywiec.

Aby dodatkowo zwrócić uwagę na problem polaryzacji w Polsce, Grupa Żywiec wraz z Fundacją Nowej Wspólnoty, stworzyły specjalną grę karcianą pod nazwą „Awantura”. Ma ona za zadanie ułatwić prowadzenie trudnych rozmów z bliskimi, znajomymi, sąsiadami na tematy, które często różnią Polaków.

Więcej na temat projektu Worlds Together tutaj: Worlds Together - Druga strona Ż.

Na temat działań Fundacji Nowej Wspólnoty tutaj: fnw.org.pl.

Źródło informacji: Grupa Żywiec

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.12.2024, 12:17
Źródło informacji Grupa Żywiec
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ