Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak poinformowano na konferencji „Środki unijne a potencjał rozwoju sektora wyrobów medycznych w Polsce”, która odbyła się w Centrum Prasowym PAP 21 lutego, wyróżnione przedsięwzięcia to m.in.: biokompozyt odbudowujący tkankę kostną, oprogramowanie monitorujące guzy przerzutowe w raku piersi oraz aplikacja mobilna wykorzystująca AI do spersonalizowanego leczenia demencji pourazowej.
Projekty zostały wyłonione w konkursie Agencji Badań Medycznych dla przedsiębiorców na realizację badań w obszarze wyrobów medycznych i rozwiązań diagnostycznych in vitro, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Konkurs wspiera polski potencjał badawczo-rozwojowy w obszarze wyrobów medycznych i rozwiązań cyfrowych.
W opinii ekspertów obecnych na konferencji rozwój innowacyjnych wyrobów medycznych w Polsce, w tym rozwiązań diagnostycznych, wzmacnia prewencję, usprawnia diagnostykę, poprawia skuteczność leczenia i rehabilitacji oraz obniża koszty opieki zdrowotnej. Dotyczy to w szczególności chorób cywilizacyjnych: nowotworowych, układu krążenia oraz metabolicznych, będących główną przyczyną zgonów w Polsce.
„System opieki zdrowotnej mierzy się z rosnącymi wyzwaniami: starzejące się społeczeństwo, wzrost zachorowań na choroby przewlekłe i cywilizacyjne. Dlatego ważny jest rozwój i wdrażanie nowych technologii - skutecznych i bezpiecznych” - podkreślił Ireneusz Staroń, zastępca prezesa ds. finansowania badań w Agencji Badań Medycznych.
ABM w ciągu ostatnich pięciu lat sfinansowała 324 projekty na łączną kwotę 4,5 mld zł, wyłonione w trakcie konkursów dotyczących kompleksowego rozwoju badań w zakresie nauk med. i nauk o zdrowiu. Z tej kwoty 922 mln zł zostały zadedykowane przedsiębiorcom rozwijającym innowacyjne technologie medyczne.
Dr n. farm. Karolina Maria Nowak MBA, dyrektor Wydziału Innowacji i Współpracy Międzynarodowej w Agencji Badań Medycznych wskazała, że konkurs wpisuje się w Rządowy Plan Rozwoju Sektora Biomedycznego na lata 2022-2031 w tematyce wyrobów medycznych i zdrowia cyfrowego.
Do konkursu na realizację badań w obszarze wyrobów medycznych i rozwiązań diagnostycznych in vitro ABM zaprosiła przedsiębiorców oraz konsorcja >>przedsiębiorstwo plus jednostka naukowa<<. Na konkurs odpowiedziały 23 podmioty, które zawnioskowany o 96 mln zł. Do oceny merytorycznej zostało zakwalifikowanych 13 wniosków, z tego 7 otrzyma finansowanie - średnio 3,7 mln zł na projekt.
„Rynek wyrobów medycznych w Polsce jest oceniany na 10-13 mld zł. Za zastosowaniem wysokich technologii musi jednak stać społecznie ważna potrzeba. Jeżeli jest potrzeba, to 9 na 10 projektow kończy się sukcesem” - zaznaczył Tomasz Jaworski, dyrektor Wydziału Zarządzania Projektami Komercyjnymi w Agencji Badań Medycznych.
W ramach konkursu dofinansowanie uzyskały m.in.:
- MEDICAL INVENTI S.A za badanie oceniające skuteczność, bezpieczeństwo i długoterminowe wyniki (radiologiczne i kliniczne) kompleksowej opieki z użyciem plastycznego biokompozytu kościozastępczego jako materiału wypełniającego ubytki kostne w złamaniach i urazach kości.
- Graylight Imaging Sp. z o.o. za oprogramowanie wspomagające radiologa w ocenie skuteczności leczenia onkologicznego pacjentek z guzami przerzutowymi raka piersi do płuc, wątroby, mózgu i węzłów chłonnych.
- ABAStroke za stworzenie aplikacji mobilnej, wykorzystującej generatywną sztuczną inteligencję do spersonalizowanej prewencji demencji poudarowej.
„Materiałów kościozastępczych jest sporo, ale nasz materiał wspiera proces naturalnej regeneracji kości, skracając okres rekonwalescencji i powrotu do zdrowia. Jednak, aby móc go skomercjalizować i w założeniu wprowadzić na globalny rynek, potrzebujemy wsparcia, które pomoże nam zgromadzić materiał kliniczny” - powiedział Maciej Manecki, prezes zarządu MEDICAL INVENTI S.A.
Marek Pitura, dyrektor ds. zarządzania projektami w Graylight Imaging Sp. z o.o., firmie, która wykorzystuje AI w obrazowaniu radiologicznym wskazał, że rak piersi stanowi 24,8 proc. wszystkich nowotworów i rocznie zapada na niego 20 tys. kobiet.
„Skuteczność leczenia ocenia się na podstawie zmian zachodzących w organizmie pacjentki, jednak stosowane obecnie metody nie uwzględniają wszystkich guzów przerzutowych, których może być nawet kilkaset. Dlatego nasz algorytm będzie monitorował i analizował wszystkie guzy, porównując wyniki z poprzednim badaniem. To znacznie przyspieszy i zobiektywizuje ocenę progresji choroby” - zaznaczył Marek Pitura.
W opinii Michała Rysia, prezesa ABAStroke, aplikacje mobilne, a szczególnie te wykorzystujące sztuczną inteligencję do personalizacji terapii, to przyszłość medycyny. Zwłaszcza że w takich chorobach jak demencja poudarowa nie ma dla nich alternatywy lekowej.
„U 30-40 proc. pacjentów po udarze w ciągu pięciu lat rozwinie się demencja. To oznacza, że każdego roku będzie przybywać 30 tys. pacjentów w Polsce, 6 mln na świecie. Aplikacja mobilna, która analizuje zachowania pacjenta, dała podstawę do stworzenia zestawu spersonalizowanych ćwiczeń-zadań, które należy wykonywać wg. poleceń AI przez 40-50 minut dziennie, minimum 3 dni w tygodniu” - wskazał Michał Ryś.
Arkadiusz Grądkowski, prezes Izby Polmed, wskazał, że branża wyrobów medycznych to trzecia najbardziej innowacyjna branża w UE - co 30 minut zgłaszany jest nowy patent. W Polsce wytwarzaniem oraz importem wyrobów medycznych zajmuje się ok. 5 tys. podmiotów, głównie małe i średnie firmy, a na krajowym rynku jest aktualnie dostępnych 300 tys. wyrobów medycznych.
„Trzeba spojrzeć w przyszłość i zauważyć trendy w ochronie zdrowia. Przykładowo wchodzimy w erę aplikacji mobilnych do diagnostyki. A kiedy innowacja jest dobra i skuteczna, szybko wchodzi do koszyka świadczeń gwarantowanych NFZ” - powiedział Arkadiusz Grądkowski.
Szczegółowa lista finansowanych przedsięwzięć znajduje się na stronie: https://www.abm.gov.pl/pl/aktualnosci/2991,Wyniki-konkursu-dla-przedsiebiorcow-na-realizacje-badan-w-obszarze-wyrobow-medyc.html
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.02.2025, 10:53 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
OLX: Polacy mają dość azjatyckich platform zakupowych i wybierają towary z drugiej ręki
Długi czas oczekiwania, przekroczone normy bezpieczeństwa produktów oraz niezgodność z opisem - to główne zastrzeżenia pod adresem działalności azjatyckich platform zakupowych, na jakie wskazali Polacy w badaniu przeprowadzonym na zlecenie OLX. Okazuje się, że wielu z nas ma obawy przed zakupami towarów z drugiego końca świata. Co trzeci zamawiający na azjatyckich platformach otrzymał produkty niezgodne ze zdjęciem, a w przypadku produktów dla dzieci prawie 45% badanych uznało, że nie są one w pełni bezpieczne.- 19.02.2025, 08:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: OLX
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ