Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ostatni konkurs Agencji Badań Medycznych objął 22 wnioski skierowane do oceny merytorycznej. Zarekomendowano do finansowania 18 projektów, wspomagających istniejące już Centra Wsparcia Badań Klinicznych. Maksymalna kwota przedsięwzięcia to 7,5 mln zł, a suma alokacji finansowych na konkurs wynieść może 135 mln zł.
„Środki przyznane ABM przez resort zdrowia w ramach KPO i Zwiększania Odporności umożliwiły kontynuację wcześniejszej działalności w obszarze tworzenia i rozwoju Polskiej Sieci Badań Klinicznych, uruchomionej w ramach poprzednich konkursów realizowanych przez Agencję” - powiedział prof. Wojciech Fendler, prezes Agencji Badań Medycznych podczas konferencji zorganizowanej w Centrum Prasowym PAP.
Od momentu wyłonienia beneficjentów pierwszej edycji konkursu (lata 2020/21) ABM obserwuje tendencję wzrostową w zakresie liczby realizowanych przez CWBK badań klinicznych zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych. CWBK prowadzą obecnie łącznie około 1600 badań. Beneficjenci ostatniego konkursu zwiększą swój potencjał w prowadzeniu wysokiej jakości badań klinicznych oraz eksperymentów medycznych.
„W badaniach klinicznych przede wszystkim liczy się zespół, który prowadzi opiekę nad pacjentami. Potrzebne są centra wyspecjalizowane, które zapewnią wsparcie badaczom w realizacji projektów, uzupełnią wiedzę i pozwolą na prowadzenie badań w jednostkach naukowych na takim poziomie, na jakim prowadzone są projekty komercyjne” - dodał prof. Fendler, prezes ABM.
Efektywne prowadzenie badań klinicznych wymaga wdrażania innowacji, obejmujących nie tylko najwyższej klasy sprzęt medyczny i nowatorskie rozwiązania IT, ale także wyspecjalizowaną i wyszkoloną kadrę.
„Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na rozwój kadry CWBK oraz zespołów badawczych w tym szkolenia. Beneficjenci zainwestują również w doposażenie lub poszerzenie obecnie funkcjonującej części administracyjnej i badawczej CWBK oraz działania edukacyjno-promocyjno-informacyjne” - przekazała Elżbieta Bylina, dyr. Centrum Rozwoju Badań Klinicznych.
Dodatkowe wsparcie pozwoli również na rozwój CWBK w obszarach, które nie zostały zidentyfikowane w pierwotnych konkursach. Są to między innymi badania wyrobów medycznych, medycyna cyfrowa czy badania nad ATMP (ang. Advanced therapy medicinal products).
„W naszym projekcie założyliśmy, że utworzymy nowe stanowiska, m.in. specjalistów ds. negocjacji, start-upów, rekrutacji. Zamierzamy także rozwijać moduły rekrutacji uczestników badań, a także ściślej współpracować z organizacjami pacjenckimi i placówkami POZ” - powiedział dr n. med. Bartłomiej Kisiel, kierownik CWBK w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, jeden z beneficjentów konkursu.
Jak zaznaczyli przedstawiciele Agencji Badań Medycznych, jednym z celów konkursu było także zwiększenie innowacyjności i atrakcyjności CWBK w zakresie działalności naukowo-badawczej. Wprowadzone zostaną w CWBK rozwiązania cyfrowe, nowoczesne technologie telemedyczne, zwiększające dostępność do badań klinicznych, obniżające ich koszty i zwiększające wygodę zarówno uczestników badań klinicznych, jak i zespołów badawczych.
„W naszym projekcie zakładamy zakup sprzętu dla tworzonej molekularnej pracowni diagnostyczno-badawczej oraz cyfrowego biorepozytorium. Chcemy zakupić nowe systemy IT oraz rozbudować użytkowany w naszym CWBK system wspierającego zarządzanie badaniami klinicznymi” - powiedziała dr hab. Beata Jankowska-Polańska, dyr. CWBK, 4. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu.
Beneficjenci konkursu stawiają na szkolenia oraz rozwój kompetencji personelu CWBK. Zamierzają finansować różne sposoby nabywania przez kadry umiejętności, niezbędnych do samodzielnej realizacji badań z zachowaniem najwyższych standardów jakości i zgodności zregulacjami polskimi i unijnymi.
„Stawiamy również na edukację i promocję badań klinicznych. Prowadzimy m.in. akcje >>Spotkaj badacza - poznaj sponsora<< oraz >>Szkoła Młodego Badacza<<. Przeprowadzimy także kampanię informacyjną w mediach społecznościowych. Wraz z partnerami zamierzamy odbyć szereg spotkań z pacjentami” - zapowiedział dr Paweł Uruski, z-ca dyr. UCWBK z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Jak przekazali organizatorzy konkursu z ABM, wszystkie „działania podejmowane w sektorze zdrowia, finansowane z KPO, są skupione na perspektywie pacjenta jako odbiorcy świadczeń zdrowotnych”. Dlatego tak ważna jest edukacja społeczeństwa w kwestii badań klinicznych oraz promocja CWBK.
„Dzięki współpracy z CWBK udało nam się zebrać grupę ponad 70-ciorga dzieci, które zamierzamy przebadać, aby przedstawić później rekomendacje dotyczące poszczególnych terapii. Zamierzamy przeprowadzać, we współpracy z CWBK, działania mające na celu określenie metod leczenia dzieci” - stwierdziła Anna Wiktorow-Bojska z Fundacji K.I.D.S. (Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali).
Jak powiedział prezes Agencji Badań Medycznych „badania kliniczne są tym, czego w Polsce bardzo brakowało” i zaznaczył, że działania wspierające rozwój zespołów badawczych są prowadzone na coraz wyższym poziomie. „Centra bardzo dobrze wpasowały się w system. Mamy miejsca do prowadzenia badań na wysokim poziomie i jest ich coraz więcej” - dodał prof. Wojciech Fendler, prezes ABM.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 04.03.2025, 12:05 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Konferencja prasowa SGH PAP
Termin: 12.09.2025, godz. 09:30- 12.09.2025, 14:28
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: SGH
-
Image
Glejaki najczęściej występującymi i najbardziej agresywnymi nowotworami mózgu w Polsce. Nowy raport Krajowego Rejestru Nowotworów
Każdego roku 322 tyś. osób na świecie słyszy diagnozę nowotwór mózgu, w Polsce choroba dotyka nawet 2375 osób rocznie, z czego najczęściej rozpoznawalnym typem morfologicznym są glejaki (75% co daje 1783 pacjentów rocznie). Wskaźnik 5-letniego przeżycia pacjentów z glejakami w Polsce w latach 2010-2024 wynosił 28,2%, co jest jednym z niższych wyników w Europie. Zachorowalność na nowotwory mózgu rośnie po 30. roku życia osiągając maksimum w ósmej dekadzie życia i to mężczyźni chorują częściej niż kobiety. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu pt. „Nowotwory złośliwe mózgu - analiza epidemiologiczna” opublikowanego z początkiem września 2025 przez Krajowy Rejestr Nowotworów, działający przy Narodowym Instytucie Onkologii - Państwowym Instytucie Badawczym.- 11.09.2025, 12:53
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Krajowy Rejestr Nowotworów
-
Image
FPP: W budżecie państwa na zdrowie brakuje co najmniej 23 mld zł w 2026 r. Koszty realizacji świadczeń dla NFZ rosną 2,5-krotnie szybciej od inflacji
Najnowsza, 14. edycja „Monitora Finansowania Ochrony Zdrowia” Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP) przedstawia porównanie planowanych poziomów publicznych nakładów na ochronę zdrowia z istniejącymi potrzebami i zobowiązaniami. Choć przedstawiony projekt budżetu państwa gwarantuje spełnienie ustawowego wymogu przeznaczenia 6,8% PKB na zdrowie (licząc bieżące wydatki względem PKB sprzed dwóch lat), potrzeby wydatkowe znacznie wyprzedzają istniejące gwarancje ustawowe. Planowany budżet NFZ na przyszły rok wynosi 217,4 mld zł, w tym 26 mld zł z dotacji podmiotowej z budżetu państwa. To kwota zdecydowanie zbyt mała, by wypełnić wszystkie zobowiązania wynikające z obecnego stanu prawnego. W 2026 r. NFZ będzie potrzebował co najmniej 240 mld zł.- 11.09.2025, 11:40
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: FPP
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ