Newsletter

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

17.04.2025, 08:46aktualizacja: 17.04.2025, 09:18

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konfederacja Lewiatan (1)
Konfederacja Lewiatan (1)
Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan. Każdy okres na rynku pracy po 1989 roku miał swoje wyzwania i problemy do rozwiązania - stwierdzili zgodnie paneliści debaty podsumowującej 35 lat polskiego dialogu społecznego. Mówili także o bieżących wyzwaniach dotyczących gospodarki i zatrudnienia.

Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, witając prelegentów - Michała Boniego, prof. Jerzego Hausnera i Annę Kalatę - stwierdziła, że na przestrzeni lat „pracę z tą trójką, niezależnie od poglądów politycznych, wspominam jako rozwiązywanie problemów, a nie budowanie murów”.

O tym, kogo potrzebuje Polska, mówiła Emilia Piechota, dyrektor zarządzający w Vialto Partners Poland na panelu „Migracje pracownicze - panaceum na niedobory pracowników?”.

„Potrzebujemy zarówno pracowników niewykwalifikowanych, jak i specjalistów. Musimy wygenerować mechanizmy przyciągające pracowników do prac prostych, ale też przyciągające talenty i specjalistów, którzy zostaną u nas na dłużej” - zaznaczyła. „Holandia zrobiła pilotażowy program, który przerodził się w program stały. Chodzi o adresowanie potrzeb projektowych. Na podstawie notyfikacji pozyskanie zezwolenia na pracę zajmuje jeden bądź dwa dni. Z kolei Czesi koncentrują się na sektorach strategicznych. Tam zaistniał program przeznaczony dla lotników. Jest też swobodny dostęp dla pracowników z około 10 krajów” - podkreśliła.

Głos w sprawie unijnej dyrektywy Women on boards zabrała Beata Stelmach, prezeska zarządu Totalizatora Sportowego, która jest jedną z niewielu kobiet na takim stanowisku w tak dużej spółce.

„My chcemy zrobić w tej kwestii krok milowy. Choć dzisiejsza sytuacja jest inna niż ta, kiedy zaczynałyśmy działać. 16 kwietnia (wtedy odbył się panel - przypis red.) to pamiętna data. W 1991 roku odbyła się wtedy pierwsza sesja na GPW. Dziś spółki giełdowe mają standardy i ład korporacyjny na wysokim poziomie. Rzeczywiście zmieniło się bardzo dużo, ale cały czas w zarządach i radach nadzorczych jest za mało kobiet. Ciągle walczymy ze stereotypami, mówiącymi o tym, że nie ma kobiet, które się nadają. One są, ale trzeba dać im szanse” - mówiła podczas panelu „Rynek pracy oczami kobiet - czy wkroczyliśmy w czasy antykobiecej, konserwatywnej kontrrewolucji?”.

W czasie dyskusji „Kwalifikacje i umiejętności wobec transformacji technologicznej” Szymon Kurek, ekspert PARP, wspomniał, że w związku z rozwojem sztucznej inteligencji najbardziej narażone na utratę pracy czy zmianę zawodu będą osoby o wysokich kwalifikacjach.

„AI to nie chwilowa moda, ale stały trend. W Polsce prawie 4 mln miejsc pracy pozostaje w jakimś związku z AI i one będą się zmieniać. Nie chcę straszyć sztuczną inteligencją, ale na pewno będzie miała duży wpływ na rynek pracy” - powiedział.

Dominika Bosek-Rak z Katedry Teorii Zarządzania, AI LAB, SGH, także poruszyła temat wpływu AI na rynek pracy. Jej zdaniem rozwiązania sztucznej inteligencji bardzo pomagają pracownikom, którzy są specjalistami w swoich dziedzinach, bo ułatwiają im pracę. Następuje też automatyzacja prostych prac, dzięki czemu początkujący pracownik jest w stanie pewne prace wykonywać szybciej. Wspomniała również o tym, że wiele kompetencji ćwiczymy poprzez przyswajanie wiedzy.

Aleksandra Czetwertyńska, dyrektorka w 42 Warsaw podkreśliła, że nadal ważne są kompetencje miękkie. Trzeba przekazywać młodym wiedzę, jak się uczyć wzajemnie od siebie. Minęły czasy, kiedy mogliśmy pracować kilkadziesiąt lat w jednej firmie czy w jednym zawodzie. Teraz musimy być przygotowani na częste zmiany profesji i miejsca pracy. Przekonywała także, że AI może skutecznie wspierać zdrowie psychiczne.

Zdaniem Emila Kędzierskiego, Government Affairs and Public Policy Manager, Google, nie powinniśmy się bać sztucznej inteligencji. Z badań wynika, że 30 proc. zawodów nie zostanie dotkniętych rozwiązaniami AI, 60 proc. na nich skorzysta, a tylko niewielki procent z nich może być zagrożona. Jego zdaniem AI trafi pod strzechy, stanie się standardem powszechnie wykorzystywanym. Jednak, aby skutecznie korzystać ze sztucznej inteligencji, potrzebne są umiejętności.

Podczas dwóch dni odbyły się 22 panele, a w dyskusjach i spotkaniach wzięło udział ponad 1100 uczestników. Goście zostali też zaproszeni na nocne zwiedzanie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, po którym oprowadzała dyrektorka dr Magdalena Wróblewska.

Europejskie Forum Nowych Idei Wiosna odbyło się pod patronatem honorowym polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej oraz ministry rodziny, pracy i polityki społecznej.

Partnerzy główni: Amazon, BAT Poland, Google, IKEA, Orange, Poczta Polska, Totalizator Sportowy oraz Uber.

Partnerzy wspierający: Grupa Ergis, Grupa LuxMed, IGT, Medicover, Polskie Forum HR, PWN, 42 Warsaw oraz Vialto.

Strategicznym partnerem merytorycznym jest SGH, a partnerami instytucjonalnymi: PARP oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.

Partnerzy medialni: Dziennik Gazeta Prawna, eNewsroom, Money.pl, Nasze Miasto, Newseria, Polska Agencja Prasowa, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, RP.pl, Strefa Biznesu, SuperBiznes, TOK FM, TVP INFO, XYZ.

Producentem wykonawczym jest Platige Image.

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 17.04.2025, 08:46
Źródło informacji Konfederacja Lewiatan
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ