Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że Polska - mimo dynamicznego rozwoju w dziedzinie cyfryzacji w ostatnich dekadach - wciąż pozostaje w tyle za liderami UE. Eksperci zastanawiali się, jak można nadrobić zaległości infrastrukturalne i technologiczne przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa.
Maciej Pilipczuk, prezes Emitela, wskazał na złożoność stojących przed Polską wyzwań, używając metafory wyścigu Formuły 1. W jego opinii potrzebujemy infrastruktury (toru), technologii (bolidu), inżynierów i skutecznej edukacji (pit stopu) oraz strategii. Prezes Emitela zwrócił przy tym uwagę, że 1,5 mln gospodarstw domowych w Polsce wciąż nie ma dostępu do szybkiego internetu, a połowa populacji dysponuje jedynie podstawowymi kompetencjami cyfrowymi. Wskazał również na opóźnienia w fundamentalnym dla cyfryzacji obszarze infrastruktury telekomunikacyjnej, zwłaszcza jeśli chodzi o sieć 5G, co hamuje rozwój smart cities czy przemysłu 4.0.
„Polska zajęła 24. miejsce na 27 krajów w raporcie DESI (Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego), co pokazuje, że w cyfrowym wyścigu Formuły 1 zajmujemy dalsze pozycje” - zauważył Maciej Pilipczuk.
Uczestnicy panelu podkreślili, że jedną z barier dla szybkiej rozbudowy infrastruktury cyfrowej są powolne procesy administracyjne.
„Budowa data center w Polsce trwa cztery-pięć lat, a wieży telekomunikacyjnej średnio dwa lata. Bez usprawnienia procedur, nowe centra danych nie powstaną do 2030 r.” - stwierdził Krzysztof Szubert, pełnomocnik dyrektora ds. komercjalizacji i współpracy międzynarodowej w Instytucie Łączności - PIB.
Szubert zaapelował o reformę planowania przestrzennego, by przyspieszyć inwestycje. Jego zdaniem przez różnego rodzaju bariery administracyjne Polska traci czas w globalnym wyścigu technologicznym, podczas gdy dołączają do niego coraz to nowi gracze, np. Arabia Saudyjska inwestuje 100 mld euro w rozwój AI.
Marcin Wysocki z Ministerstwa Cyfryzacji podkreślił, że jednym z głównych filarów strategii cyfrowej jest cyberbezpieczeństwo. Według niego Polska ma czym się pochwalić w tej dziedzinie, jednak nadal dużo pozostało do zrobienia. Jako przykład sukcesu wskazał potwierdzone przez statystyki CERT ograniczenie zjawiska spoofingu i plagi fałszywych SMS-ów, co udało się dzięki harmonijnej współpracy NASK z operatorami.
Wysocki zaznaczył, że konieczna jest nieustanna praca nad podnoszeniem kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz nad upowszechnianiem świadomości cyberzagrożeń, a jest to - w jego opinii - zadanie zarówno dla instytucji publicznych: od Departamentu Cyberbezpieczeństwa Ministerstwa Cyfryzacji, przez NASK i Policję po uczestników rynku, a w szczególności operatorów telekomunikacyjnych.
Duża część dyskusji dotyczyła szans stwarzanych przez ekspansję sztucznej inteligencji (AI), której tempo rozwoju Dariusz Piotrowski, dyrektor zarządzający Dell Technologies Polska, porównał do reakcji łańcuchowej w trakcie wybuchu jądrowego.
„AI rozwija się w tempie wykładniczym do wykładniczego, a Polska ma dzisiaj unikalną szansę na dokonanie skoku jakościowego dzięki kapitałowi ludzkiemu. Mamy jednych z najlepszych na świecie matematyków, mamy doskonałych programistów, mamy ludzi, którzy rozumieją modele językowe, mamy polski model językowy” - podkreślił Dariusz Piotrowski.
Bardziej sceptycznie wypowiadał się Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco Systems Poland, który krytykował niskie wydatki na badania i rozwój, wskazując, że Polska pozostaje w tyle za krajami Zachodu, gdzie outsourcing technologii jest powszechny. W swojej diagnozie Kania wskazał na bariery kulturowe - w jego ocenie problemem jest, że polskie firmy wolą „robić wszystko same”.
„Polska wpada w pułapkę średniego wzrostu. Produktywność wymaga adopcji technologii przez firmy SME, a innowacyjność - większych budżetów na inwestycje” - podkreślił Kania.
Na brak kompetencji cyfrowych, jako wąskie gardło cyfryzacji, wskazywał Maciej Pilipczuk, i apelował o długofalową strategię edukacji oraz inwestowanie w kadry, by Polska była w stanie nadążyć za globalnymi trendami.
„Potrzebujemy tysięcy inżynierów - nie tylko z IT, ale też energetyki czy robotyki. Kształcenie kadr i podnoszenie kompetencji to podstawa” - powiedział prezes Emitela.
Adam Sawicki, reprezentujący TVN Warner Bros. Discovery, zwrócił uwagę na, pomijany często w rozmowach na temat rozwoju cyfrowego, sektor mediów.
„Branża kreatywna jest wykluczona z dyskusji o cyfryzacji. Potrzebujemy regulacji chroniących umysły przed dezinformacją, jak chronimy środowisko przed zanieczyszczeniami” - powiedział Sawicki.
Przedstawiciel TVN Warner Bros. Discovery ostrzegł, że AI multiplikuje zagrożenie fake newsami i wskazał na konieczność regulacji rynku cyfrowego, by chronić niezależne dziennikarstwo i zapewnić wiarygodność informacji funkcjonujących w przestrzeni publicznej.
Uczestnicy dyskusji wskazali na komplementarność zadań państwa i biznesu w obszarze cyfryzacji.
„Rząd ma cyfryzować edukację, zdrowie i administrację, a biznes napędza gospodarkę funduszami” - mówił Dariusz Piotrowski, podkreślając jednocześnie dokonania rządu w obszarze cyfryzacji.
Marcin Krasuski, CEE Government Affairs and Public Policy Lead w Google, zwracał uwagę na potencjał AI w kluczowych sektorach oraz rolę, jaką w cyfryzacji państwa mają do odegrania firmy globalne.
„My nie jesteśmy od tego, żeby kreować politykę cyfryzacji państwa, my jesteśmy po to, żeby pokazać, co z technologią można zrobić. Jeżeli będzie otwartość, to jesteśmy jak najbardziej chętni, żeby tę technologię w Polsce zaimplementować” - powiedział.
Wskazał przy tym, że biznes może przyspieszyć cyfryzację, ale potrzebuje jasnych regulacji.
Małgorzata Zakrzewska, dyrektorka wykonawcza ds. korporacyjnych w PLAY, zwróciła uwagę na konieczność współpracy regionalnej w dziedzinie cyfryzacji, by Polska nie została w tyle za Chinami czy Zatoką Perską. „Suwerenność technologiczna w ramach UE pozwoli konkurować z większymi graczami” - argumentowała Zakrzewska.
Jej zdaniem cyfryzacja stwarza unikalną szansę na przemyślenie od nowa i zoptymalizowanie procesów biznesowych czy administracyjnych.
„Cyfryzacja to nie przeniesienie analogowych procesów do świata cyfrowego, lecz okazja do ich przemodelowania i uproszczenia funkcjonowania” - dodała.
Debata pokazała, że Polska stoi przed historyczną szansą, ale też ogromnymi wyzwaniami. AI, cyberbezpieczeństwo i infrastruktura 5G to filary, na których można zbudować przewagę konkurencyjną - jednak bez reform administracyjnych, większych inwestycji i edukacji cyfrowej Polska może utknąć w pułapce średniego rozwoju.
Polska prezydencja w UE w 2025 r. to okazja, by nadać ton europejskiej agendzie cyfrowej. Czy Polska stanie się liderem, czy pozostanie na końcu peletonu? Odpowiedź zależy od współpracy rządu, biznesu i społeczeństwa. Jak podsumował Dariusz Piotrowski: „Kraje, które wygrywają, mają strategie długofalowe i konsekwentnie je realizują. To nasza racja stanu”.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.04.2025, 17:12 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
SANY na targach bauma 2025 - imponująca oferta zrównoważonych rozwiązań opartych na inteligentnych technologiach cyfrowych
- 24.04.2025, 16:52
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Ferrero Polska na TOGETAIR: inwestowanie w Gospodarkę o obiegu zamkniętym po prostu się opłaca PAP
Odpowiednie projektowanie opakowań, wdrażanie najbardziej innowacyjnych technologii recyklingu, stałe podnoszenie świadomości wszystkich pracowników co do konieczności przestrzegania proekologicznych standardów, raportowanie osiąganych celów - to zdaniem Michała Kulpińskiego z Ferrero Polska przepis na wpisanie nawet największego zakładu produkcyjnego w logikę Gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Ekspert był jednym z ponad 200 panelistów uczestniczących w VI Międzynarodowym Szczycie Klimatycznym TOGETAIR w Warszawie.- 24.04.2025, 12:47
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ