Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Podjęcie wyzwania związanego z analfabetyzmem naukowym w Europie
Pomimo kluczowej roli nauki w naszym życiu niekontrolowane rozprzestrzenianie się fałszywych informacji, dezinformacji i pseudonauki zagraża zdolności obywateli do dokonywania świadomych wyborów.
Badanie Eurobarometru z 2022 r. pokazuje, że publiczne stacje telewizyjne i radiowe są najbardziej zaufanymi źródłami wiadomości w UE (49 proc.), za nimi plasuje się prasa (39 proc.), a następnie prywatne stacje telewizyjne i radiowe (27 proc.). Pomimo tego zaufania potencjalne zniekształcenie faktów naukowych przez media i częste nadmiernie uproszczone lub sensacyjne raportowanie stwarza niepewność i przyczynia się do zmniejszenia zaufania do autentycznych informacji naukowych.
Praca EUFIC ma na celu nie tylko wspieranie i kierowanie dziennikarzami i naukowcami w odpowiedzialnym i jasnym raportowaniu, ale także wzmocnienie pozycji obywateli europejskich. Poprawiając swoją wiedzę na temat żywności i zdrowia, mogą lepiej rozszyfrować i zrozumieć prawdziwą istotę tego, co jest przekazywane w nagłówkach i mediach społecznościowych.
Kampania EUFIC: poprawa alfabetyzmu naukowego w celu lepszego podejmowania decyzji
EUFIC zidentyfikowała kraje, w których obywatele czują się mniej pewnie w kwestii identyfikowania dezinformacji. Estonia i Polska okazały się głównymi obszarami zainteresowania, w których około 40 proc. populacji albo „niezbyt pewnie”, albo „wcale niepewnie” rozpoznaje dezinformację, gdy się z nią zetknie.
Wykorzystując analizę słów kluczowych Google i zbierając pytania od odbiorców witryny EUFIC za pośrednictwem ankiety, EUFIC zidentyfikowała często zadawane pytania dotyczące wykrywania dezinformacji w internecie. Wykorzystując te spostrzeżenia, kampania obejmuje zestaw praktycznych i atrakcyjnych materiałów – od infografik po wnikliwe artykuły – poruszających istotne tematy, takie jak wiarygodne źródła, wykrywanie dezinformacji, błędy poznawcze i obalanie powszechnych mitów na temat żywności i żywienia. To oddolne podejście zapewniło, że kwerendy społeczności bezpośrednio wpłynęły na materiały kampanii. Chociaż kampania w mediach społecznościowych jest prowadzona głównie w języku angielskim, EUFIC zapewnia szerszy zasięg lokalny, tłumacząc materiały na języki lokalne (tj. estoński i polski) i rozpowszechniając je z pomocą lokalnych agencji medialnych.
Dołącz do EUFIC w ich poszukiwaniu Europy opartej na nauce
Poprzez tę kampanię EUFIC podkreśla znaczącą rolę wiedzy o żywności i zdrowiu w promowaniu zdrowszego, bardziej zrównoważonego społeczeństwa. We wrześniu tego roku weź udział w tej misji, śledząc kampanię EUFIC w mediach społecznościowych i pomagając kształtować przyszłość, w której decyzje są świadome, wybory zdrowe, a społeczeństwa zrównoważone.
Informacje o kampanii
⦁ Kampania w mediach społecznościowych dotycząca wiedzy na temat żywności i zdrowia (wymieniona powyżej) odbywa się przez cały wrzesień na kanałach EUFIC
⦁ Artykuły na ten temat w EN, EE, PL (wkrótce w ES, FR, IT i DE)
⦁ Główne kanały mediów społecznościowych EUFIC:
- Twitter
- Facebook
- Instagram
⦁ Materiały opublikowane na stronie internetowej EUFIC:
- Infografika: jak rozpoznać fałszywe informacje żywieniowe w Internecie
- Infografika: jak czytać wykresy
- Infografika: czym są błędy poznawcze i jak poprawić swoje myślenie
- Infografika: jak mocne są dowody naukowe
- Artykuł: poziomy dowodów w badaniach żywieniowych
- Artykuł: badania żywieniowe: kto je finansuje i jak są publikowane
Informacje o Europejskiej Radzie Informacji o Żywności (EUFIC)
EUFIC jest zorientowaną na konsumenta organizacją non profit założoną w celu uczynienia nauki stojącej za żywnością i zdrowiem bardziej dostępną i łatwiejszą do zrozumienia przez społeczeństwo. Misją EUFIC jest tworzenie treści opartych na nauce, aby inspirować i wzmacniać zdrowszą i bardziej zrównoważoną dietę i styl życia wśród obywateli Europy.
Więcej informacji o EUFIC: https://www.eufic.org/
KONTAKT:
Marie-Christine Thurm
relacje z mediami, EUFIC
e-mail: marie-christine.thurm@eufic.org
Rozpowszechnianie tych badań jest współfinansowane przez Unię Europejską. Jednakże wyrażone poglądy i opinie są wyłącznie poglądami autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Zdrowia i Administracji Cyfrowej (HaDEA). Ani Unia Europejska, ani agencja nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Źródło informacji: EUFIC
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Data publikacji | 07.09.2023, 09:00 |
Źródło informacji | EUFIC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |