Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Jak poprawnie czytać etykiety i nie marnować żywności?

29.09.2021, 13:00aktualizacja: 29.09.2021, 15:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Większość Polaków czyta etykiety kupowanych produktów. Jak wynika z badania Ipsos, z różną częstotliwością robi to aż 76% badanych [1]. Najważniejszą dla nich informacją jest termin przydatności do spożycia (68%) [2]. Czy każdy potrafi poprawnie zinterpretować daty na opakowaniu? Niestety nie. Dlatego marka Winiary łączy siły z twórcami aplikacji „Too Good To Go” i dołącza do kampanii „Często Dobre Dłużej” - jej celem jest ułatwienie konsumentom rozumienia dat ważności i ograniczenie marnowania dobrych produktów.

Według danych Federacji Polskich Banków Żywności [3], aż 64% dorosłych nie wie co oznaczają daty na opakowaniach produktów spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed”, a „należy spożyć do”. 10% [4] żywności marnuje się na skutek tego niezrozumienia, a to prowadzi do wyrzucania dobrych produktów.

Dlatego marka Winiary dołączyła do kampanii „Często Dobre Dłużej” realizowanej przez twórców aplikacji do walki z marnowaniem jedzenia „Too Good To Go” i na opakowaniach wybranych artykułów będzie umieszczać piktogramy opatrzone hasłami „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj”. Zachęcają one, by wykorzystując te zmysły, zweryfikować czy produkt po upływie daty minimalnej trwałości nadaje się do spożycia. Współpraca jest częścią kampanii Winiary „Pomagamy w gotowaniu i niemarnowaniu”, w ramach której marka prowadzi działania edukacyjne i podpowiada konsumentom, jak ograniczyć marnowanie żywności, zachęcając m.in. do planowania zakupów i odpowiedzialnego gotowania oraz dzielenia się z potrzebującymi.

Na czym polega różnica w zapisie?

Oznaczenie „najlepiej spożyć przed” odnosi się do jakości produktu, a producent zobowiązuje się, że nie zmieni on właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Po jej upływie produkt wciąż będzie bezpieczny do spożycia. Konsument sam może ocenić czy produkt może zostać spożyty.

Określenie „należy spożyć do” odnosi się głównie do świeżej i łatwo psującej się żywności. Po upływie daty na opakowaniu produkt uznawany jest za niebezpieczny dla zdrowia i nie można go spożywać.

„Terminy >>najlepiej spożyć przed<< lub >>najlepiej spożyć przed końcem<< określają datę minimalnej trwałości produktu i także po tej dacie mogą być dobre do spożycia. Dlatego przed wyrzuceniem zapakowanej żywności zawsze warto poddać ją testowi trzech zmysłów, by uniknąć wyrzucania jedzenia - komentuje Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej, Nestlé Polska. - Także my jako konsumenci możemy mieć wpływ na to, jak długo produkt będzie nadawał się do spożycia. Warto zapoznać się z informacją dotyczącą rekomendowanego sposobu przechowywania i się do niego stosować. Pamiętajmy też, aby unikać wystawiania żywności na takie czynniki, jak słońce, bardzo wysokie temperatury czy wilgoć”.
 

„Często Dobre Dłużej” to pierwsza taka kampania w Polsce. Startuje 29 września: w Dniu Świadomości o Stratach i Marnowaniu Żywności ONZ.

„Nikt do tej pory tak głośno nie mówił o problemie związanym z poprawnym rozumieniem dat ważności, który istotnie wpływa na skalę marnowania żywności. Jesteśmy dumni, że miesiące ciężkiej pracy naszego zespołu oraz partnerów zaowocowały kampanią >>Często Dobre Dłużej<<. Chcemy pomóc ludziom zrozumieć, że wiele produktów jest bezpiecznych do spożycia również po upływie daty ważności” - mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka „Too Good To Go” w Polsce.

Obok marki Winiary należącej do Nestlé, w kampanii udział biorą takie firmy i marki jak: Brodowski Owoce, Cherry Tree, Danone, Danio, FRoSTA, Herbapol, Kaufland, Pan Pomidor, Pszczelarz Kozacki, Puffins, Spiżarnia Rydzyńska, Zjedz sobie.

Patronem honorowym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a partnerami Federacja Polskich Banków Żywności, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Izba Handlu, Polska Izba Żywności Ekologicznej, Firma Chr. Hansen. Marka Auchan postanowiła wesprzeć kampanię pod kątem edukacyjnym.

[1] IPSOS, "Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków Edycja 2021". Badanie realizowane od lipca do sierpnia 2021 metodą TAPI (w domach respondentów przy użyciu tabletów) na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie osób 15+, N=804;

[2] j.w. (dane dla osób, którym zdarza się czytać etykiety N=611);

[3] https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2020/01/Banki-%C5%BBywno%C5%9Bci_-Raport-Nie-marnuj-jedzenia-2019.pdf;

[4] https://ec.europa.eu/food/safety/food-waste/eu-actions-against-food-waste/date-marking-and-food-waste_en.

Źródło informacji: Biuro prasowe Nestlé Polska

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.09.2021, 13:00
Źródło informacji Biuro prasowe Nestlé Polska
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ