Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Piechociński dla DGP: mamy potencjał, by być ważnym ogniwem w rywalizacji między Amazonem a Alibabą

04.03.2021, 14:17aktualizacja: 04.03.2021, 14:21

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polska może stać się hubem logistycznym dla Nowego Jedwabnego Szlaku, jeśli poprawi współpracę z Chinami – ocenił w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” Janusz Piechociński, były wicepremier i minister gospodarki, a obecnie prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja.

Jego zdaniem, „pokazaliśmy, że mamy potencjał, by być ważnym ogniwem w rywalizacji między Amazonem a Alibabą”.

„Mamy silne porty w Gdańsku i Gdyni, które w czasie pandemii nie straciły na znaczeniu i są jednymi z głównych centrów obsługi kontenerów na Bałtyku ustępując Sankt Petersburgowi. Będzie rosła rola Szczecina i Świnoujścia. W dalszym ciągu jesteśmy liderem transportu samochodowego w UE - polskie firmy wykonują jedną czwartą wszystkich przewozów we wspólnocie. Mamy też potencjał kolejowy - PKP Cargo to drugi przewoźnik w UE. Poszerzamy swoją ofertę logistyczną, rozbudowujemy magazyny i centra logistyczne, nawet w roku pandemicznym” – wskazywał w rozmowie z DGP.

Na razie jednak przegrywamy z innymi państwami regionu rywalizację o miano głównej bazy logistycznej dla towarów z Państwa Środka w tej części Europy. „Choć Węgry są dużo mniejszym państwem, to my w eksporcie do Chin im ustępujemy, podobnie jak Czechom. Chińskie inwestycje na Węgrzech przekroczyły 5 mld USD, a my jesteśmy zamknięci na poziomie 2 mld. Na dobrą sprawę największą greenfieldową chińską inwestycją w Polsce wciąż jest GD Poland z Wólki Kosowskiej, a minęło już od niej 25 lat. Od tamtego czasu nic wielkiego nie przybyło i nie widać, żeby miało w najbliższym czasie się pojawić” – mówił w wywiadzie Piechociński.

Wskazał, że za prezydentury Donalda Trumpa polski rząd wybrał proamerykański kurs kosztem Dalekiego Wschodu. „Sporo dętej, mocarstwowej propagandy, za którą nie poszły konkretne działania i liczne wizyty chińskiego biznesu w 2016 i 2017 roku nie przyniosły istotnej zmiany, bowiem strona polska nie przedstawiła konkretów współpracy – ocenił były wicepremier. - Bardzo szkodliwe były wypowiedzi wykluczające konkretny kapitał i konkretne firmy. Tego po prostu się nie robi” – dodał.

Minister gospodarki w rządzie PO-PSL mówił, że zacieśnianie współpracy z Chinami widać w innych państwach regionu, które chętnie zajmą miejsce Polski na logistycznej mapie Europy.

„Wszystkie kraje leżące na Nowym Jedwabnym Szlaku włącznie z naszymi partnerami z Europy Środkowo-Wschodniej zaangażowały się inwestycyjnie w to, by stworzyć konkurencyjną infrastrukturę. Każdy chce zrobić to kosztem Małaszewicz i Polski, by zagospodarować kolejne kontenery – stwierdził.

Link do materiału: https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/8111863,piechocinski-chiny-eksport-umowa-unia-europejska.html

Źródło informacji: DGP

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.03.2021, 14:17
Źródło informacji DGP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ