Newsletter

UOKiK: dzięki sygnałom mamy trzy razy więcej kontroli w 2018 roku

13.01.2019, 16:44aktualizacja: 13.01.2019, 16:44

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dzięki sygnałom z zewnątrz trzykrotnie wzrosła liczba kontroli w firmach podejrzanych o łamanie wolnej konkurencji - powiedział PAP prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał.

Jak podkreślił prezes UOKiK w rozmowie z PAP, "jednym z najważniejszych zadań Urzędu jest zwiększenie wykrywalności zmów i ochrona konkurencji. Instytucja sygnalisty (np. anonimowy informator, który posiada wiedzę o niedozwolonych działaniach - PAP), bardzo nam w tym pomaga".

"Sygnalista potrzebny jest nam do wskazania, że na danym rynku jest zmowa. Uzyskaną informację potwierdzamy tzw. naszym +białym wywiadem+. Sprawdzamy, jak ten rynek działa oraz jak kształtuje się polityka cenowa czy podział rynku. Wstępną weryfikację otrzymanego sygnału robimy na podstawie publicznie dostępnych materiałów. Jest to nam potrzebne by rozpocząć przeszukanie" - zaznaczył prezes Niechciał.

Dodał, że program (o sygnalistach - PAP) działa niespełna dwa lata. "Łącznie mamy kilka tysięcy zgłoszeń. W ubiegłym roku dostaliśmy 1562 sygnały (538 telefonów, 1024 maile), do tego trzy spotkania" - wymienił.

"Trafionych sygnałów jest podobnie, jak w innych krajach – kilka. Wśród przeszukań, które robiliśmy w ostatnich dwóch latach, były takie, które są efektem sygnału. Jeszcze dwa lata temu chodziliśmy średnio na trzy przeszukania rocznie, w 2018 byliśmy na dziewięciu przeszukaniach" - dodał.

Prezes UOKiK zaznaczył, że dzięki sygnalistom udało się trafić do konkretnych spółek, osób, materiału dowodowego. Przypomniał o programie i uruchomionym numerze telefonu oraz adresie mailowym, pod którymi można przekazać Urzędowi dowody na praktyki ograniczające konkurencję. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt, Mariusz Polit

lgs/ mp/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.01.2019, 16:44
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ