Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Fundacja BGK/fot. Jeremi Astaszow (1)](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2022-10/1_78.jpg?itok=8RWbyB2t)
Przeszczep to hasło, które pojawia się w przestrzeni publicznej coraz częściej. Jakiś czas temu był to temat tabu, a dla tych, co usłyszeli takie hasło, nieraz oznaczało ono wyrok śmierci. Rozwój medycyny sprawił, że człowiek żyje coraz dłużej i bardziej komfortowo. Obecnie jesteśmy w stanie „naprawić” wiele z ludzkich organów, a w przypadkach ciężkich uszkodzeń nauczyliśmy się zastępować je narządami od innych ludzi.
Kilka faktów o przeszczepach, które powinniście znać:
- nie nauczyliśmy się jeszcze produkować część zamiennych do ludzkiego organizmu, ale nauczyliśmy się, jak gospodarować tym, co dała nam natura. Takie „części” możemy pobrać od dawcy żyjącego i przeszczepić je biorcy pod warunkiem zgodności genetycznej - to jest sytuacja prawie idealna współczesnej transplantologii;
- cześć narządów może być pobrana jedynie w przypadku śmierci dawcy;
- niestety czas oczekiwania na wykonanie przeszczepu wydłużył się w Polsce z 300 do ponad 450 dni, a szczególnie trudna sytuacja jest w transplantologii dziecięcej;
- najważniejszy fakt - jedno życie może uratować osiem istnień.
„Wiem, że śmierć dziecka to trauma do końca życia. Jako matka nie wyobrażam sobie starty dziecka i trudno mi sobie wyobrazić, jakie cierpienie przechodzą rodzice, kiedy ich dziecko odchodzi. Jednocześnie podobna tragedia spotyka rodziców, których dzieci chorują, a jedynym ratunkiem jest transplantacja. Znam historie osób, których dzieci nie doczekały takiego przeszczepu i tych, których dzieci dzięki tym przeszczepom żyją - mówi Renata Kościelniak, prezes Fundacji Banku Gospodarstwa Krajowego. - Z przekazem >>Twoje tak ma moc<< dotarliśmy w zeszłym roku do ponad 7 mln osób. Mamy nadzieję, że w tym roku uświadomimy jeszcze więcej osób”.
W 2021 roku, z okazji corocznego miesiąca Donacji i Transplantacji obchodzonego na całym świecie, został namalowany mural - Przytulaśny Miś, którego autorem jest zaangażowany społecznie artysta Wojciech Brewka, jeden z najbardziej uznanych malarzy młodej sztuki.
„Chciałem stworzyć obraz misia, który będzie symbolem zarówno biorcy, jak i dawcy. Miś jest jakby >>pozszywany<< z różnych fragmentów, a w rękach trzyma anatomiczne serce. Tak naprawdę pozostawiam odbiorcy interpretację, czy miś przyjmuje serce, czy je oddaje - to oczywiście metafora” - powiedział Wojciech Brewka w czasie oficjalnej prezentacji muralu.
Akcja „Twoje tak ma moc” wkracza w nowy etap. Zmienia się z jednorazowego przedsięwzięcia w cykliczną kampanię skierowaną do każdej Polki i Polaka i będzie kontynuowana na wielu płaszczyznach.
Kampania „Twoje tak ma moc”, na nośnikach w sieci MORE, w największych miastach Polski rusza już 26 października. Partnerami akcji są Fundacja Banku Gospodarstwa Krajowego, Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu oraz Jet Line, który udostępnia swoje nośniki MORE w całym kraju i wspiera technologicznie akcję.
Źródło informacji: Fundacja BGK
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.10.2022, 08:30 |
Źródło informacji | Fundacja BGK |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Nie każde oznakowanie produktu „eko” oznacza, że produkt jest naprawdę ekologiczny PAP
„Przestaw się na eko - szukaj Euroliścia 2” - to drugi etap kampanii edukacyjnej Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE), której celem jest m.in. promocja ekologicznej żywności certyfikowanej, ponieważ na rynku dostępne są również produkty, które nie spełniają odpowiednich kryteriów, chociaż sprzedawane są jako ekologiczne. Wartość certyfikowanego rynku eko w Polsce PIŻE szacuje na 2 mld zł.- 02.07.2024, 11:59
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Beata Drzazga laureatką prestiżowej nagrody Eko Filary 2024 PAP
- 02.07.2024, 10:19
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom