Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Idziemy w kierunku 14 milionów osób starszych w najbliższych 10 latach. To będzie 40 proc. społeczeństwa – olbrzymi potencjał i olbrzymia przyszłość, jeśli chodzi o rozwój >>srebrnej gospodarki<<” – uważa Łukasz Salwarowski, prezes Stowarzyszenia MANKO i Międzynarodowego Instytutu Rozwoju Społecznego, redaktor naczelny „Głosu Seniora”.
„Wydaje mi się, że wszyscy przedsiębiorcy, którzy >>czujnie<< podążają za klientami, tej okazji nie przegapią. Pytanie brzmi, jak powinna rozwijać się gospodarka, żeby przyczyniała się nie do powiększania, ale niwelowania barier, które dotyczą osób starszych. Patrzymy na gospodarkę senioralną z perspektywy zaspokojenia ich potrzeb” – powiedziała Katarzyna Scheer, prezeska Fundacji Biedronki.
Fundacja Biedronki zajmuje się niesieniem pomocy osobom starszym i poprawą jakości ich życia. Koncentruje się na pomocy tym seniorom, którzy z różnych powodów są wykluczeni społecznie.
„Osób starszych, które nie będą mogły kupić ważnych dla nich usług, będzie coraz więcej. Może to wynikać z ich niedostatecznych zasobów finansowych, ale także tego, że np. w małych miejscowościach dostępność usług jest mniejsza. Naszą troską jest więc takie wspieranie rozwoju >>srebrnej gospodarki<<, by była w stanie zaspokoić potrzeby także tych seniorów” – mówi prezeska.
Największe programy prowadzone przez Fundację dotyczą wsparcia finansowego seniorów. W październiku br. liczba osób, które otrzymują od Fundacji Biedronki karty, którymi można płacić za zakupy w sklepach tej sieci, sięgnie 16 tys. osób. Karty są zasilane co miesiąc stałą kwotą.
„Wiemy z badań, że dzięki temu osoby te lepiej się odżywiają, są w stanie wykupić leki. Wsparcie finansowe jest ważne, ale karta pozwala także dotrzeć do konkretnych osób, poznać ich potrzeby, dlatego wchodzimy w partnerstwo z organizacjami, które rozwijają wolontariat i różne formy wsparcia, np. sąsiedzkiego” – wyjaśnia prezeska Scheer.
Najnowszy projekt Fundacji „Danie Wspólnych Chwil” dotyczy walki z samotnością i angażuje Koła Gospodyń Wiejskich w organizowanie regularnych spotkań dla samotnych, starszych osób.
„Zmieniają się sami seniorzy. Dzisiejsi 60- i 70-latkowie to zupełnie inne osoby niż ich równolatkowie sprzed kilkunastu lat. Są bardziej świadomi swych potrzeb, mają zasobniejsze portfele. Wykluczenie cyfrowe występuje, ale z powodu pandemii doświadczenie cyfrowe osób starszych wzrosło” – podkreśla prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak, dyrektorka Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Z badań wynika, że stosunkowo mało, bo tylko ok. 28 proc. seniorów, korzysta z internetu. Przemysław Mroczek, założyciel Fundacji SeniorApp, wyjaśnia, że skierowana do osób starszych platforma internetowa, dzięki której mogą zamówić potrzebną im pomoc, np. przy sprzątaniu, została zaprojektowana właśnie zgodnie z zaleceniami przyszłych użytkowników, czyli seniorów. „Zgodnie z tymi zaleceniami bardzo duży nacisk został położony na aspekt bezpieczeństwa, ważny dla seniorów” – wyjaśnia Mroczek.
Stanisław Szwed, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, zaznaczył, że program wsparcia PIT-0, skierowany do osób starszych, które chcą pozostać na rynku pracy, zachęca przedsiębiorców do zatrudniania osób z doświadczeniem.
Tiberiu Andrioaiei, wiceprezydent Generalnego Związku Przemysłu Rumuńskiego (UGiR), zaznaczył, że podobny trend widoczny jest na rynku rumuńskim. „Seniorzy mają inne podejście do zmian systemowych niż młode pokolenia. Dzięki swoim doświadczeniom zawodowym są bardziej elastyczni, łatwo dostosowują się do nowych wymagań” – zauważył.
Paulina Braun, pomysłodawczyni i organizatorka startupu społecznego Dancing Międzypokoleniowy, dodaje, że jeszcze trzy lata temu liczba projektów skierowanych do osób starszych była relatywnie niewielka. „Dzisiaj mamy do czynienia z prawdziwym >>silver tsunami<<” – zaznaczyła Braun.
Panel „Srebrna gospodarka - czy to dobry pomysł na biznes?” odbył się w ramach Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2023, które trwało w dniach 5-7 września.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.09.2023, 12:25 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Co Polacy lubią w kuchni? Nowe badanie pokazuje, że chodzi o coś więcej niż jedzenie
Gotowanie i pieczenie coraz rzadziej traktujemy jak obowiązek, a częściej - jak sposób na bliskość, radość i chwilę oddechu. Z badania zrealizowanego przez SW Research z inicjatywy Grupy Amica wynika, że niemal połowa Polaków kojarzy te czynności z czasem spędzanym z rodziną, a prawie tyle samo - ze sprawianiem przyjemności innym. Choć narzekamy na sprzątanie i brak czasu, chcemy czuć się swobodnie w kuchni. Coraz większą wagę przykładamy więc do prostoty i intuicyjnych rozwiązań.- 10.07.2025, 08:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Amica
-
Image
Medycyna estetyczna nie tylko dla celebrytek. Raport Kliniki.pl: już 4 miliony dorosłych Polek i Polaków zdecydowało się na zabieg, a wiele osób zrobiło to pod wpływem social mediów
Nowy film „Brzydka siostra” od kilku dni wyświetlany w polskich kinach pokazuje gotycką opowieść o obsesji piękna, filtrach i ciele jako przestrzeni przemocy. To fikcja - w formie baśniowego horroru. Ale jak pokazuje najnowszy raport Kliniki.pl „Polska za filtrem 2025”, wiele z przedstawionych tam emocji i decyzji znajduje swoje odbicie w rzeczywistości. Choć bez nożyc, strzykawek z kwasem i dramatycznych zwrotów akcji - to równie poważne i intymne wybory.- 09.07.2025, 15:35
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Kliniki.pl
-
Image
72% festiwalowiczów dba o styl. Allegro prezentuje limitowaną kolekcję ubrań zaprojektowaną przez artystów
- Ponad 70% respondentów dba o wygląd podczas festiwali muzycznych; 37% przyznaje, że ich otoczenie również zwraca na to uwagę.
- Najczęściej styl festiwalowy opisujemy jako „wygodny” (32%), sportowy/streetwear (11%) i zgodny z trendami (10%).
- Co piąty festiwalowicz do 24 r.ż. planuje swoje stylizacje z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Młodzi chętnie wybierają kolorowy makijaż, styl Y2K i kupują festiwalowy merch oraz ubrania z limitowanych kolekcji.
- Z myślą o koneserach muzyki i mody Allegro stworzyło limitowaną kolekcję ubrań z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Merch trafi do sprzedaży w drugiej połowie lipca.- 09.07.2025, 14:13
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Allegro
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ