Pobierz materiał i Publikuj za darmo
O czym rozmawiamy „przy piwie”?
Kiedy spotykamy się ze znajomymi na przysłowiowe piwo, najczęściej nasze rozmowy zajmują tematy życia codziennego jak dom, praca, rodzina – uważa tak 54,3% pytanych. Blisko 40% Polaków dyskutuje o wydarzeniach w kraju i na świecie, a 31% z nas rozmawia o polityce.
Łączy nas sport i pomaganie, a różni polityka
Najbardziej zbliża nas kibicowanie sportowcom oraz uczestnictwo w akcjach charytatywnych – obydwa te aspekty wskazało po 37% badanych. Pomoc w zbiórkach publicznych zajęła trzecie miejsce (35%). Ważnym momentem integrującym nasze społeczeństwo są także święta lokalne oraz uroczystości upamiętniające wydarzenia narodowe. Bliskość z innymi Polakami odczuwa w takich chwilach ponad 27% ankietowanych.
Mimo punktów wspólnych, rozmowy często dzielą Polaków. 48% z nas najczęściej konfliktują tematy polityczne. Co piąty respondent wśród tematów, które nas różnią wskazuje kwestie społeczne (jak mniejszości czy równość wobec prawa).
Czy potrafimy się dogadać?
41% badanych uważa, że Polacy nie są otwarci na opinie innych. Do różnicy zdań dochodzi najczęściej podczas spotkań towarzyskich (33%), oraz w przestrzeni mediów społecznościowych (18,3%). W trudnych sytuacjach rozmówcy starają się jednak unikać eskalacji. 39% respondentów woli wysłuchać drugiej strony bez komentarza, 38% zmienia temat, a 32% próbuje rozładować napięcie za pomocą żartu. Jedna trzecia badanych, czyli 34%, stawia na szukanie kompromisu.
Na pytanie, co może pomóc społeczeństwu w byciu bardziej otwartym, najczęściej (39%) wskazywane były równolegle: edukacja w zakresie empatii oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Na uwagę zasługuje również potrzeba zmiany narracji mediów, którą wskazało aż 35% respondentów.
Worlds Together – czyli, jak zbliżać ludzi z różnych światów
Wyniki badań pokazują, że mamy potencjał, by łączyć siły w ważnych chwilach, ale edukacja i dialog pozostają kluczowe dla budowania bardziej otwartego społeczeństwa. „Dlatego w ramach prowadzonej przez nas kampanii Worlds Together połączyliśmy siły z Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest przeciwdziałanie polaryzacji w Polsce. Zorganizowaliśmy serię otwartych Treningów Dobrej Rozmowy, podczas których uczestnicy uczyli się w jaki sposób rozmawiać z szacunkiem do innych, mimo różnić w poglądach. Treningi przeszło także ponad 100 naszych pracowników z różnych działów i lokalizacji. Spotkania te pomagają budować porozumienie, wspólnotę i współpracę tak niezbędną do rozwoju społeczeństwa. Czasami wystarczy na chwilę zmienić punkt widzenia, żeby nam wszystkim żyło się lepiej” – dodaje Magdalena Brzezińska, dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
O badaniu
Badanie zrealizowane zostało w dniach 26/11 – 27/11/2024, na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków powyżej 18. roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.
Cel badania: poznanie nawyków i opinii w zakresie rozmów w gronie bliskich oraz otwartości w społeczeństwie.
Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.
Próba badawcza: 1002 ankiety.
Źródło informacji: Grupa Żywiec
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 12.12.2024, 15:01 |
Źródło informacji | Grupa Żywiec |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Fruktoza krzepi
Badania obalają mit fruktozy. 3/4 Polaków wie, że warzywa i owoce pomagają utrzymać poziom cukru we krwi - wynika z badania Kantar Polska. Wśród owoców o najlepszej percepcji dominują jabłka, borówki, truskawki, żurawina, malina i jagoda kamczacka. Wśród warzyw czosnek, kapusta, papryka, cebula, sałata, brokuły, kalafior, brukselka i fasolka szparagowa. Poznaliśmy je w listopadzie br. dzięki badaniom zleconym przez Core Team - forum współpracy polskich producentów.- 09.12.2024, 14:54
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
Image
Festiwal Filmowy Eurazja - druga edycja już wkrótce w stolicy
Festiwal Filmowy Eurazja powraca z drugą edycją, prezentującą zróżnicowany wybór filmów z Europy, Azji Centralnej i Bliskiego Wschodu. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 9-15 grudnia 2024 w samym centrum stolicy, oferując widzom nie tylko seanse filmowe, ale również spotkania z twórcami. Tym razem serce Festiwalu zabije w gmachu Pałacu Kultury i Nauki - Kinotece.- 06.12.2024, 13:26
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Biuro Prasowe Festiwalu Filmowego Eurazja
-
Image
Polak to praktyczny mikołaj – prezenty kupuje z wyprzedzeniem i na promocji, nigdy w Wigilię
W grudniu większość z nas zamienia się w mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska. Co trzecia osoba planuje odwiedzić sklepy kilka tygodni wcześniej, a 48% stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie. Niemal połowa wręczających podarunki korzysta z promocji i samodzielnie pakuje zakupione rzeczy – wynika z badania zleconego przez VeloBank. Zatem nadal większość z nas to Zieloni Mikołajowie, których cechuje rozsądne podejście. Widać też duże przywiązanie do tradycji. 95% osób rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię.- 06.12.2024, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: VeloBank