Newsletter

Zdrowie i styl życia

Kłótnia, kompromis czy wycofanie? Czy Polacy potrafią się dogadać?

12.12.2024, 15:01aktualizacja: 12.12.2024, 15:06

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Grupa Żywiec (1)
Grupa Żywiec (1)
Zbliża nas sport, a różnią poglądy polityczne – wynika z badania SW Research zrealizowanego na zlecenie Grupy Żywiec, w ramach kampanii Worlds Together. Według 41% respondentów jako naród nie jesteśmy otwarci na inne punkty widzenia, ale 34% szuka kompromisu podczas trudnych rozmów.

O czym rozmawiamy „przy piwie”?

Kiedy spotykamy się ze znajomymi na przysłowiowe piwo, najczęściej nasze rozmowy zajmują tematy życia codziennego jak dom, praca, rodzina – uważa tak 54,3% pytanych. Blisko 40% Polaków dyskutuje o wydarzeniach w kraju i na świecie, a 31% z nas rozmawia o polityce.

Łączy nas sport i pomaganie, a różni polityka

Najbardziej zbliża nas kibicowanie sportowcom oraz uczestnictwo w akcjach charytatywnych – obydwa te aspekty wskazało po 37% badanych. Pomoc w zbiórkach publicznych zajęła trzecie miejsce (35%). Ważnym momentem integrującym nasze społeczeństwo są także święta lokalne oraz uroczystości upamiętniające wydarzenia narodowe. Bliskość z innymi Polakami odczuwa w takich chwilach ponad 27% ankietowanych.

Mimo punktów wspólnych, rozmowy często dzielą Polaków. 48% z nas najczęściej konfliktują tematy polityczne. Co piąty respondent wśród tematów, które nas różnią wskazuje kwestie społeczne (jak mniejszości czy równość wobec prawa).

Czy potrafimy się dogadać?

41% badanych uważa, że Polacy nie są otwarci na opinie innych. Do różnicy zdań dochodzi najczęściej podczas spotkań towarzyskich (33%), oraz w przestrzeni mediów społecznościowych (18,3%). W trudnych sytuacjach rozmówcy starają się jednak unikać eskalacji. 39% respondentów woli wysłuchać drugiej strony bez komentarza, 38% zmienia temat, a 32% próbuje rozładować napięcie za pomocą żartu. Jedna trzecia badanych, czyli 34%, stawia na szukanie kompromisu.

Na pytanie, co może pomóc społeczeństwu w byciu bardziej otwartym, najczęściej (39%) wskazywane były równolegle: edukacja w zakresie empatii oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Na uwagę zasługuje również potrzeba zmiany narracji mediów, którą wskazało aż 35% respondentów.

Worlds Together – czyli, jak zbliżać ludzi z różnych światów

Wyniki badań pokazują, że mamy potencjał, by łączyć siły w ważnych chwilach, ale edukacja i dialog pozostają kluczowe dla budowania bardziej otwartego społeczeństwa. „Dlatego w ramach prowadzonej przez nas kampanii Worlds Together połączyliśmy siły z Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest przeciwdziałanie polaryzacji w Polsce. Zorganizowaliśmy serię otwartych Treningów Dobrej Rozmowy, podczas których uczestnicy uczyli się w jaki sposób rozmawiać z szacunkiem do innych, mimo różnić w poglądach. Treningi przeszło także ponad 100 naszych pracowników z różnych działów i lokalizacji. Spotkania te pomagają budować porozumienie, wspólnotę i współpracę tak niezbędną do rozwoju społeczeństwa. Czasami wystarczy na chwilę zmienić punkt widzenia, żeby nam wszystkim żyło się lepiej” – dodaje Magdalena Brzezińska, dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.

O badaniu

Badanie zrealizowane zostało w dniach 26/11 – 27/11/2024, na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków powyżej 18. roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.

Cel badania: poznanie nawyków i opinii w zakresie rozmów w gronie bliskich oraz otwartości w społeczeństwie.

Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.

Próba badawcza: 1002 ankiety.

Źródło informacji: Grupa Żywiec

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 12.12.2024, 15:01
Źródło informacji Grupa Żywiec
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii