Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Społeczne postrzeganie choroby otyłościowej przekłada się bardzo często na podejmowane samodzielne próby leczenia. Aż trzy czwarte osób zmagających się z chorobą otyłościową przyznało, że odchudza się obecnie lub odchudzało się w przeszłości. Co więcej – nie były to jednorazowe próby, a raczej działanie na zasadach błędnego koła. I choć co drugi pacjent chciałby zredukować wagę o ponad 20 kg, skuteczne leki nie są powszechnie dostępne, a sama choroba była zdiagnozowana w ramach NFZ tylko w przypadku 0,2% pacjentów.
„Otyłość to choroba przewlekła, złożona, wieloczynnikowa, mająca skłonność do nawrotów. Negatywnie wpływa na zdrowie metaboliczne, nie ma też tendencji do samoistnego ustępowania oraz zwiększa ryzyko wystąpienia ponad 200 innych chorób” – zaznacza prof. dr hab. Alina Kuryłowicz, członek rady medycznej kliniki Holi. „Biorąc pod uwagę najnowsze prognozy Światowej Federacji Otyłości, które wskazują, że do 2025 roku na otyłość zachoruje co trzeci Polak, już teraz trzeba skupić się na jej kompleksowym leczeniu. To skomplikowana jednostka chorobowa, która wymaga skutecznej interwencji medycznej” – dodaje.
Stygmatyzacja osób z chorobą otyłościową – zwiększone ryzyko depresji
Osoby z chorobą otyłościową spotykają się ze stygmatyzacją społeczną. Co czwarta chora osoba wskazała, że ze względu na swoją masę ciała woli pracować zdalnie. Dodatkowo liczne badania pokazują, że osoby z nadmierną masą ciała otrzymują niższe wynagrodzenia, rzadziej dostają awans, a nawet są mniej chętnie zatrudniane. Stereotypy i zachowania dyskryminujące te osoby wpływają na wiele aspektów ich życia. W konsekwencji aż 3 na 4 badanych Polaków z otyłością zgodziło się ze stwierdzeniem, że zwiększa ona ryzyko zachorowania na depresję.
„Społeczna akceptacja, wsparcie i zrozumienie są konieczne dla polepszenia się globalnej sytuacji związanej z chorobą otyłościową. Spojrzenie na pacjentów zmagających się z otyłością bez uprzedzeń jest kluczem do wprowadzenia skutecznego leczenia i osiągnięcia trwałej zmiany – zarówno z perspektywy indywidualnych osób, jak i z perspektywy systemu” – zaznacza dr Zuzanna Przekop, Head of R&D w klinice Holi. „Warto pamiętać, że kluczowa w walce z chorobą otyłościową jest szeroko pojęta motywacja, zarówno pacjentów, jak i zespołu terapeutycznego. Żeby utrzymać ją na wysokim poziomie, a co za tym idzie – efektywnie i holistycznie leczyć, należy zmienić wizerunek choroby otyłościowej i edukować o jej przyczynach, a także sposobach skutecznego leczenia” – podsumowuje.
Pełen raport „Holistycznie o problemie otyłości w Polsce” opublikowany w marcu 2024 roku można pobrać na stronie: www.klinikaholi.pl/raport
Źródło informacji: Biuro prasowe Kliniki Holi
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.03.2024, 08:30 |
Źródło informacji | Biuro prasowe Kliniki Holi |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Kliniki.pl z jedną z pierwszych w pełni wygenerowanych przez AI reklam wideo w Polsce - poruszająca kampania społeczna o kobietach i ginekologii
Platforma Kliniki.pl, łącząca pacjentów z placówkami medycznymi, zaprezentowała kampanię społeczną, której centralnym elementem jest reklama wideo w całości wygenerowana przez sztuczną inteligencję. Spot, opublikowany na LinkedIn przez prezesa firmy Marcina Fiedziukiewicza, porusza trudny temat relacji kobiet - zwłaszcza młodego pokolenia - z ginekologiem oraz barier psychologicznych towarzyszących wizytom.- 24.04.2025, 16:07
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Kliniki.pl
-
Image
Senior Café - filiżanka kawy zmieniająca opiekę długoterminową PAP
Senior Café jest impulsem do zmiany opieki długoterminowej. To oddolna inicjatywa, która ma wypracować ogólnopolskie standardy, zaangażować resorty i NFZ. Czasu jest niewiele, bo stoimy przed demograficznym wyzwaniem - społeczeństwo się starzeje, a system wciąż niedomaga. Rozwiązania są gotowe, leżą na kawowym stole. Kto przyjął już zaproszenie?- 24.04.2025, 14:31
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ