Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Konsumpcja borówki w Polsce osiągnęła w 2022 roku imponujące 1,83 kg/osobę. To wynik wyższy niż w Stanach Zjednoczonych - ojczyźnie borówki - gdzie w ur. odnotowano konsumpcję na poziomie 1,78 kg/osobę.
Konsumenci chętnie jedzą polskie borówki
„To jeden z największych sukcesów ostatniej dekady w branży na całym świecie. Kiedy byłem w Polsce 10 lat temu, tematem numer jeden był eksport. W ciągu dekady wypracowaliście konsumpcję na fenomenalnym poziomie. To jest coś, w czym inne kraje powinny was naśladować i coś, z czego powinniście być dumni” - mówił Cort Brazelton, Executive Comittee Member IBO.
„Dobrze jest zachowywać równowagę między eksportem a konsumpcją krajową, a także przetwórstwem. Jeśli uda się zachować tę równowagę, producenci będą mieć u stóp cały świat” - mówił Peter McPherson, Chairman of the International Blueberry Organization (IBO).
Dane dotyczące konsumpcji bobówki zostały zaprezentowane na podczas globalnego spotkania branży w Lublinie, w dniach 3-6 lipca 2023. W materiałach Szczytu IBO czytamy: „Polska pokazuje nam atrakcyjny przykład tego, jak dbać o rynek wewnętrzny i rozwijać eksport. Naszym obowiązkiem jest skorzystanie z tej lekcji”.
„Powinniście dzielić się borówkami i promować je. Produkujecie świetne borówki, które są bardzo dobrze przyjmowane na rynku europejskim. Pochodzę z Wielkiej Brytanii i my bardzo chętnie jemy polskie owoce” - przypomniał prof. David Hughes.
Cały świat zaczyna odkrywać i jeść coraz więcej borówki
„W przyszłym roku światowa produkcja borówki osiągnie poziom 2 mln ton. USA i Kanada nadal pozostają ważnym regionem, ale odpowiadają już za mniej niż 50 proc. światowego spożycia borówki. Bardzo szybko rosną Europa i Azja. Uważamy, że inne kraje powinny zwrócić uwagę na to, co osiągnęła Polska i brać z tego przykład” - podsumował Cort Brazelton.
Borówka staje się ulubionym superowocem świata i równolegle, w Polsce, dynamicznie rośnie jej produkcja. Od 2022 roku Polska jest największym producentem deserowej borówki w Europie.
Polska borówka jest poszukiwana na świecie
Polska jest dziś 6 producentem borówki na świecie. W ciągu ostatnich 3 lat - od 2019 roku - wzrost produkcji wyniósł ponad 60 proc. W 2023 roku produkcja wzrosła o 25 proc. To najwyższy procentowy wzrost produkcji na świecie.
„Polska ma wyjątkowe położenie, jeśli chodzi o produkcję wysokiej jakości borówki. Pogoda w Polsce w okresie zbiorów bardzo sprzyja jakości, to co jest jej dużą zaletą” - powiedział Cort Brazelton z IBO.
Polscy konsumenci docenili jakość uprawianej w Polsce borówki. Borówka jest w Polsce postrzegana jako superowoc i hit eksportowy. Według badań Kantar już 7 proc. Polaków uważa, że borówka jest wizytówką polskiego rolnictwa.
Polscy plantatorzy postrzegają budowę wewnętrznego popytu jako fundament rozwoju branży i swoich rosnących możliwości eksportowych. W promocji postawili na budowę nawyku regularnej konsumpcji. Komunikacja zawiera silny element „jedz lokalnie”, ale istnieje również równoległy przekaz ze strony branży jagodowej - „jedz zdrowo, codziennie”.
Polskie atuty i polski model rozwoju rynku
„Chcemy by borówka była częścią aktywnego i zdrowego stylu życia. Słowo codziennie jest jednym z najczęściej używanych w promocji borówki i owoców jagodowych w Polsce. Prowadzona przez nas kampania >>Czas na polskie superowoce!<< promuje borówkę, jej przetwory i inne owoce jagodowe. Ten projekt w 2022 roku został nagrodzony w największym na polskim rynku konkursie konsumenckim >>Złote Innowacje FMCG & Retail<<. Wskazywano w niej integracyjną formułę, rosnące zasięgi i to, że akcentuje właśnie codzienną konsumpcję. To jest klucz do pozycjonowania borówki i budowania nawyków konsumenckich” - mówi Dominika Kozarzewska, prezes zarządu „Polskich Jagód”, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator Jagodowego Core Teamu.
„W wielu dziedzinach Polska ma dobre praktyki. Na pewno jest to promocja konsumpcji i jest to zrównoważona produkcja. Temat owadów zapylających i bioróżnorodności wśród owadów, to jest coś, czego Polsce cały świat zazdrości. Tu także Polska może być wzorem do naśladowania dla innych krajów, innych kontynentów. Potwierdziły to sesja i dyskusja podczas Szczytu IBO” - mówi dr Mirosław Korzeniowski, prezes Stowarzyszenia Agroekoton, działającego na rzecz innowacji w rolnictwie i produkcji żywności, lider specjalnego zespołu ogrodniczego Core Teamu ds. produkcji zrównoważonej.
Oto główne atuty polskiej branży borówkowej:
- 50 lat doświadczenia w uprawie borówki wysokiej;
- korzystny klimat, doskonały smak owoców;
- transformacja zgodna z oczekiwaniami rynku - wymiana nasadzeń, nowe odmiany, integracja producentów
- najnowocześniejsza infrastruktura;
- promocja konsumpcji.
Więcej o walorach owoców jagodowych, w tym specjalne infografiki na temat borówki można znaleźć na stronie PolskieSuperowoce.pl.
Źródło danych i analiz: Agronometrics Global Trade Data. Zaprezentowano dane, które wejdą w skład „IBO Global State of the Blueberry Industry Report, 2023”. Metodologia obliczania konsumpcji per capita w Polsce: dodano łączną produkcję krajową oraz import, odjęto eksport, wynik podzielono przez liczbę ludności. Otrzymany wynik jest miarą tego, ile owoców pozostaje w kraju i jak wygląda konsumpcja, którą można porównać z innymi krajami.
Organizatorem Szczytu IBO w Lublinie była Fundacja Promocji Polskiej Borówki, partnerem wydarzenia było Stowarzyszenie Polskich Plantatorów Borówki oraz Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Oba projekty finansowane są z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i realizowane pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Publikację sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”.
#PolskieSuperowoce #KupujŚwiadomie #ProduktPolski #FunduszePromocji #PolishSuperFruits #IBOSummit2023 #PolandTastesGood
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 17.07.2023, 09:58 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Bez imienia, bez twarzy, z wielką misją - nowy projekt w sieci
W polskim internecie pojawiła się nowa, anonimowa postać, która działa w cieniu, ale z jasnym celem - szerzenie dobra w wyjątkowy sposób. Nie szuka rozgłosu, ale jej działania mogą zmienić to, jak patrzymy na wsparcie i empatię. Czy internet jest gotowy na coś takiego?- 19.12.2024, 13:16
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Biuro Prasowe kampanii „Dobro nie potrzebuje twarzy”
-
Image
Koalicja „Na pomoc niesamodzielnym”: każdy powinien mieć łatwy dostęp do apteki PAP
Według danych Rejestru Aptek i GUS około 1,8 mln Polaków nie ma dostępu do apteki w swojej gminie. Dlatego Koalicja „Na pomoc niesamodzielnym” zachęca do międzyśrodowiskowego dialogu z myślą o pacjentach – to główny wniosek konferencji pt. „Apteka dla Pacjenta - nierówny dostęp do leków i opieki farmaceutycznej w samorządach. Jeden problem - wiele perspektyw”.- 19.12.2024, 11:29
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Rugby na polskiej wsi - Rebel Kocmyrzów-Luborzyca
- 18.12.2024, 12:31
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Klub Rebel Kocmyrzów-Luborzyca