Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Celem programu jest:
- podniesienie świadomości Polaków na temat raka wątrobowokomórkowego oraz czynników ryzyka zakażeń wirusami zapalenia wątroby typu B i C (HBV i HCV),
- zachęcenie jak największej liczby osób do wykonania bezpłatnych, szybkich badań przesiewowych w kierunku zakażeń HBV i/lub HCV w wybranych placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), a tym samym zwiększenie liczby wykrywanych przewlekłych wirusowych zapaleń wątroby typu B lub C (WZW B lub WZW C),
- kierowanie pacjentów z potwierdzonym dodatnim wynikiem badania przesiewowego do dalszej specjalistycznej opieki medycznej (z uwzględnieniem pomocy koordynatora pacjenta),
- poszerzenie wiedzy personelu POZ i koordynatorów pacjenta na temat: epidemiologii i leczenia zakażeń HBV i HCV oraz innych czynników prowadzących do marskości oraz raka wątrobowokomórkowego, poprzez udostępnienie bezpłatnych, certyfikowanych szkoleń e-learningowych.
Program realizowany na poziomie makroregionów: północnego i południowo-wschodniego, będzie obejmować placówki POZ w województwach: pomorskim, warmińsko–mazurskim, kujawsko–pomorskim, małopolskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim. Pełna lista placówek POZ uczestniczących w programie jest dostępna na stronie www.watrobanieboli.pzh.gov.pl.
Realizację projektu wzmocni kampania edukacyjno-informacyjna „Listy od W.” Jej koncepcja opiera się na przedstawieniu wątroby jako wyjątkowego narządu, który nie boli, nie może więc bezpośrednio zakomunikować, że dzieje się z nim coś złego. Spersonifikowana wątroba daje o sobie znać za pomocą listów, e-maili, wiadomości pozostawionych na automatycznej sekretarce. Próbuje zwrócić na siebie uwagę, aby przekazać jak przez lata określony styl życia: bogaty w używki, tatuaże/piercing wykonywane w niesterylnych warunkach, czy niewłaściwą dietę, wpływa na jej stan. Poszukuje kontaktu, ponieważ nie może dłużej czekać. Przekaz kampanii powinien sprawić, że pomyślimy o zagrożeniach (obecnych, jak i zaistniałych w przeszłości), które czasem nieświadomie ignorujemy, a które mają wpływ na stan naszej wątroby. Lekceważenie tych sygnałów skutkuje bowiem poważnymi konsekwencjami.
Twarzami kampanii zostali znani i lubiani aktorzy oraz influencerzy, między innymi: Tomasz Karolak, Reżyser życia, Okiem chemika. Zaangażowane do projektu osobowości będą informować o konsekwencjach nierozpoznanego i nieleczonego zakażenia HBV i HCV oraz następstwach, będących rezultatem niewłaściwej diety, w tym otyłości czy cukrzycy typu 2. Wszystkie one mają bowiem negatywny wpływ na wątrobę. Ponadto szczegółowo omówione zostaną zachowania pozwalające zredukować ryzyko narażenia na zakażenie.
Kampania skierowana jest do ogółu społeczeństwa oraz lekarzy POZ i koordynatorów pacjenta. Realizatorzy programu spodziewają się, że dzięki kampanii zwiększy się liczba osób, u których rozpoznano przewlekłe WZW B i/lub WZW C, a w konsekwencji zostanie wdrożone leczenie.
Oficjalna strona kampanii: www.watrobanieboli.pzh.gov.pl
Oficjalne kanały kampanii w mediach społecznościowych:
FB https://www.facebook.com/listyodw
Instagram https://www.instagram.com/listyodw/
Twitter https://twitter.com/ListyOdW
LinkedIn https://www.linkedin.com/company/listyodw
Youtube https://www.youtube.com/c/ListyodW
KONTAKT:
Anna Dela
Rzecznik prasowy NIZP – PZH
e-mail: adela@pzh.gov.pl
tel. kom. 538 896 521
tel. 22 542 12 32
-
Ewa Dziełak
Koordynator merytoryczny Kampanii NIZP – PZH
e-mail: edzielak@pzh.gov.pl
tel. 22 542 12 88
Źródło informacji: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 22.02.2021, 08:51 |
Źródło informacji | Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Medycyna estetyczna nie tylko dla celebrytek. Raport Kliniki.pl: już 4 miliony dorosłych Polek i Polaków zdecydowało się na zabieg, a wiele osób zrobiło to pod wpływem social mediów
Nowy film „Brzydka siostra” od kilku dni wyświetlany w polskich kinach pokazuje gotycką opowieść o obsesji piękna, filtrach i ciele jako przestrzeni przemocy. To fikcja - w formie baśniowego horroru. Ale jak pokazuje najnowszy raport Kliniki.pl „Polska za filtrem 2025”, wiele z przedstawionych tam emocji i decyzji znajduje swoje odbicie w rzeczywistości. Choć bez nożyc, strzykawek z kwasem i dramatycznych zwrotów akcji - to równie poważne i intymne wybory.- 09.07.2025, 15:35
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Kliniki.pl
-
Image
72% festiwalowiczów dba o styl. Allegro prezentuje limitowaną kolekcję ubrań zaprojektowaną przez artystów
- Ponad 70% respondentów dba o wygląd podczas festiwali muzycznych; 37% przyznaje, że ich otoczenie również zwraca na to uwagę.
- Najczęściej styl festiwalowy opisujemy jako „wygodny” (32%), sportowy/streetwear (11%) i zgodny z trendami (10%).
- Co piąty festiwalowicz do 24 r.ż. planuje swoje stylizacje z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Młodzi chętnie wybierają kolorowy makijaż, styl Y2K i kupują festiwalowy merch oraz ubrania z limitowanych kolekcji.
- Z myślą o koneserach muzyki i mody Allegro stworzyło limitowaną kolekcję ubrań z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Merch trafi do sprzedaży w drugiej połowie lipca.- 09.07.2025, 14:13
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Allegro
-
Image
Kantar: Wiosna przyniosła wzrost ilości konsumentów jabłek
Sadownicy zatrzymali wieloletni trend spadku ilości konsumentów jabłek. Comiesięczny monitoring pokazuje, że coraz więcej Polaków ma na nie ochotę. Już zima 2024/2025 przyniosła wypłaszczenie wieloletniego trendu spadkowego. Porównując „styczeń do stycznia” po raz pierwszy ilość konsumentów nie spadła. Ale wiosna to już duże wzrosty ilości konsumentów jabłek. Historyczne wyniki komentują sadownicy.- 09.07.2025, 12:42
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ