Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W dyskusji na temat infrastruktury logistycznej w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego wzięli udział przedstawiciele ORLENU, PERN i Morskiego Portu Gdańsk.
Jak podkreślano, w wyniku wojny w Ukrainie logistka paliw napotkała na wielkie trudności. Mógł grozić nam kryzys energetyczny spowodowany brakiem: ropy, węgla, gazu i oleju napędowego. Jednak polska gospodarka już kilka lat temu rozpoczęła przygotowania do odcięcia dostaw węglowodorów. Dzięki m.in. uruchomieniu terminala LNG, możliwe stało się połączenia przesyłowe z innymi krajami.
„W 2019 r. z Rosji popłynęła do nas zanieczyszczona ropa. Sprawa była poważna, pojawiło się ryzyko wstrzymania pracy rafinerii. Powstała realna potrzeba dywersyfikacji i od tego czasu przygotowywaliśmy się do zmiany kierunków dostaw” - przypominał Błażej Krawczyszyn, dyrektor wykonawczy ds. logistyki w ORLEN.
ORLEN zintensyfikował gromadzenie zapasów w kawernach solnych. PERN rozpoczął inwestycje w nowe zbiorniki na ropę. Aktualnie ich pojemność osiągnęła 4,2 mln ton. Zbiorniki na paliwa zapewniają 2,6 mln ton rezerwy a ich pojemność wzrośnie. PERN zwiększa też ilość oleju napędowego, który można dostarczyć drogą morską.
„W mojej ocenie poziom wolumenowy, jeśli chodzi o pojemności zbiorników rezerwowych, jest wystarczający dla polskich potrzeb” - przekonywał Daniel Świętochowski, dyrektor pionu handlowego, PERN.
Dywersyfikacja kierunków dostaw paliw oznacza rosnącą rolę portów morskich.
„Porty od siedmiu lat przechodzą eksplozję inwestycyjną. W Gdańsku wydano na rozwój już 6 mld złotych, a kolejne 500 mln złotych jest już zaakceptowane. Nasz cel strategiczny to być numerem jeden na Bałtyku i wskoczyć do pierwszej piątki portów europejskich. Dzięki inwestycjom, do 2030 r. będziemy mogli prowadzić przeładunki na poziomie najlepszych portów, czyli ponad 100 mln ton rocznie. W tym roku osiągniemy 80 mln ton” - informował Adam Kłos, dyrektor departamentu handlowego, zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Według ekspertów do dalszego rozwoju krajowej logistyki paliw niezbędne są inwestycje w transport kolejowy, który musi być skorelowany z całą infrastrukturą. Obecnie średnia prędkość handlowa polskich pociągów to nieco ponad 20 km/h, tymczasem w Europie jest to średnio ponad 40 km/h.
„Nie potrzebujemy już rosyjskiej ropy, gazu, diesla. Dzięki inwestycjom dostępna jest dla nas reszta świata. Potrzebujemy partnerów przewidywalnych, a nie testujących naszą wytrzymałość i podatność na awarię tak, jak to było kilka lat temu” - deklarował Błażej Krawczyszyn.
Pomimo dokonanego całkowitego przestawienia odbioru węglowodorów z kierunku wschodniego na północny nie zakończył się proces inwestycyjny związany ze zwiększaniem przepustowości polskich terminali paliw. PERN zapowiada zwiększanie pojemności swoich zbiorników. ORLEN zamierza zbudować w Gdańsku terminal do obsługi jednostek morskich, gdzie będą przeładowywane produkty, w tym oleje bazowe, paliwa żeglugowe czy biododatki do paliw. Terminal będzie kosztował ok. 0,5 mld zł. Będzie on w stanie obsłużyć jednostki morskie o długości do 130 m, szerokości do 17,6 m i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m. Prace potrwają dwa i pół roku. Docelowe moce przeładunkowe terminala mogą wynieść nawet 2 miliony ton produktów rocznie. Jego uruchomienie poprawi bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw.
Rozbudowana infrastruktura największych polskich firm działających na rynku paliw może również posłużyć do zapewnienia dostaw na Ukrainę i do krajów Śródmorza. Dzięki inwestycjom w polskie porty morskie, w linie kolejowe i inne niezbędne składniki infrastruktury paliwowej, Polska stanie się ważnym dostawcą paliw w regionie.
„Jesteśmy przygotowani na kolejne miesiące, dla nas najważniejsze jest lato, kiedy Polacy ruszają na wakacje i jesień, gdy rozpoczyna się sezon prac polowych. Dzięki dywersyfikacji dostaw surowców i nowym kanałom przesyłu, na stacjach ORLEN klienci zatankują bez względu na porę roku” - podsumował Błażej Krawczyszyn.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.06.2023, 11:01 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT