Newsletter

ORLEN rozwija elektromobilność i ma plan na wykorzystanie wodoru w transporcie

02.10.2024, 07:30aktualizacja: 02.10.2024, 09:05

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

fot. PAP - kadr z filmu
fot. PAP - kadr z filmu
Transformacja w transporcie opiera się na miksie rozwiązań bazujących na tradycyjnych i nowych paliwach, biosurowcach i rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W opinii ekspertów ORLENU to zadanie na lata, ale już teraz koncern buduje stacje tankowania wodoru oraz inwestuje w ultraszybkie ładowarki.

W czerwcu 2024 r. ORLEN uruchomił w Poznaniu pierwszą w Polsce ogólnodostępną całodobową stację wodorową, na której regularnie tankuje m.in. 25 należących do miasta autobusów. Kolejne powstają w Katowicach i Wałbrzychu, a do 2030 r. koncern planuje budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji.

„Wodór to ważne w krajowym miksie paliwo przyszłości, które będzie odgrywać coraz większą rolę w transporcie. W planach projektowych mamy budowę 56 stacji tankowania wodoru w całej Polsce. Chcemy to realizować zgodnie z harmonogramem i mam nadzieję, że terminy będą dotrzymane i że zostanie to uwzględnione w strategii Orlenu” - uważa Michał Grzybowski, kierownik Zespołu Analiz Projektów Wodorowych w ORLEN.

Ekspert zaznacza, że projekty wodorowe są kosztowne. Budowę poznańskiej stacji dofinansowano ze środków unijnych (w ramach instrumentu CEF - Connecting Europe Facility) oraz krajowych (z programu „Zielony transport publiczny”). W tym roku koncern otrzymał zgodę Komisji Europejskiej na dotację do budowy 16 stacji tankowania wodoru i hubu produkcyjnego, na kwotę 62 mln euro. 

„Widzimy zainteresowanie ze strony samorządów i miejskich zakładów autobusowych technologiami wodorowymi i myślę, że oprócz napędów bateryjnych, biopaliw jak bio LNG, bio CNG, wodór będzie miał istotne miejsce w przyszłym miksie paliwowym” - podkreśla Michał Grzybowski, kierownik Zespołu Analiz Projektów Wodorowych w ORLEN.

Sieć hubów wodorowych ma być zasilana z odnawialnych źródeł energii oraz instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton wodoru rocznie.

ORLEN planuje także rozwój sieci logistycznej dostaw wodoru na stacje tankowania, bazujący na bateriowozach - cysternach jak dla paliwa konwencjonalnego, ale dostosowanych do przewożenia wodoru pod wysokim ciśnieniem. 

Ważnym elementem transformacji energetycznej jest elektromobilność. Największa krajowa sieć stacji paliw dysponuje w Polsce także rozbudowaną infrastrukturą ponad tysiąca punktów ładowania pojazdów elektrycznych.

„Elektryfikacja transportu to zadanie rozpisane na pokolenia, wymagające zaangażowania i skoordynowania zasobów inwestycyjnych i organizacyjnych. To tworzenie całego ekosystemu elektromobilności” - uważa Karol Wolff, dyrektor Biura Strategii i Transformacji Strategicznej ORLEN. 

Ekspert dodaje, że w polskich warunkach rozwój elektromobilności zależy od szybkości modernizacji sieci elektroenergetycznych, która w jego ocenie, za sprawą nadmiernej biurokracji, dzieje się zbyt wolno.

„Polska jest krajem, gdzie klient oczekuje rozwiązań skutecznych i korzystnych ekonomiczne, jak LPG. Dlatego mówiąc o rozwoju elektromobilności, mówimy o całym łańcuchu - od wytwarzania zielonej energii. Inwestujemy w modernizację sieci, jednak to działanie wymaga czasu, dlatego potrzebujemy jako biznes - ale też regulatorzy, klienci - znaleźć takie tempo, które pozwoli na długofalowe szukanie rozwiązań najbardziej skutecznych i użytecznych” - zaznacza Karol Wolff.

Michał Grzybowski i Karol Wolff byli gośćmi 5. Kongresu Nowej Mobilności, który odbywał się w dniach 24-26 września w Łodzi. Wydarzenie skupiło polskich i międzynarodowych interesariuszy sektora zeroemisyjnego transportu oraz nowej mobilności. 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 02.10.2024, 07:30
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ