Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Kolej charakteryzuje się ponad 3 razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją niż lotniczy, co czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Chcąc szerzyć wśród pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko, PKP Intercity pracuje nad wdrożeniem informacji dla pasażerów nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do zmniejszenia o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
„Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2050 roku sektor transportu ma dokonać 90% redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku. Niektórym może się wydawać, że to odległe terminy i transport pasażerski ma dużo czasu na zmiany. W PKP Intercity nie czekamy, tylko już od kilku lat intensyfikujemy nasze ekologiczne działania, realizując w tym zakresie liczne projekty. Jesteśmy bardzo wdzięczni każdemu pasażerowi, który wybiera pociąg zamiast innego środka transportu. Każda z tych decyzji to mały krok w stronę redukcji negatywnego wpływu na środowisko. Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu” - mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.
Mimo niskiego wpływu kolei na środowisko w PKP Intercity trwają prace nad offesetem ekologicznym, który umożliwi pasażerom bezpośredni udział w osiąganiu przez przewoźnika neutralności klimatycznej. Będzie to dobrowolna dodatkowa opłata, która w całości będzie przeznaczona na projekty ekologiczne. PKP Intercity planuje realizować nasadzenia wraz z Lasami Państwowymi. Przewoźnik i organizacja podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy tym projekcie. Możliwość uiszczania dobrowolnej dodatkowej opłaty na cele środowiskowe będzie udostępniania pasażerom w kolejnych kanałach sprzedaży, począwszy od internetowego systemu e-IC.
„Lasy Państwowe bardzo chętnie nawiązują współpracę z podmiotami, które są zainteresowane działaniem na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Lasów w Polsce przybywa. W ramach swojej działalności Lasy Państwowe każdego roku sadzą około kilkuset mln drzew. Odbywa się to nie tylko na obszarach, gdzie leśnicy wycięli wcześniej drzewa na potrzeby polskiej gospodarki, ale również tam, gdzie lasu dotąd nie było. Cieszymy się, że coraz więcej firm dostrzega, jak duże znaczenie dla ochrony klimatu i powietrza ma rozwój obszarów leśnych” - mówi Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Pasażerowie postrzegają kolej jako ekologiczny środek transportu
76% pasażerów pociągów PKP Intercity postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego - tak wynika z przeprowadzonego we wrześniu 2020 r. badania satysfakcji z podróży w pociągach PKP Intercity. Według deklaracji 44% pasażerów PKP Intercity kwestie związane z ekologią mają wpływ na to, jaki środek transportu oni wybierają. Dla tej grupy przy wyborze środka transportu kluczowe są kwestie związane z emisją dwutlenku węgla (wskazuje je 84% badanych) i ze zużyciem energii, paliwa (64%). Na niską emisję dwutlenku węgla oraz na relatywnie niskie zużycie energii czy paliwa częściej niż inni zwracały uwagę m.in. osoby młode (w wieku do 25 lat).
„Obserwujemy rosnącą świadomość społeczeństwa dot. ekologii, a jest ona szczególnie wysoka wśród młodzieży i młodych osób, które mają świadomość, jak mogą ograniczać swój wpływ na środowisko. To tym bardziej świadczy o tym, że kolej jest zielonym transportem przyszłości” - komentuje Tomasz Gontarz.
19 mld zł inwestycji w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu
Dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest jednym z głównych celów nowej, dziesięcioletniej umowy dot. świadczenia usług publicznych [PSC], którą PKP Intercity podpisało z Ministerstwem Infrastruktury. Zrównoważony transport to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu, który jest kompleksową strategią Unii Europejskiej dotyczącą ochrony środowiska oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Głównymi celami dla sektora transportowego są: znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i osiągnięcie bardziej zrównoważonego rozwoju. Wzmocnienie pozycji PKP Intercity na rynku przewozów pasażerskich będzie napędzane potężnymi inwestycjami w nowoczesną flotę pociągów. Dzięki nowej umowie PSC, stanowiącej gwarancję dla pozyskiwania finansowania zewnętrznego, a także z wykorzystaniem środków własnych, możliwe będą inwestycje taborowe na kwotę ponad 19 mld zł w latach 2021-2030.
Rozwój programu zwiększania efektywności energetycznej
PKP Intercity sukcesywnie realizuje liczne działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Realizowany obecnie program inwestycyjny PKP Intercity przewiduje m.in. inwestycje infrastrukturalne, obejmujące przebudowę 16 bocznic kolejowych w całej Polsce z zastosowaniem w nich nowoczesnych rozwiązań, redukujących negatywny wpływ na środowisko. PKP Intercity planuje do pokrycia częściowego zapotrzebowania na energię elektryczną wykorzystać na swoich stacjach postojowych odnawialne źródła energii w postaci paneli fotowoltaicznych. Spółka zakończyła analizy w tym zakresie i planuje pilotażowe uruchomienie fotowoltaicznych źródeł OZE na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów.
By zwiększyć efektywność energetyczną, spółka zamontowała liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych PKP Intercity oraz realizuje projekt eco driving, którego założeniem jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie pociągi prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Dzięki tym działaniom przewoźnik przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej, co pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie, zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.
Źródło informacji: PKP Intercity
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.01.2021, 10:01 |
Źródło informacji | PKP Intercity |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu