Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W opinii Krzysztofa Świerczka dyrektywy unijne, które nakładają na spółkę obowiązek zmniejszenia emisji oraz rosnące ceny energii sprawiają, że pogodzenie ekonomii i ekologii jest bardzo trudnym wyzwaniem. Dlatego spółka od trzech lat wdraża działania wyprzedzające, które pozwalają efektywniej wykorzystywać posiadane zasoby. PKP Intercity inwestuje też w nowy tabor i zaplecze techniczne.
Jednym z elementów, które mają na celu zmniejszenie zużycie energii trakcyjnej jest program eco driving. Program ten pozwala jednocześnie budować bazę informacji, dotyczącą zapotrzebowania na energię na konkretnych trasach w zależności od tego, który maszynista i w jaki sposób prowadzi skład.
„Wyłoniliśmy liderów wśród tych maszynistów, których sposób prowadzenia jest bardziej ekonomiczny od pozostałych. Bazując na ich doświadczeniu, bazując na ich umiejętnościach, przekazujemy ich wiedzę pozostałym” - wyjaśnił Krzysztof Świerczek.
Zaznaczył też, że dzięki programowi eco driving PKP Intercity realizuje też program eco parking dotyczący wykorzystania energii oraz zasobów ludzkich w miejscach, gdzie tabor przygotowywany jest do jazdy.
„PKP Intercity to docelowo 52 stacje postojowe, gdzie nasze składy kończą bieg i tam właśnie musimy zorganizować proces przygotowania naszych składów, by był on najbardziej ekonomiczny. Ten proces jest procesem zarządczym, czyli niewymagającym nakładów. To raczej czynnik ludzki decyduje o tym, jak najlepiej ekonomicznie wykorzystywać czas i zużycie energii w tym miejscu” - zaznaczył Świerczek.
Spółka PKP Intercity, aby poprawić balans pomiędzy dbałością o środowisko a rosnącymi kosztami zużycia energii, inwestuje też w nowy tabor elektryczny oraz zaplecze techniczne.
„Mamy coraz mniej sprzętu, który jest sprzętem spalinowym. 85 proc. sprzętu, który eksploatujemy to tabor elektryczny. Inwestujemy również w odnawialne źródła energii i jesteśmy po montażu pierwszych takich instalacji” - zaznaczył członek zarządu PKP Intercity.
Dodał, że spółka realizuje modernizację bocznic kolejowych, dzięki czemu uda się ograniczyć zużycie energii cieplnej. W tym roku zaplanowano też oddanie do użytku trzech myjni nowej generacji, które będą w pełni ekologiczne i zautomatyzowane. Zostaną też wyposażone w instalacje fotowoltaiczne.
„I to będzie rok, który będziemy mogli nazwać również rokiem myjni w PKP Intercity” - powiedział Krzysztof Świerczek.
Wszystkie inwestycje związane z modernizacją zaplecza są realizowane w oparciu o program przebudowy gospodarki energetycznej w PKP Intercity do roku 2030 z opcją do roku 2040 roku, który spółka przygotowała we współpracy z Politechniką Warszawską.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 07.06.2023, 11:39 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |