Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W ramach projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 na Morzu Bałtyckim powstanie 100 turbin wiatrowych o mocy 14,4 MW każda. To największe turbiny wyprodukowane do tej pory przez firmę Siemens-Gamesa.
Wieże wiatrowe osiągną wysokość 260 metrów, co oznacza, że każda z nich będzie wyższa niż Pałac Kultury i Nauki w Warszawie. Po uwzględnieniu fundamentów, które znajdują się pod powierzchnią wody, całkowita wysokość jednej turbiny niemal zrówna się z wysokością wieży Eiffla.
Do transportu i instalacji ogromnych turbin posłużą statki instalacyjne. Umowę dotyczącą statków Polenergia i Equinor podpisały ze spółką Cadeler.
„Kontrakt na statki instalacyjne dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 to jeden z ostatnich kroków, który dzieli nas od ich budowy. Skalę projektu najlepiej oddają liczby. Dzięki instalacji na morzu 100 potężnych turbin, łączna zainstalowana moc projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3 osiągnie imponujące 1440 MW. A to pozwoli nam na zasilenie czystą, odnawialną energią ponad 2 milionów gospodarstw domowych. Morskie farmy wiatrowe Bałtyk to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w historii Polski. Jest to też projekt strategiczny dla polskiego bezpieczeństwa energetycznego. Umowa na statki instalacyjne to kolejny, niezwykle ważny etap w jego realizacji” - mówi Jerzy Zań, prezes zarządu Polenergia S.A.
Cadeler to globalna firma z siedzibą w Danii. Do realizacji zakontraktowanych zadań Cadeler zamierza wykorzystać dwa typy statków instalacyjnych - klasy P oraz klasy O.
Jednostki typu P dysponują powierzchnią pokładu wynoszącą 5600 mkw., ładownością na poziomie ponad 17 600 ton i udźwigiem głównego dźwigu, który przekracza 2600 ton w promieniu 46 metrów od statku.
Statki klasy O opierają się na konstrukcji złożonej z 6 nóg. Główny dźwig zamontowany na jednostkach typu O ma udźwig do 1600 ton w promieniu 40 metrów od jednostki. Główny hak może sięgać 160 metrów ponad pokład główny.
Obie klasy statków uzupełniają się podczas prac na morzu, co zwiększa elastyczność i efektywność prowadzonych działań. Jednostki obu typów mają ponad 150 metrów długości.
„Podpisana umowa na statki instalacyjne to kolejny krok w kierunku finalnej decyzji inwestycyjnej oraz budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Budowa takiej infrastruktury na pełnym morzu jest bardzo skomplikowana i wymaga specjalistycznej floty statków. Zainstalują one najnowocześniejsze i bardzo wydajne turbiny wiatrowe na głębokości kilkudziesięciu metrów. Cieszy nas, że możemy wykorzystać swoje międzynarodowe doświadczenie z budowy infrastruktury energetycznej na morzu” - mówi Michał Jerzy Kołodziejczyk, prezes zarządu Equinor Polska.
Polenergia i Equinor realizują wspólnie na polskim morzu trzy projekty morskich farm wiatrowych Bałtyk, o łącznej mocy do 3000 MW.
Pierwsza energia z farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 ma popłynąć do sieci już w 2027 roku, komercyjny etap ich użytkowania zaplanowano od 2028 roku.
Źródło informacji: Polenergia
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 01.10.2024, 10:35 |
Źródło informacji | Polenergia |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
W 2024 roku pociągami PKP Intercity podróżowało 78,5 mln pasażerów
W ubiegłym roku PKP Intercity zanotowało rekordową liczbę pasażerów - 78,5 mln i szacuje, że w 2025 roku z jego usług skorzysta ponad 83,5 mln osób. Pasażerowie pociągów dalekobieżnych najczęściej w 2024 roku wybierali trasy między Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Łodzią, Poznaniem i Lublinem. Przewoźnik oferuje 505 połączeń międzymiastowych.- 31.01.2025, 15:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Baker McKenzie: przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń pomogą zmniejszyć lukę płacową
Nowe przepisy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń powinny zmniejszyć nierówności w zarobkach kobiet i mężczyzn, choć ich wdrożenie może stanowić wyzwanie dla wielu polskich firm, twierdzą prawnicy kancelarii Baker McKenzie. Zgodnie z dyrektywą unijną, pracodawcy zaraportują dane o luce płacowej, a jeśli wyniesie ona 5 proc. lub więcej bez obiektywnego uzasadnienia, będą musieli przeprowadzić wspólną ocenę płac z przedstawicielami pracowników.
- 31.01.2025, 10:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Baker McKenzie
-
Image
Trzeci salon rowerowy spółki Dadelo S.A. otworzy się już 1 lutego
W sobotę 1 lutego otwarty zostanie trzeci salon stacjonarny CentrumRowerowe.pl. Sklepy należą do Dadelo S.A., spółki notowanej na warszawskiej giełdzie, której główną działalnością jest sprzedaż rowerów, części i akcesoriów rowerowych online. Tym razem na lokalizację sklepu wybrane zostało Trójmiasto, a dokładniej Morski Park Handlowy w Gdańsku. Otwarcie kolejnego obiektu jest realizacją długofalowej strategii, która zakłada uruchomienie sieci 7 salonów stacjonarnych do 2027 roku.- 31.01.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Oponeo
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ