Newsletter

Młodzi Polacy pracują aby żyć, a nie żyją aby pracować

12.10.2015, 17:26aktualizacja: 12.10.2015, 17:26

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Millenialsi, to w ocenie wielu ludzi najbardziej egoistyczne pokolenie Polaków. Tymczasem w wielu firmach ta grupa społeczna stanowi trzon pracowników. Jedno jest pewne - pokolenie najmłodszych pracowników ceni sobie czas wolny i możliwość spełniania swoich marzeń. Jednocześnie jest bardzo wymagające pod względem wysokości wynagrodzeń i stanowisk. W zamian natomiast oferuje energię, pracowitość, kreatywność. Millenialsi to także pracownicy bardzo mobilni, ale też ceniący sobie stabilność w firmie, jeżeli spełnia ona ich oczekiwania.

Według badań PwC młodzi ludzie, tzw. pokolenie millenialsów (urodzeni między 1980 a 1994 r.), to ludzie, którzy cenią sobie wolność. "Praca dla nich jest sposobem na realizację planów, czyli pracują aby dobrze żyć, a nie żyją aby pracować. Wysokość zarobków jest dla nich mniej ważna jak czas wolny, który sobie najbardziej cenią. Chcą też uczestniczyć we wszystkich decyzjach w firmie. Przy tym są dobrze wykształceni, kreatywni, ambitni i aktywni" - powiedziała Ewa Zmysłowska, HC Leader, PwC Polska.

Z kolei z doświadczeń firmy Orange ocena millenialsów jest nieco inna. "Owszem bardzo cenią sobie swoje pasje i ich realizację, ale przy tym są bardzo wymagający w kwestiach zarobkowych. Spośród wszystkich pracowników presja na wysokość wynagrodzenia w tej grupie jest najwyższa. Jednoznacznie sygnalizują, że nie rozumieją i nie akceptują systemu w którym awans i wzrost wynagrodzenia jest uzależniony od stażu pracy. Dodatkowo są bardzo mobilni w zmianie miejsc pracy. Firmy muszą się przygotować na to, że nawet do 30% ich kadry będzie się zmieniała. To są koszty, które trzeba uwzględnić" - twierdził Janusz Kierlandczyk, Szef Zespołu Comp&Ben, Orange Polska.

Z innymi problemami borykają się firmy, w których młode pokolenie Polaków nie stanowi podstawy zatrudnienia. Przykładowo w TVP zatrudnionych jest 2 900 pracowników, z czego 1 083 osób to pracownicy w wieku 50+, a 1 300 osób to pracownicy w wieku 30-50 lat. "Millenialsów w TVP mamy tylko 145. To za mało, abyśmy odczuwali ich rolę w korporacji. Naszym problemem jest to, że wraz z rozwojem technologii, która w telewizji postępuje bardzo szybko, starsze pokolenie coraz bardziej odstaje. Dlatego budujemy naszą organizację od nowa. Jeszcze 3 lata temu w TVP nie było prawdziwego HR-u. Politykę pracowniczą prowadziły Kadry. Dzisiaj mamy wyspecjalizowane służby i wprowadzamy programy kompetencji, w oparciu o które staramy się wykorzystać potencjał wszystkich pracowników w różnych grupach wiekowych" - wyjaśniała dr Ewa Ger, dyrektor Biura Zarządzania Kapitałem Ludzkim, TVP.

Zdaniem Ewy Misiak, prezesa Zarządu People Care, wiele firm ma problem z tym jak sobie radzić z najmłodszym pokoleniem pracowników. "U nas pracuje pokolenie 'X' i właśnie millenialsów. Dlatego też mamy doświadczenie jak się pracuje z najmłodszą grupą pracowników. Stąd doradzamy innym firmom jak mają budować swój kapitał ludzki w oparciu o tę grupę ludzi. Z naszych doświadczeń wynika, że millenialsi oprócz spełniania swoich pasji oczekują też od pracodawców uwzględniania równowagi pomiędzy pracą a rodziną. Młodzi ludzie wskazują, że nie chcą się poświęcać kosztem czasu przeznaczonego na wychowanie dzieci. Na pewno ci pracodawcy, którzy uwzględniają te oczekiwania mogą liczyć na lojalność millenialsów" - podkreślała.

Podobnie jak w firmie People Care, również w firmie PAYBACK pracują sami młodzi ludzie. Anna Muszyńska-Jurków, head of HR PAYBACK mówiła, że firmę od początku praktycznie tworzyła ta grupa wiekowa. "Pracujemy w innych standardach niż w większości korporacji. U nas nie ma hierarchiczności w kontaktach pomiędzy pracownikami. Każdy może podejść do szefa i porozmawiać z nim bez tzw. drogi służbowej. W efekcie daje to nam większą swobodę działania i możliwość realizacji pomysłów w szybkim tempie. Kreatywne projekty nie grzęzną pomiędzy poszczególnymi szczeblami funkcyjnymi. Potwierdzam, że dla moich współpracowników najważniejszy jest czas wolny i realizowanie swoich pasji. Istotną rzeczą, którą kierują się przy wyborze pracy to atmosfera. Z moich rozmów z nowymi pracownikami wiem, że większość z nich sprawdziła opinie o naszej firmie wśród znajomych, a część z nich wybrała pracę u nas odrzucając lepsze oferty pod względem zarobków. Pokolenie millenialsów na pewno ceni też sobie stabilność. Pod warunkiem, że miejsce pracy spełnia ich oczekiwania" - uzasadniała Muszyńska-Jurków.

Ewa Zmysłowska z PwC Polska podkreślała, że ważnym elementem w zatrudnianiu millenialsów jest uwzględnienie faktu, że młodzi ludzie doceniają tych pracodawców, którzy oferują atrakcyjne benefity. "Oczywiście im bardziej skrojone na miarę tym lepiej. W naszej firmie w której prawie dwie trzecie pracowników to młodzi ludzie musimy tak regulować benefitami, aby nie dopuścić do sytuacji w której w firmie nie ma nikogo, bo wszyscy poszli np. na basen. Benefity są bardzo ważną częścią wynagrodzenia, ale nie mogą obciążać pracodawcy" - przestrzegała.

Dyskusja ekspertów odbyła się w ramach debaty pt. "Zmiana pokoleniowa i nowe systemy motywowania" podczas Human Capital Economy CEE Congress, który odbył się 7 - 8 października 2015 r. w Warszawie.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.10.2015, 17:26
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ