Newsletter

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz: jesienią jaja będą drogie

24.05.2020, 13:09aktualizacja: 24.05.2020, 13:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Od kilku miesięcy systematycznie maleje w Polsce liczba kur, popyt na jaja jest duży, jesienią mogą być one droższe – informują hodowcy zrzeszeni w Krajowej Izbie Producentów Drobiu i Pasz.

Od kilku miesięcy systematycznie maleje w Polsce liczba kur. Tylko w pierwszych trzech miesiącach tego roku liczba młodych niosek - mierzona wylęgami piskląt - była mniejsza aż o 1 milion 700 tys. sztuk niż przed rokiem. Takie ograniczenie potencjału produkcyjnego zwiastuje zwykle, w kilkumiesięcznym horyzoncie, wzrost cen jaj.

"Po pierwszych trzech miesiącach 2020 roku w profesjonalnych kurnikach pojawiło się aż o 16 proc. mniej ptaków niż w zeszłym roku. Co więcej, mieszkańcy polskich wsi utrzymujący niewielkie przydomowe stada mają o około pół miliona mniej kur. Takie zmniejszenie pogłowia musi doprowadzić do wzrostów cen jaj w długim terminie" – podkreśla dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz Katarzyna Gawrońska.

Według Gawrońskiej, na wyższe ceny jaj dla krajowych konsumentów może mieć wpływ bardzo wysoki popyt zagraniczny na surowiec z Polski. Eksport napędza epidemia koronawirusa, która doprowadziła do braków jaj na niektórych rynkach np. nie dawno umowę na dostawy jaj podpisali z polskimi producentami odbiorcy z Singapuru.

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz spodziewa się także, że latem i wczesną jesienią o jaja z konsumentami będzie silniej niż w zeszłym roku konkurował przemysł przetwórczy, który wytwarza między innymi żółtka w płynie, albuminy oraz proszki jajeczne. Produkty te znajdują nabywców wśród krajowych i zagranicznych producentów żywności, w tym makaronów i majonezów. (PAP)

autor: Anna Wysoczańska

awy/ skr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.05.2020, 13:09
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ