Newsletter

Nauka i technologie

Dzieci bardziej świadome ekologicznie niż dorośli

09.10.2019, 17:08aktualizacja: 09.10.2019, 17:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dzieci i młodzież mają większą wiedzę na temat ekologii i działań na rzecz ochrony środowiska niż dorośli - uważa 43 proc. ankietowanych, biorących udział w „Badaniu postaw ekologicznych”, przeprowadzonym na zlecenie ING Banku Śląskiego.

„Śledząc eko-wydarzenia ostatnich tygodni: wzrost popularności i poparcia dla działań zaledwie 16-letniej Grety Thunberg, pojawianie się jej lokalnych odpowiedników w postaci np. 13-letniej Ingi Zasowskiej, duże zainteresowanie Młodzieżowymi Strajkami Klimatycznymi, akcja piątki dla klimatu itd. można odnieść wrażenie, że to faktycznie dzieci inicjują działania czy protesty, zachęcając do aktywności rodziców czy dziadków” - mówi dr Marta Bierca, socjolog z Uniwersytetu SWPS.

Zdaniem ekspertki, klimatyczny bunt dzieci i młodzieży jest działaniem w słusznej sprawie i wynika z racjonalnych, wręcz naukowych pobudek. „To inspirujące, że młode pokolenie odważyło się głośno mówić o ekologicznych wyzwaniach i domagać się działań od ogólnie pojętych dorosłych i instytucji - podkreśla Marta Bierca. - Zaangażowanie młodych jest o tyle interesujące, że nie chodzi tu o typowy dla młodych, stereotypowy bunt przeciw czemuś (typu: +system+), komuś (typu: +starzy+), aby zdobyć coś (typu: +wolność do/od+), nakierowany na konkretną korzyść” - stwierdza.

W jej opinii młodzi wydają się odwoływać do szerszej idei, niemal misji, aby - mówiąc górnolotnie - ocalić swoją przyszłość. Ich głos może mieć dużą siłę oddziaływania i pociągnąć za sobą inne pokolenia. „W ciągu ostatnich dekad młodzi już nie raz zabierali głos w ważnych sprawach, przejawiając postawę troski o kraj, lokalną społeczność, prawa jednostek, bezpieczeństwo, czy wiele innych palących kwestii” - dodaje ekspertka.

Jako przykłady ze świata podaje Euromajdan (bardzo duży udział młodych w protestach przeciwko naruszaniu demokracji), regularne demonstracje w USA przeciwko dostępowi do broni palnej („March for our lives” w reakcji na kolejne strzelaniny na kampusach szkół), demonstracje przeciwko ACTA.

W opinii socjolog polską młodzież również jednoczy wiele tematów: prawa mniejszości seksualnych (marsze równości), prawa kobiet (Manifa, Czarne Protesty), mowa nienawiści w przestrzeni publicznej (wiele demonstracji w Gdańsku po zabójstwie prezydenta Adamowicza). „Młodzi nie raz pokazali, że ich postulaty, nawet jeśli idealistyczne, mogą się przebić do społecznej świadomości i wywołać ferment” - mówi Bierca.

Według ekspertki głos młodych może mieć dużą siłę oddziaływania i pociągnąć za sobą inne pokolenia. „Ich działania - czy jest to emocjonalna mowa Grety Thunberg na forum ONZ, polska nastolatka spędzająca piątkowe popołudnia pod Sejmem, czy wiele innych dzieci zachęcających do, chociażby rezygnacji z foliówek, czy codziennej jazdy elektrycznym samochodem - mogą inspirować do działań na ogólnospołeczną skalę” - uważa dr Bierca. W jej opinii rodzice i dziadkowie mogą podążać za głosem młodych i czuć się zobligowani do podjęcia proekologicznej aktywności.

Z badania konsumenckiego przeprowadzonego na ogólnopolskiej próbie wynika, że większość dorosłych Polaków już teraz podejmuje działania proekologiczne. 75 proc. badanych deklaruje, że segreguje śmieci, 69 proc. oszczędza wodę i energię elektryczną, 57 proc. ogranicza używanie plastiku i tyle samo korzystanie z energooszczędnych urządzeń. Ponad połowa Polaków, 56 proc uważa, że indywidualne działania proekologiczne mogą mieć realny wpływ na ochronę środowiska naturalnego i przyszłe pokolenia. 69 proc. respondentów twierdzi, że każdy człowiek jest w stanie podjąć najbardziej skuteczne działania eko.

Socjolog dodaje, że eko-trend wśród młodych to bardzo ciekawe zjawisko, stawiające najmłodszych w roli pozytywnych buntowników. Temat podejmują też znane marki. Nie bez powodu w najnowszym spocie reklamowym ING Banku Śląskiego dzieci w zabawny, ale zdecydowany sposób składają petycję dorosłym wskazując w niej na palące problemy, jak np. właściwa segregacja śmieci, mniej plastiku, oszczędzanie wody.

Dla ING Banku Śląskiego projekty proekologiczne są priorytetem. Bank podejmuje działania na rzecz tworzenia nowych produktów, wspierania przedsięwzięć proekologicznych, kształtowania świadomości w tym zakresie. Pomaga klientom w transformacji energetycznej oraz wyborze sposobów sprzyjających oszczędzaniu energii. ING Bank Śląski jako jeden z pierwszych zadeklarował ograniczenie finansowania energetyki węglowej zgodnie z przyjętą w 2017 roku Deklaracją Ekologiczną.

W ofercie banku już drugi rok jest finansowanie rozwiązań ekologicznych, które zmniejszają zużycie energii konwencjonalnej i zwiększają wykorzystanie czystej energii. W ramach tych propozycji bank rezygnuje z prowizji.

*”Badanie postaw ekologicznych” – badanie omnibusowe, przeprowadzone metodą CAWI, we wrześniu 2019 roku, na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1049 osób.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 09.10.2019, 17:08
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ