Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Tegoroczna edycja tego prestiżowego wydarzenia odbyła się w trudnym momencie dla wszystkich ekspertów (naukowców, polityków, aktywistów, przedsiębiorców), działających na rzecz ochrony środowiska i wyhamowania zmian klimatycznych.
Nowa administracja amerykańska ogłosiła niedawno ponowne wycofanie się USA z Porozumienia Paryskiego, a opór wobec kontynuacji strategii Zielonego Ładu w dotychczasowym jej kształcie znajduje odbicie w badaniach i sondażach w niemal wszystkich krajach UE. Wątpliwości pojawiają się również wśród przedsiębiorców, którzy, choć chętnie reklamują swoje produkty czy opakowania jako „ekologiczne”, to jednak obawiają się rosnących kosztów związanych z szeroko pojętą transformacją klimatyczną (ceny energii, zakup nowych innowacji, koszty raportowania).
„Przede wszystkim brakuje dyskusji z biznesem nad wyborem rozwiązań, które zapewniłyby sprawiedliwą transformację. Warto przypominać, że nakłady na jej przeprowadzenie będą finalnie niższe niż konsekwencje braku działań. Realizacji tej transformacji powinna również towarzyszyć rozmowa ze społeczeństwem, dotycząca m.in. miejsc pracy czy też aspektu zdrowotnego” - przekonywał Miłosz Motyka, wiceminister klimatu i środowiska.
Z badania „ESG Monitor”, przeprowadzonego przez agencję konsultingową SEC Newgate, wynika, że Polska pozostaje w gronie krajów o najniższym poziomie rozumienia pojęcia ESG. Skrót ten umie poprawnie rozwinąć i wyjaśnić zaledwie 9 proc. naszych rodaków.
Przypomnijmy więc: ESG to skrót od angielskich słów: Environmental (środowiskowe), Social (społeczne) i Governance (zarządzanie). Definiuje on sposób, w jaki firmy mogą prowadzić działalność, uwzględniając swój wpływ na środowisko, odpowiedzialność społeczną oraz transparentność i etykę zarządzania.
Statystyka obrazująca poziom braku znajomości znaczenia w polskim społeczeństwie skrótu ESG pokrywa się z obserwacjami Beaty Dziekanowskiej z Grupy Ferrero, będącej partnerem Kongresu, która uczestniczyła w panelu eksperckim, dotyczącym skutecznego komunikowania tzw. zrównoważonego rozwoju.
„Zdecydowałam się na przeprowadzenie testu w swym najbliższym otoczeniu i okazało się, że pomimo niezliczonych kampanii informacyjnych przeciętny człowiek nadal nie ma zielonego pojęcia o czym mowa. W pewnym sensie funkcjonujemy w pewnej „bańce” osób regularnie spotykających się na wydarzeniach, które nie przekładają się, póki co, na poziom społecznej świadomości wyzwań i problemów, przed którymi stoimy” - powiedziała Beata Dziekanowska.
Z jednej strony inwestowanie w ESG buduje długoterminową wartość marki w oczach klientów i inwestorów, którzy coraz częściej wymagają od przedsiębiorców, by działali zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wiąże się jednak także z konkretnymi obowiązkami, jak chociażby raportowanie działań związanych z obszarami ukrytymi pod każdą literą akronimu, co wielu przedsiębiorców postrzega jako dodatkowy wysiłek oraz koszt.
„W rzeczywistości bilans przygotowywania takich dokumentów jest dla firm bardzo korzystny. Ferrero było jednym z pionierów raportowania swoich działań, bo czynimy to już od 15 lat. W tym samym czasie podwoiliśmy swoje przychody, co wskazuje na jasną korelację pomiędzy przejrzystością i wiarygodnością marki a jej zyskami. Do takich właśnie pozytywnych przykładów powinniśmy się odwoływać, budując pozytywną narrację wokół ESG” - zaznaczyła Beata Dziekanowska.
Z kolei Michał Kulpiński, sustainability manager w Ferrero Polska, reprezentujący Zakład Produkcyjny w Belsku Dużym (trzeci co do wielkości w całej, globalnej Grupie, zatrudniający ponad 4 tys. pracowników), wskazywał podczas Kongresu ESG na warunki konieczne do skutecznego osiągnięcia zeroemisyjności i neutralności klimatycznej sektora spożywczego w najbliższych latach.
„Ferrero dąży do zmniejszenia o 50 proc. emisji dwutlenku węgla pochodzącej z jego działalności na całym świecie do 2030 roku, przyjmując za referencyjny rok 2018. Wiąże się to oczywiście z olbrzymimi nakładami finansowymi, jednak troska o przyszłość naszej planety od lat stanowi fundament strategii biznesowej naszej Grupy. W tym celu koncentrujemy się przede wszystkim na poprawie tzw. efektywności energetycznej, rozumianej jako zmniejszenie zużycia ciepła, stały monitoring energii, edukacja pracowników” - podkreślał Michał Kulpiński.
Ekspert wskazał również na konieczność poprawy „płynności procesu administracyjnego” jako przykład przywołując kwestię rozbudowy polskiego sektora biogazowni i biometanowni, które mogłyby znacznie zwiększyć moce wytwórcze firm. Obecnie stworzenie tego typu infrastruktury trwa nawet pięć lat i więcej (głównie przez szereg wymaganych zezwoleń czy decyzji), co zniechęca potencjalnych inwestorów do angażowania swych środków w tego typu projekty.
„Nie zapominajmy również o lekcji, jaką była dla biznesu tzw. ustawa wiatrakowa i kontrowersje wokół niej, wynikające z braku skutecznego komunikowania obywatelom pozytywnych aspektów istnienia i rozbudowy OZE. Uproszczeniu prawa i przyspieszeniu działania administracji musi więc towarzyszyć edukacja oraz uczciwy dialog ze społecznościami lokalnymi” - przekonywał Michał Kulpiński.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 03.02.2025, 11:02 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Rammelburg Castle as a potential residence for Elon Musk - invitation to visit
Peter Karl Jugl refers to the Bild article from January 30, titled “This Could Be Elon Musk’s New European Headquarters”. Jugl, Managing Director of Deutsche Baukultur Dienstleistungs GmbH, which owns Rammelburg Castle, is offering the visionary entrepreneur Elon Musk the historic property as a weekend retreat, holiday residence, or company headquarters. As a great admirer of Musk’s innovative projects and his commitment to the future of humanity, Jugl would even be willing to gift him the castle.- 03.02.2025, 13:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Co Polacy wiedzą o kaucji i czy żyjemy w czystym środowisku? Pierwsze takie dane
Prawie co czwarty Polak (23%) nigdy nie słyszał o systemie kaucyjnym i nie wie, że zacznie on funkcjonować już w tym roku. Podobna liczba osób uważa, że w Polsce problem zaśmiecania terenów publicznych odpadami niemal nie istnieje. Wśród śmieci, które najczęściej widujemy w lasach, parkach i na ulicach, wymieniamy przede wszystkim niedopałki papierosowe (39% respondentów widuje ich „dużo” i „codziennie”), niewielkie butelki na alkohol, czyli tzw. małpki (25%) i butelki plastikowe PET (24%).- 03.02.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Interzero
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ