Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Angielski liderem wśród uczniów, niemiecki i hiszpański znów zyskują
Ciekawych informacji przynoszą najnowsze raporty platformy korepetytorskiej BUKI, z których wynika, że język angielski jest nadal najczęściej wybieranym spośród języków obcych w Polsce. Spośród wszystkich uczniów aż 56,47% osób korzysta właśnie z korepetycji z języka angielskiego. Stała popularność angielskiego od wielu lat nie powinna nikogo dziwić - przydaje się on już nie tylko w pracy i podróżach, ale także w życiu codziennym.
Na drugim miejscu w 2025 roku plasuje się język niemiecki, który jest wyborem 15,07% wszystkich uczniów. Zauważalne jest znowu rosnące zainteresowanie mową Goethego, co wynika z bliskości rynku, możliwości edukacyjnych, a także zainteresowania możliwościami pracy zawodowej.
Co ciekawe, na ostatnim stopniu podium nie uplasował się ani francuski, ani włoski, choć oba te języki są często nauczane w polskich szkołach. Aż 9,88% uczących się z korepetytorami osób sięga po hiszpański - jego popularność wynika z dostępności hiszpańskojęzycznych filmów i seriali, ale również perspektyw zawodowych i turystycznych.
Po drugiej stronie barykady - najmniej popularne języki obce w Polsce
Skoro mowa o najpopularniejszych językach obcych wśród polskich uczniów, warto też sprawdzić sytuację na dole tabeli. Tutaj znalazły się następujące języki: fiński, azerski, uzbecki, flamandzki i ormiański.
Egzotyka odgrywa ważną rolę, aczkolwiek prawdziwym motorem napędowym niskiego zainteresowania jest niewielka liczba nauczycieli udzielających korepetycji z tych języków. Nie należy jednak wykluczać, że w przyszłości niszowe języki nie staną się ciekawą alternatywą dla obecnie popularnych kierunków.
Nowe kierunki zainteresowań - języki azjatyckie
Ciekawa zmiana w TOP 10 języków obcych w Polsce, gdzie nie ma ani rosyjskiego, ani ukraińskiego. Są za to języki azjatyckie, takie jak koreański (1,17% uczniów) chiński (0,75%) oraz japoński (0,71%).
Rosnąca popularność tych języków wynika wprost z zauważalnego wpływu kultury azjatyckiej - od K-popu po anime - ale też świadomej decyzji inwestycyjnej. W dobie globalizacji znajomość języków takich jak chiński czy japoński może dać przewagę na rynku pracy, zwłaszcza w sektorach technologii, e-commerce, tłumaczeń czy też turystyki.
Jak głęboko trzeba sięgnąć do kieszeni? Ceny korepetycji językowych 2025
W Polsce ceny korepetycji zawsze były tematem wielu spekulacji i kontrowersji. Niezaprzeczalnym faktem jest to, że lekcje indywidualne z języków obcych potrafią dość sporo kosztować. Szczególnie gdy mowa o niszowych językach i niewielkiej konkurencji na rynku korepetytorskim. Zróżnicowane ceny widać także w najnowszych raportach portalu BUKI - średnia cena 60-minutowej lekcji wynosi 76,13 PLN.
Cenniki korepetycji z języków obcych można podzielić na trzy pułapy cenowe, biorąc pod uwagę średnie koszty godzinnych zajęć.
Najdroższe języki:
- węgierski - 120 PLN
- chiński - 95 PLN
- niderlandzki - 85 PLN
- japoński - 82 PLN
- francuski - 79 PLN
Średni pułap cenowy:
- angielski - 76 PLN
- włoski - 75 PLN
- niemiecki, hiszpański, koreański - 72 PLN
Najtańsze języki:
- czeski i grecki - 60 PLN
Koszt nauki języka obcego w Polsce często wynika z kilku czynników, do których należą dostępność specjalistów, lokalizacja zajęć, a także trudność języka. W praktyce oznacza to, że wysokie ceny w przypadku języka węgierskiego czy chińskiego wynikają po prostu z ograniczonej liczby doświadczonych nauczycieli. Ciekawostką mogą być jednak niskie ceny korepetycji z czeskiego i greckiego - tu koszty wynikają raczej z mniejszego zainteresowania uczniów, co przekłada się na konkurencyjne warunki cenowe korepetytorów.
Skąd biorą się trendy w nauce języków i czy warto się ich uczyć?
Na decyzje uczniów w zakresie nauki języków obcych wpływać mogą:
- emigracja zarobkowa - wybór niemieckiego czy niderlandzkiego często wiąże się z wyjazdem do pracy;
- popkultura i media - koreański, japoński czy hiszpański zdobywają uczniów dzięki serialom, muzyce i influencerom;
- edukacja i kariera - angielski i francuski są podstawą w międzynarodowej edukacji; są to też języki pożądane w sektorze prawniczym, medycznym i dyplomatycznym;
- ciekawość i hobby - niektórzy uczą się języków z czystej pasji, np. włoskiego dla podróży lub czeskiego z zamiłowania do kultury naszych południowych sąsiadów.
Ogólnie rzecz ujmując, zdecydowanie warto uczyć się języków obcych - zarówno tych popularnych, jak i tych bardziej niszowych. Wraz z rosnącym zainteresowaniem nowymi kierunkami w edukacji, polscy uczniowie mają coraz szerszy dostęp do jakościowej nauki w spersonalizowany sposób. Wybierając korepetycje stacjonarne lub online, można zapewnić sobie w pełni zindywidualizowane podejście i nastawienie na realne wyniki, co przekłada się na szybsze osiągnięcie sukcesu w nauce.
Źródło informacji: BUKI
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.05.2025, 10:45 |
Źródło informacji | BUKI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Generative AI accelerates homologation: FEV simplifies country-specific type approval processes
Aachen - Vehicle development doesn’t end with technical readiness: The road to global market launches is only complete once homologation has been successfully achieved. The increasing complexity of national regulations poses growing challenges to OEMs and suppliers. FEV addresses these with an innovative, AI-based approach: The company-wide used ‘FEV GenAI Hub’ significantly simplifies and accelerates the analysis of regulatory requirements across different global markets, offering time and cost savings that can provide customers with a decisive competitive edge.- 10.07.2025, 11:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Wydawnictwo Lekarskie PZWL z nową identyfikacją - PWN kontynuuje strategiczny proces rebrandingu
W maju br. Grupa PWN ogłosiła rebranding marki PWN - jeden z kluczowych kroków w realizacji nowej strategii rozwoju całej Grupy. Obecnie zmiany obejmują kolejną ważną markę w portfolio - Wydawnictwo Lekarskie PZWL, lidera na rynku publikacji medycznych w Polsce.- 09.07.2025, 09:32
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PZWL
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ