Pobierz materiał i Publikuj za darmo
1914. Wieczór baletowy w trzech częściach:
1. Nevermore...? (prapremiera)
Choreografia: Robert Bondara
Muzyka: Prasqual, Paweł Szymański, Steve Reich
Scenografia: Boris Kudlička
-
2. Msza polowa (premiera polska)
Inscenizacja i choreografia: Jiří Kylián
Muzyka: Bohuslav Martinů
Scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
-
3. Zielony stół (premiera)
Libretto i choreografia: Kurt Jooss
Realizacja: Jeanette Vondersaar
Muzyka: Fritz A. Cohen
W 2014 roku mija 100 lat od wybuchu I wojny światowej. Pociągnęła ona za sobą wielomilionowe straty wśród wojsk i ludności cywilnej. Teatr Wielki - Opera Narodowa poświęca tej wielkiej tragedii specjalny wieczór Polskiego Baletu Narodowego z trzema utworami. Łączymy w nim wielką światową klasykę: dzieła Kurta Joossa (1932) i Jiříego Kyliána (1980) z najnowszą pracą naszego choreografa Roberta Bondary.
Wieczór otworzy nowy antywojenny balet Roberta Bondary "Nevermore...?", w którym choreograf sięga do utworów dwóch polskich kompozytorów współczesnych Prasquala i Pawła Szymańskiego oraz do kompozycji Steve'a Reicha. Twórcom baletu towarzyszy refleksja nad przyczynami, naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki.
Bohuslav Martinů skomponował swoją wspaniałą kantatę "Msza polowa" po niemieckiej napaści na Czechosłowację w 1939 roku. Odnosiła się ona jednak w istocie do tragicznych wspomnień I wojny światowej. Słynny czeski choreograf Jiří Kylián stworzył w oparciu o ten utwór przejmujący w swej wymowie męski balet, w którym wysyłani na front młodzi żołnierze giną wciąż w bezsensownych wojnach. Na zaproszenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Jiří Kylián powtórzy obecnie tę klasyczną już realizację z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego.
Spektakl zakończy legendarny "Zielony stół" z muzyką Friedricha A. Cohena na dwa fortepiany. To dzieło jednego z najwybitniejszych twórców europejskiego ekspresjonizmu, słynnego niemieckiego choreografa Kurta Joossa. Balet utrzymany jest w duchu ostrej antywojennej satyry politycznej. W następstwie paryskiej prapremiery (1932), uchodząc przed groźbą prześladowań, Kurt Jooss musiał emigrować z Niemiec hitlerowskich do Anglii. Jego balet zyskał walor ponadczasowej przestrogi przed wojną i jako taki doczekał się licznych powtórzeń w wielu krajach, zyskując rangę jednego z arcydzieł sztuki XX wieku. Choreografię Kurta Joossa realizuje teraz dla naszej sceny amerykańska baletmistrzyni Jeanette Vondersaar.
Udział biorą:
Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego
Orkiestra i chór męski Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Spektakl 1914. odbywa się w ramach VI Dni Sztuki Tańca (15-23 listopada 2014).
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
POBIERZ ZAŁĄCZNIKI
Data publikacji | 31.10.2014, 12:39 |
Źródło informacji | Teatr Wielki - Opera Narodowa |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ