Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zgodnie z postulatem "administracji opartej na wiedzy” decyzje urzędników powinny wynikać z wiarygodnych informacji na dany temat. Jednym z głównych źródeł takiej wiedzy są badania sondażowe. Niestety, jak wykazał monitoring, sondaże realizowane za publiczne środki często nie dostarczają rzetelnych informacji o badanym zjawisku, gdyż podczas zamawiania nie uwzględnia się odpowiednich wymagań merytorycznych.
Jak podkreśla Jakub Rutkowski, koordynator projektu Na Straży Sondaży, błędna ocena skuteczności pewnej polityki publicznej może prowadzić do wydawania wielu milionów złotych na programy nieprzynoszące właściwych efektów. Podobnie, niektóre niepożądane zjawiska mogą zostać zlekceważone, gdy badania nie ujawnią ich rzeczywistej skali.
W czasie konferencji dr Jerzy Głuszyński z Instytutu Badawczego ProPublicum wskazywał, że ustawa Prawo Zamówień Publicznych nie ułatwia zamawiania usług profesjonalnych, do jakich należą badania sondażowe. Podkreślał, że urzędnikom często brakuje kompetencji w zakresie zamawiania badań, a szkolenia nie są prowadzone.
Podobnego zdania był dr Henryk Banaszak z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Wskazywał na liczne błędne przeświadczenia urzędników dotyczące sondaży. Jednym z najbardziej szkodliwych jest przekonanie, że istnieją badania tanie, szybkie i dobre.
Sławomir Nowotny z Fundacji PAIDEIA stwierdził, że wpływ na kształt przeciętnego zamówienia publicznego na badanie sondażowe ma w 80% prawnik, w 19% osoba zajmująca się badaną tematyką, a jedynie w 1% osoba kompetentna w badaniach sondażowych. Często prowadzi to do wymagania niepoprawnej metodologii w zamówieniu.
Do zarzutu ceno-centryczności zamówień odniósł się Kamil Kaczmarek, Przedstawiciel Urzędu Zamówień Publicznych, wskazując na zeszłoroczną nowelizację ustawy Prawo Zamówień Publicznych, która wprowadziła zakaz stosowania ceny jako jedynego kryterium oceny ofert w większości zamówień. Przez część uczestników konferencji zmiana ta została uznana za niewystarczającą.
Projekt był realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 02.04.2015, 16:03 |
Źródło informacji | Zespół Na Straży Sondaży |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
EKG 2025: obcowanie ze sztuką wzmacnia kreatywność w biznesie PAP
Obecność dzieł sztuki w otoczeniu biznesowym pobudza kreatywność w prowadzeniu firmy, czyni ją lepszą, bardziej efektywną. „Sztuka jest relatywne tanim narzędziem do budowy dobrej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa, do przyzwyczajenia zatrudnionych w niej ludzi do lepszej pracy” - powiedział podczas 17. Europejskiego Kongresu Ekonomicznego w Katowicach Piotr Krupa, prezes zarządu Grupy KRUK.- 29.04.2025, 17:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Firma Yutong Bus wprowadza usługę EnRoute+: innowacyjne i oparte na technologii rozwiązania, które na nowo definiują standardy wartości pojazdów użytkowych
Sześciopunktowa struktura usług poprawia wydajność i jakość obsługi klienta.- 29.04.2025, 14:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju na EKG: przeznaczymy 600 milionów złotych na wsparcie ekspansji zagranicznej polskich firm PAP
Polskie przedsiębiorstwa dzięki wsparciu PFR coraz chętniej rozszerzają swoją działalność o nowe rynki.- 29.04.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ